na linkách, obsluhovaných týmto typom, takpovediac rotujú. A tak sa stane, že občas do Košíc priletí aj "päťstovka", ktorá sa už na prvý pohľad líši od všetkých ostatných lietadiel, ktoré České aerolínie používajú. Pri príležitosti 80. výročia založenia ČSA bol totiž trup lietadla B737-500 s imatrikuláciou OK-DGL "ozdobený" tak, aby pripomínal spomenuté výročie. Hlavnými prvkami jubilejnej výzdoby sú obrazy lietadla Aero A-14 Brandenburg, namaľované na trupe a na zvislej chvostovej ploche boeinga OK-DGL. Lietadlo A-14 bolo prvým lietadlom v službách Československých státních aerolínií, ktoré boli založené 6. októbra 1923. Na prvej linke ČSA z Prahy do Bratislavy začalo lietadlo A-14 lietať 29. októbra 1923.
Lietadlo Aero A-14 konštrukčne vychádzalo z nemeckého vojenského pozorovacieho lietadla Hansa-Brandenburg C.1, ktoré sa začalo používať v roku 1916. Aero A-14 je dvojmiestny jednomotorový vzperový dvojplošník. Kostra trupu i krídiel sú zhotovené z dreva, krídla sú potiahnuté plátnom, trup preglejkou. Lietadlo má rozpätie krídiel 12,3 metra a jeho dĺžka je 8,4 m.. Prázdne lietadlo má hmotnosť okolo 933 kg. Na pohon lietadla slúžil motor Hiero N s výkonom 169 kW, ktorý poháňal drevenú vrtuľu. Lietadlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 179 km/h a mohlo lietať o výškach až 5 000 metrov. Keďže lietadlo bolo dvojmiestne, okrem pilota v ňom mohol letieť len jeden cestujúci. Aby cestujúci v otvorenom priestore nezmrzol, bol pred letom oblečený do kožušinovej kombinézy a teplej obuvi, na hlave mal kuklu s okuliarmi, okolo krku teplý šál a na rukách rukavice. Prvým cestujúcim pri prvom lete ČSA Prahy do Bratislavy bol redaktor brnenských Lidových novin Václav König.
Lietadlo Avia A-14 Brandenburg je nerozlučne späté aj so začatím pravidelnej leteckej dopravy do Košíc. České aerolínie otvorili linku z Bratislavy do Košíc a späť ako svoju vôbec druhú linku. Prvý let na novej pravidelnej linke z Bratislavy do východoslovenskej metropoly a späť sa uskutočnil 5. mája 1924, a to práve lietadlami Aero A-14. Z Košíc do Bratislavy letel dvojplošník Areo A-14 výrobného čísla 09, s imatrikulačnou značkou L-BARG, ktorého pilotom bol Karel Dovolil. Prvým cestujúcim z Košíc do Bratislavy bol redaktor novín Kassai Napló Józef Jarno. Možno spomenúť, že košické letisko sa vtedy nachádzalo v Barci, v priestore medzi dnešnou Južnou triedou a železničnou traťou. Otvorenie pravidelnej leteckej dopravy medzi Bratislavou a Košicami pripomína pamätná tabuľa, umiestnená na terminálne všeobecného letectva na terajšom košickom letisku.
O pokroku, ktorý letecká doprava zaznamenala za ostatných 80 rokov, svedčí napríklad to, že zatiaľ čo Aero A-14 mohlo prepravovať jedného cestujúceho a letelo rýchlosťou okolo 180 km/h, dnes používané boeingy 737-500 prepravia až 108 cestujúcich, a to päťnásobne vyššou rýchlosťou.
Staručké Aero A-14 Brandenburg síce aj po 80 rokoch občas do Košíc zavíta, ale už len na krídlach svojho moderného brata, poháňaného akýmisi čudnými motormi bez vrtúľ.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.