ročník tejto svojráznej súťaže. Svojráznej preto, lebo sa zvyčajne ako jediná jazdí celá na snehu (samozrejme ak sa počasie nerozhodne inak). Lenže zdá sa, že problematický v tomto smere bude práve tento rok. Totiž zatiaľ, čo u nás je snehu a ľadu viac, ako by sme si želali, usporiadatelia na Severe majú presne opačný problém. Začiatkom tohto týždňa tratiam v Haghforse úplne chýbal sneh a podobali sa skôr šotolinovej súťaži. Nuž ktovie, či sa do zajtrajšieho ostrého štartu niečo zmení? Poďme si však priblížiť v skratke, čo tento rok pre súťažné posádky pripravili organizátori. Centrom podujatia, ktoré sa jazdí od roku 1950, je aj tentoraz univerzitné mesto Karlstad (od roku 1967). Súťaž sa bude jazdiť v okolí Hagfors, kde je nachystaných dvadsať rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 359,78 km (presnejšie jedenásť eresiek, z ktorých sa niekoľko opakuje). Celková vzdialenosť aj s prejazdami je vďaka centru v Karlstade 1748,12 km. Zajtrajšia prvá etapa meria rovných 600 kilometrov a jej súčasťou je sedem rýchlostných skúšok o dĺžke 106 km. V sobotu je pripravených ďalších sedem eresiek (140 km), ktoré po pripočítaní prejazdových úsekov presiahnú hodnotu 684 km. Nedeľa trinásteho je na prvý pohľad zmierlivejšia, no aj tak na posádky čaká šesť vložiek (114 km) a celková vzdialenosť 464 kilometrov. Za normálnych severských podmienok sú na tejto trati domáci pretekári prakticky neporaziteľný. Hegemóniu škandinávskych pilotov sa však vlani podarilo prelomiť úradujúcemu majstrovi sveta Sebastienovi Loebovi, ktorý je však v svojich tohtoročných ambíciách oveľa skromnejší. "Všetko bude záležať od počasia," vraví francúzsky pilot značky Citroën. Rekordérom v počte víťazstiev na švédskej rely je domáci matador Stig Blomqvist, ktorý si svoje posledné siedme víťazstvo zaknihoval v roku 1984 na Audi Quattro (mimochodom nebude chýbať ani tento rok, keď ho diváci uvidia za volantom Subaru Impreza N4). Z aktívnych pretekárov je najúspešnejším Marcus Grönholm, ktorý sa tu radoval v rokoch 2000, 2002 a 2003. Grönholma preto treba považovať za veľmi horúceho kandidáta na víťazstvo aj v tomto roku. Pozrime sa však, kto bude stáť proti tomuto dvojnásobnému svetovému šampiónovi z Fínska. Značka Citroën, ktorá vyhrala úvodný podnik v Monaku nasadila štandardnú zostavu Sebastien Loeb Daniel Elena a Francois Duval Stephane Prevot. Samozrejme, že väčšie šance sa dávajú Loebovi, ktorý už svoje kvality dokázal. Mladý Belgičan Duval sa musí hlavne dostať do cieľa, aby neskončil ako vlani v závejoch. Druhým súťažným tímom po úvodnej súťaži je Ford, ktorému pochopiteľne zásluhou pekného výsledku stúplo sebavedomie a chce na neho nadviazať. Toni Gardemeister už dokázal, že patrí medzi svetovú špičku, no stále čaká na svoje prvé víťazstvo. Bude sa radovať v nedeľu práve on? Dodajme, že Gardemeistrovým spolujazdcom je jeho krajan Jakke Honkanen a štartovať budú s modelom Focus RS WRC 04. Podobne ako vlani i tentoraz šéf tímu Malcolm Wilson zmenil druhú posádku nasadenú do súťaže značiek a namiesto českej dvojice Roman Kresta Jan Tománek, ktorá bude štartovať s tretím vozidlom, má majstrovské body zbierať Henning Solberg, ktorému číta itinerár Cato Menkerud. Starší a úspešnejší Petter Solberg bude zasa nasadenou jednotkou (spolu so spolujazdcom Philipom Millsom) tímu Subaru. Druhou posádkou tímu, ktorý nezačal sezónu práve podľa svojich predstáv, je bývalý pilot F1 Stephane Sarrazin (co-driver skúsený Denis Giraudet) od ktorého sa samozrejme veľký výsledok v zimných podmienkach čakať nedá. Ešte menej skúseností má však tretia posádka tímu Subaru, ktorú tvoria Austrálčania Chris Atkinson a Glenn Macneall. Pre oboch je to vlastne prvý štart na takomto podujatí s vozidlom WRC. Druhú posádku namiesto bratov Panizzi, ktorí sú skôr asfaltovo "ladení" tvoria Taliani Gigi Galli a Guido D'Amore. Reálnou ambíciou japonskej značky je však súťaž v ťažkej domácej konkurencii hlavne dokončiť. Ostatným tímom, ktorý sme
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.