čipe. Zároveň zverejnili i viaceré technické detaily. Vo vývoji od roku 2001Prvé správy o pripravovanom koncepte procesora Cell, teda jednej procesorovej bunky, na ktorej má byť umiestnený celý výkonný počítačový systém, sa objavili už na jar 2001. Konceptu sme sa už v prvých fázach venovali aj na Živé.sk v osobitnom článku. Od vývoja po reálne nasadenie ubehne päť rokov okrem pracovných staníc by sme mali vidieť v roku 2006 procesor v herných zariadeniach i HDTV od Sony i Toshiby. Odpovede na otázky okolo technických detailov mala dať tlačová konferencia v rámci konania International Solid State Circuits Conference v San Franciscu.Pokoril hranicu 4 GHzJedným z prvých odkrytých údajov je rýchlosť čipu. V testovacích laboratórnych podmienkach sa triu výrobcov podarilo Cell čip nataktovať nad hranicu 4 GHz (doteraz najrýchlejšie Intel Pentium 4 beží na 3,8 GHz v štandard-ných podmienkach bez pretaktovania). Rozdiel v maximálnom takte síce nie je na prvý pohľad veľký, no vzhľadom na jeho modularitu (viacero jadier na jednom čipe), je možné očakávať výkon desaťnásobne až dvadsaťnásobne vyšší, než majú súčasné procesory. Z pohľadu architektúry bude Cell procesor obsahovať osmičku kooperujúcich procesorových jednotiek (synergistic processing units) na báze 64-bitových Power procesorov od IBM a jeden riadiaci čip, uvádza Tom´s Hardware. PowerPC procesor by mal integrovať 32 KB L1 a 512 KB L2 cache, zatiaľ čo jednotky budú mať 256 KB cache. Budúce verzie Cell procesorov budú mať potenciálne viac i menej procesorových jednotiek v závislosti na type zariadenia, do ktorého budú vkladané. Procesory budú taktované podľa CNET News na 4,6 GHz a ponúknu výpočtový výkon 256 gigaflopov. Tým však trochu padá hrebienok bájnym vyhláseniam o superpočítači na jednom čipe, pretože aj najpomalší superpočítač z Top 500 ponúka výpočtový výkon 851 gigaflopov. Všetko sa však môže zmeniť úpravou konfigurácií jadier. Prototyp procesora je zaujímavý aj svojimi ďalšími parametrami. Rozkladá sa na ploche 221 štvorcových mm, kde nájdeme 234 miliónov tranzistorov (napríklad aktuálne Pentium 4 na ploche 122 mm štvorcových obsahuje 125 mil. tranzistorov). Pri výrobe čipu bol použitý 90 nm SOI proces vo fabrike IBM v americkom East Fishkill, N.Y. Sony plánuje odštartovať produkciu procesora vo svojej továrni v japonskom meste Nagasaki v priebehu tohto roka. Z pohľadu pamätí bude čip disponovať pamäťou na čipe s veľkosťou 2,5 MB. Cell procesor sa bude pritom podľa ExtremeTech spoliehať hneď na dve technológie od Rambus: chip-to-chip prepojenie FlexIO, pôvodne známe aj pod kódovým označením „Redwood a tiež pamäťové rozhranie eXtended Data RAM (XDR). Sony pritom už v januári 2003 dávalo na vedomie, že nasadí obe technológie, FlexIO a XDR, do budúcich verzií svojej hernej konzoly v súčinnosti s uvedením mikroprocesora Cell. Technológia FlexIO by sa konkrétne mala starať o vzájomné prepojenie (kooperáciu) medzi jednotlivými čipmi na zá-kladnej doske postavenej na báze Cell čipu. Samotný multijadrový čip sa pritom bude pri prepojení jednotlivých jadier (modulov) spoliehať na vlastnú internú zbernicu. Až 90 percent externých pinov v čipe však bude prepojených na FlexIO alebo XDR, čím by sa kombináciou oboch rozhraní mala dosiahnuť celková dátová priepust-nosť 100 GB za sekundu. Pre porovnanie, špičkový model od Nvidie, GeForce 6800 Ultra dokáže cez svoje pamäťové rozhranie alokovať priepust-nosť dát 35,2 GB/s pomocou GDDR-3, dodáva ExtremeTech. Zatiaľ čo rozhranie FlexIO bude taktované na 6,4 GHz, druhý XDR pobeží na polovičnom takte 3,2 GHz až do 8 GHz. Veľmi komplexné informácie o Cell čipe ponúka napríklad táto stránka. Systémy v reálnom časeCelkové poňatie architektúry a výkon systému umožní nasadiť na Cell čip operačné systémy a aplikácie bežiace v reálnom čase i bežné konvenčné systémy (beh viacerých OS v jednom čase, vrátane podpory Linuxu). Vzhľadom na svoju flexibilitu bude možné systém použiť do rôz
Autor: erik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.