Korzár logo Korzár

Audi predstavil koncepčné allroad quattro

Firma Audi vyvinula špeciálne pre predstavenie na Severoamerickej medzinárodnej výstave automobilov (to je oficiálny názov autosalónu v Detroite)

koncepčné vozidlo s označením allroad quattro. Toto vozidlo slúži aj ako demonštrátor inovatívnych elektronických systémov, ktoré sa už o niekoľko rokov budú montovať do sériových vozidiel. Dizajn nového koncepčného Audi spája elegantnú športovosť modelov Avant a funkčné prvky terénneho vozidla do auta typu crossover, ktoré je doma na diaľnici i na zasnežených horských cestičkách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vozidlo je postavené na podvozku, typickom pre vozidlá Audi: vpredu sú štvorprvkové závesy, vzadu sú lichobežníkové závesy, známe z modelov A8 a A6. Vozidlo je dlhé 493 cm a široké 189 cm. Na pohon vozidla slúži štvorlitrový turbodieselový vidlicový osemvalec, ktorý je vystrojený vstrekovacím systémom coommon rail najnovšieho typu. Tento systém pracuje s piezoelektrickými injektormi. Motor má najvyšší výkon 210 kW a je to najvýkonnejší vznetový osemvalec na svete. Motor je vystrojený časticovým filtrom a ako prvý osemvalcový turbodieselový motor na svete splňuje prísnu emisnú normu EU4. Krútiaci moment motora dosahuje najvyššiu hodnotu 650 Nm, pričom na tejto hodnote sa moment udržuje v rozsahu od 1 600 do 3 000 ot/min. Motor, ktorý je veľmi kompaktný (jeho dĺžka je 516 mm, hmotnosť je 259 kg) poskytuje vozidlu dynamické vlastnosti porovnateľné s vlastnosťami športových áut. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Zrýchlenie z 80 km/h na 120 km/h trvá len 4,9 sekundy. Vozidlo je vystrojené šesťstupňovou automatickou prevodovkou tiptronic a systémom pohonu všetkých kolies, pre ktorý sa u firmy Audi vžilo označenie quattro. Možno spomenúť, že prvé vozidlá Audi quattro opustili výrobné linky práve pred 25 rokmi. Do konca roka 2004 sa vyrobilo viac než 1,8 milióna vozidiel Audi s pohonom všetkých kolies a v súčasnosti tvoria verzie quattro temer tretinu všetkých predaných vozidiel Audi. Koncepčné Audi je vystrojené vzduchovým pružiacim systémom a elektronicky riadenými tlmičmi, ktoré majú tri režimy činnosti. V normálnom režime je svetlá výška vozidla 180 mm. V automatickom režime dôjde pri rýchlosti nad 120 km/h k zníženiu svetlej výšky o 20 mm, čím sa zlepšia aerodynamické vlastnosti i stabilita vozidla (v dôsledku zníženia ťažiska). Pri jazde malou rýchlosťou môže vodič zvoliť režim lift, pri ktorom sa svetlá výška zvýši na 210 mm, čím sa zlepší priechodnosť v teréne. Pri prekročení rýchlosti sa však svetlá výška automaticky zväčší na normálnu hodnotu.

