Korzár logo Korzár

Prezident dostane nové vrtuľníky!

Je to skutočne tak: prezident bude mať od roku 2009 k dispozícii nové vrtuľníky, pričom ich celkový počet narastie do roku 2014 až na 23 kusov.

Daňových poplatníkov budú nové dopravné prostriedky pre prezidenta stáť celkovo 1,7 miliardy dolárov, čo je temer 50 miliárd korún. Na novú flotilu prezidentských vrtuľníkov by teda každý občan nášho štátu prispel sumou okolo 9 000 korún, keby išlo o vrtuľníky pre nášho pána prezidenta. Ale asi ste už vytušili, že ide o nové vrtuľníky, ktoré budú slúžiť na prepravu amerického prezidenta. Ten má síce na svoju dopravu na veľké vzdialenosti k dispozícii dve špeciálne vybavené lietadlo Boeing 747 (označené Air Force One, teda vzdušné sily číslo jeden), ale na krátke vzdialenosti sa prepravuje vrtuľníkmi, z ktorých niektoré majú už 30 rokov. Ide o typ Sikorsky VH-3D, v Európe známy pod označením Sea King. Pri lete s prezidentom na palube sa vrtuľník identifikuje ako Marine One, čiže námorná pechota číslo jeden.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na nahradenie už zastaralých prezidentských vrtuľníkov vypísalo americké námorníctvo, ktoré tieto vrtuľníky prevádzkuje, výberové konanie, do ktorého sa prihlásili dve americké firmy. Firma Sikorsky ponúkla svoj nový model S-92, koncern Lockheed-Martin ponúkol vrtuľník typu US101. Americké ministerstvo obrany prednedávnom oznámilo, že prestížny kontrakt získa firma Lockheed-Martin. Nezabralo patriotizmom okorenené lobovanie firmy Sikorsky, ktorá hlasno hlásala, že jej vrtuľník je "čisto" americký produkt, zatiaľ čo Lockheed-Martin ponúka len "amerikanizovanú" verziu európskeho vrtuľníka EH101. Politický podtón celej záležitosti dodáva aj to, že vrtuľník EH101 vyvinula britsko-talianska firma Agusta Westland. Vrtuľník teda takpovediac pochádza z krajín, ktoré stáli pevne na strane USA vo vojnovom konflikte v Iraku. Mnohí vysokí činitelia vo Washingtone sa vraj už zmierili so skutočnosťou, že ich prezident sa bude voziť vo vrtuľníkoch, navrhnutých v Európe. Pre úplnosť možno dodať, že firma Agusta Westland prešla nedávno úplne do talianskych rúk.

SkryťVypnúť reklamu

Typ EH101 bol od počiatku navrhovaný ako viacúčelový a transportný vrtuľník pre civilnú i vojenskú službu. Prvý z deviatich prototypov vrtuľníka vzlietol po prvý raz 9. októbra 1987. Trup vrtuľníka má dĺžku 19,2 metra, päťlistový rotor má priemer 18,59 m. Vrtuľník riadia dvaja piloti a v jeho kabíne je miesto až pre 30 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť vrtuľníka je okolo 15 600 kg, maximálny užitočný náklad je 6 700 kg. Na pohon vrtuľníka slúžia tri plynové turbíny. Podľa želania odberateľa možno vrtuľník vystrojiť buď turbínami firmy Rolls-Royce-Turboméca výkonu po 1 671 kW, alebo turbínami americkej firmy General Electric (výkon 1 521 kW). Vrtuľník dosahuje maximálnu rýchlosť vyše 300 km/h, ekonomická cestovná rýchlosť je 267 km/h. Vertikálny dostup vrtuľníka je 4 600 metrov. Celkovo bolo doteraz objednaných 145 kusov vrtuľníka EH101 rôznych verzií. Ide napríklad o verziu na vyhľadávanie ponoriek a ich ničenie, na vyhľadávanie námorných mín, verziu na pátranie a záchranu osôb a transportnú verziu. Výzbroj vrtuľníka môžu tvoriť štyri torpéda Stingray alebo protilodné riadené strely Exocet a Harpoon. Vrtuľník si objednali vojenské sily Dánska, Spojeného kráľovstva, Talianska, Kanady, Portugalska i Japonska. Britské vrtuľníky EH101 sa osvedčili v operácii Iracká sloboda i pri nasadení v Bosne.

SkryťVypnúť reklamu

Nové vrtuľníky pre amerického prezidenta budú odvodené od amerikanizovanej verzie vrtuľníka EH101, označenej US101. Pôjde, samozrejme, o špeciálne upravené vrtuľníky, pričom žiadne podrobnosti neboli zatiaľ zverejnené. Vie sa len toľko, že ich pohonnými jednotkami budú tri plynové turbíny General Electric CT7-8E, každá s výkonom 1 840 kW. Špeciálna technológia má zabezpečiť potlačenie vibrácií v kabíne na minimálnu úroveň. K bezpečnosti letu v zimných podmienkach prispeje elektricky ohrievané predné okno, odmrazovací systém rotora a systém na detekciu tvorby ľadu. Vrtuľník US101 sa bude dať prepravovať na palube transportných lietadiel C-5 a C-17. V svojej novej "lietajúcej oválnej pracovni" sa americký prezident po prvý raz povezie v roku 2009.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  3. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  8. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 11 065
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 116
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 177
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 988
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 097
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 521
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 928
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 3 265
  1. Vlado Jakubkovič: Prečo by si M. R. Štefánik o R. Fica ani bicykel neoprel – časť 2
  2. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  3. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  4. Irena Šimuneková: Ostrá
  5. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  6. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  7. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  8. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 862
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 812
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 097
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 158
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 932
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 910
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 198
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 941
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vlado Jakubkovič: Prečo by si M. R. Štefánik o R. Fica ani bicykel neoprel – časť 2
  2. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  3. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  4. Irena Šimuneková: Ostrá
  5. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  6. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  7. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  8. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 862
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 812
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 097
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 158
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 932
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 910
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 198
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 941
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu