Daňových poplatníkov budú nové dopravné prostriedky pre prezidenta stáť celkovo 1,7 miliardy dolárov, čo je temer 50 miliárd korún. Na novú flotilu prezidentských vrtuľníkov by teda každý občan nášho štátu prispel sumou okolo 9 000 korún, keby išlo o vrtuľníky pre nášho pána prezidenta. Ale asi ste už vytušili, že ide o nové vrtuľníky, ktoré budú slúžiť na prepravu amerického prezidenta. Ten má síce na svoju dopravu na veľké vzdialenosti k dispozícii dve špeciálne vybavené lietadlo Boeing 747 (označené Air Force One, teda vzdušné sily číslo jeden), ale na krátke vzdialenosti sa prepravuje vrtuľníkmi, z ktorých niektoré majú už 30 rokov. Ide o typ Sikorsky VH-3D, v Európe známy pod označením Sea King. Pri lete s prezidentom na palube sa vrtuľník identifikuje ako Marine One, čiže námorná pechota číslo jeden.
Na nahradenie už zastaralých prezidentských vrtuľníkov vypísalo americké námorníctvo, ktoré tieto vrtuľníky prevádzkuje, výberové konanie, do ktorého sa prihlásili dve americké firmy. Firma Sikorsky ponúkla svoj nový model S-92, koncern Lockheed-Martin ponúkol vrtuľník typu US101. Americké ministerstvo obrany prednedávnom oznámilo, že prestížny kontrakt získa firma Lockheed-Martin. Nezabralo patriotizmom okorenené lobovanie firmy Sikorsky, ktorá hlasno hlásala, že jej vrtuľník je "čisto" americký produkt, zatiaľ čo Lockheed-Martin ponúka len "amerikanizovanú" verziu európskeho vrtuľníka EH101. Politický podtón celej záležitosti dodáva aj to, že vrtuľník EH101 vyvinula britsko-talianska firma Agusta Westland. Vrtuľník teda takpovediac pochádza z krajín, ktoré stáli pevne na strane USA vo vojnovom konflikte v Iraku. Mnohí vysokí činitelia vo Washingtone sa vraj už zmierili so skutočnosťou, že ich prezident sa bude voziť vo vrtuľníkoch, navrhnutých v Európe. Pre úplnosť možno dodať, že firma Agusta Westland prešla nedávno úplne do talianskych rúk.
Typ EH101 bol od počiatku navrhovaný ako viacúčelový a transportný vrtuľník pre civilnú i vojenskú službu. Prvý z deviatich prototypov vrtuľníka vzlietol po prvý raz 9. októbra 1987. Trup vrtuľníka má dĺžku 19,2 metra, päťlistový rotor má priemer 18,59 m. Vrtuľník riadia dvaja piloti a v jeho kabíne je miesto až pre 30 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je okolo 15 600 kg, maximálny užitočný náklad je 6 700 kg. Na pohon vrtuľníka slúžia tri plynové turbíny. Podľa želania odberateľa možno vrtuľník vystrojiť buď turbínami firmy Rolls-Royce-Turboméca výkonu po 1 671 kW, alebo turbínami americkej firmy General Electric (výkon 1 521 kW). Vrtuľník dosahuje maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h, ekonomická cestovná rýchlosť je 267 km/h. Vertikálny dostup vrtuľníka je 4 600 metrov. Celkovo bolo doteraz objednaných 145 kusov vrtuľníka EH101 rôznych verzií. Ide napríklad o verziu na vyhľadávanie ponoriek a ich ničenie, na vyhľadávanie námorných mín, verziu na pátranie a záchranu osôb a transportnú verziu. Výzbroj vrtuľníka môžu tvoriť štyri torpéda Stingray alebo protilodné riadené strely Exocet a Harpoon. Vrtuľník si objednali vojenské sily Dánska, Spojeného kráľovstva, Talianska, Kanady, Portugalska i Japonska. Britské vrtuľníky EH101 sa osvedčili v operácii Iracká sloboda i pri nasadení v Bosne.
Nové vrtuľníky pre amerického prezidenta budú odvodené od amerikanizovanej verzie vrtuľníka EH101, označenej US101. Pôjde, samozrejme, o špeciálne upravené vrtuľníky, pričom žiadne podrobnosti neboli zatiaľ zverejnené. Vie sa len toľko, že ich pohonnými jednotkami budú tri plynové turbíny General Electric CT7-8E, každá s výkonom 1 840 kW. Špeciálna technológia má zabezpečiť potlačenie vibrácií v kabíne na minimálnu úroveň. K bezpečnosti letu v zimných podmienkach prispeje elektricky ohrievané predné okno, odmrazovací systém rotora a systém na detekciu tvorby ľadu. Vrtuľník US101 sa bude dať prepravovať na palube transportných lietadiel C-5 a C-17. V svojej novej "lietajúcej oválnej pracovni" sa americký prezident po prvý raz povezie v roku 2009.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.