SkryťVypnúť reklamu

Nové koncepčné Audi je vystrojené niekoľkými inovatívnymi elektronickými systémami, ktoré prispievajú najmä k bezpečnosti. Absolútne nóvum predstavuje systém road vision (niečo ako videnie cesty), ktorý je schopný rozpoznať druh a vlastnosti povrchu vozovky. Na "ohmatávanie" vozovky pred vozidlo sa používa kombinovaná laserová a infračervená spektroskopia. Zdrojom svetla v infračervenej oblasti sú špeciálne svietiace diódy predných reflektorov. Snímače za predným oknom zachytávajú lúče, odrazené od vozovky a modulované v závislosti na vlastnostiach povrchovej vrstvy vozovky. Systém je schopný rozlišovať nie len medzi suchou, mokrou alebo zľadovatenou vozovkou, ale rozlíši aj to, či ide o betónovú, asfaltovú alebo inú vozovku. Vozidlo je vystrojené dvomi takýmito systémami, z ktorých jeden zisťuje stav vozovky na pravej strane, druhý na ľavej strane. Ak systém zistí, že vozovka má nevhodné adhézne vlastnosti, informuje o tom vodiča prostredníctvom centrálneho prístroja. Druhým asistenčným systémom je systém Audi lane assist, ktorý varuje vodiča, keď vozidlo začne neúmyselne prechádzať do iného jazdného pruhu. Systém vyhodnotí za neúmyselné také prechádzanie, ktoré nie je sprevádzané zapnutím príslušného ukazovateľa smeru. Základom tohto systému je kamera, umiestnená v hornej časti rámu predného okna. Systém vyhodnocuje informácie o vodorovnom značení, ktoré táto kamera sníma. Systém sa automaticky vypína pri poklese rýchlosti pod 60 km/h, pri jazde na veľmi úzkych a kľukatých cestách. Vodič môže systém hocikedy vypnúť. Ak systém zistí, že vozidlo začína "bez blinkra" prechádzať do vedľajšieho pruhu, informuje o tom vodiča vibráciami volantu. Tretím systémom, ktorým je nové koncepčné Audi vystrojené, je systém Audi side assist. Tento systém sleduje pomocou radaru priestor vedľa vozidla a za ním, pričom je nastavený tak, aby si "všímal" najmä vozidlá v tzv. mŕtvom uhle, ktoré vodič obvykle nevidí v spätnom zrkadle. Systém side assist informuje vodiča o prítomnosti iného vozidla vo vedľajšom pruhu prostredníctvom svietiaceho prvku vo vonkajších zrkadlách. Tento prvok svieti trvalo, keď je vo vedľajšom pruhu vozidlo, ktoré by mohlo pre vodiča predstavovať nebezpečie, ak by chcel meniť jazdný pruh. Ak vodič zapne znamenie o zmene smeru jazdy, čím už prejaví úmysel meniť pruh, zapne sa druhý stupeň signalizácie, a to intenzívne blikanie. Takpovediac neviditeľnou inováciou je tzv. hydrofóbny (vodu odpudzujúci) povlak okien a zrkadiel. Tento povlak, ktorý odpudzuje vodu a nečistoty, má hrúbku len niekoľko nanometrov. Hydrofóbny povlak zabezpečuje, že sklá sú za dažďa oveľa priehľadnejšie ako bežné sklá, čo prispieva k bezpečnosti jazdy. Predné i zadné svetlá vozidla sú tvorené sústavou svietiacich diód. Predné svetlá sú konštruované modulárne, pričom vonkajší modul so 14 diódami tvorí stretávacie svetlo, vnútorný modul s desiatimi diódami tvorí diaľkové svetlo. Za najvýznamnejšiu inováciu v štvormiestnom interiéri vozidla možno považovať veľký farebný displej, vyrobený technológiou OLED. Skratka OLED označuje svetlo emitujúce diódy, vyrobené na báze organických polymérov. Výhodou displejov OELD je veľmi dobrá viditeľnosť zobrazovaných informácií aj pri ich osvetlení slnečným svetlom a pri pohľade zboku. Zadné sedadlá novej štúdie Audi sa dajú elektricky sklopiť dopredu. Elektricky ovládané sú aj zadné dvere vozidla. Zaujímavosťou je aj digitálny fotografický prístroj v oblasti vnútorného zrkadla, ktorého snímky možno zobraziť na centrálnom displeji. Tieto fotografie možno uložiť do pamäti a potom môžu vodičovi slúžiť ako pomôcka pri jazde po menej známej ceste. Pre cestujúcich na zadných sedadlách je k dispozícii prehrávač DVD, ktorého sedempalcové displeje sú umiestnené v opierkach hlavy predných sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Nové koncepčné Audi allroad quattro je bezpochyby zaujímavé a technickými novinkami prepchaté vozidlo, ktorého niektoré prvky sa určite uplatnia aj na nových sériových modeloch Audi.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 56 234
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 050
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 489
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 954
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 104
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 882
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 094
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu