"sekundičku" zdriemol. Takýto mikrospánok ohrozuje najmä vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhých trasách, a to často aj v noci a za veľmi zlých poveternostných podmienok. Znížiť riziko zaspávania vodičov za volantom by mal nový systém ASTiD, ktorý vyvinula britská firma Pernix. Skratka ASTiD znamená Advisory System for Tired Drivers, čiže niečo ako poradný systém pre unavených vodičov. Systém ASTiD priebežne monitoruje niekoľko parametrov jazdy, a to napríklad celkovú dobu jazdy, časové údaje (či ide o jazdu v noci alebo cez deň) a spôsob jazdy. Každý nový vodič musí pri vstupe do kabíny prístroj resetovať a vložiť doňho údaje o svojom ostatnom spánku. Ak prístroj na základe vyhodnotenia rôznych parametrov zistí, že vodič vykazuje známky únavy, zapne sa zvuková a optická signalizácia. Vodič by na základe tejto signalizácie pri najbližšej vhodnej príležitosti zastaviť a odpočinúť si. Ak predsa len dôjde k dopravnej nehode, možno z pamäti prístroja zistiť dôležité údaje, ktoré prispejú k zisteniu príčiny nehody. Prístroj ASTiD sa už používa nie len v Spojenom kráľovstve, ale aj v ďalších krajinách Európskej únie, v krajinách Blízkeho východu i v USA.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.