Korzár logo Korzár

Občas "priletí" aj staručké Aero A-14 Brandenburg

České aerolínie požívajú na dopoludňajšej linke z Prahy do Košíc a späť lietadlá typu Boeing 737-500. ČSA majú niekoľko lietadiel tohto typu, ktoré

na linkách, obsluhovaných týmto typom, takpovediac rotujú. A tak sa stane, že občas do Košíc priletí aj "päťstovka", ktorá sa už na prvý pohľad líši od všetkých ostatných lietadiel, ktoré České aerolínie používajú. Pri príležitosti 80. výročia založenia ČSA bol totiž trup lietadla B737-500 s imatrikuláciou OK-DGL "ozdobený" tak, aby pripomínal spomenuté výročie. Hlavnými prvkami jubilejnej výzdoby sú obrazy lietadla Aero A-14 Brandenburg, namaľované na trupe a na zvislej chvostovej ploche boeinga OK-DGL. Lietadlo A-14 bolo prvým lietadlom v službách Československých státních aerolínií, ktoré boli založené 6. októbra 1923. Na prvej linke ČSA z Prahy do Bratislavy začalo lietadlo A-14 lietať 29. októbra 1923.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Aero A-14 konštrukčne vychádzalo z nemeckého vojenského pozorovacieho lietadla Hansa-Brandenburg C.1, ktoré sa začalo používať v roku 1916. Aero A-14 je dvojmiestny jednomotorový vzperový dvojplošník. Kostra trupu i krídiel sú zhotovené z dreva, krídla sú potiahnuté plátnom, trup preglejkou. Lietadlo má rozpätie krídiel 12,3 metra a jeho dĺžka je 8,4 m.. Prázdne lietadlo má hmotnosť okolo 933 kg. Na pohon lietadla slúžil motor Hiero N s výkonom 169 kW, ktorý poháňal drevenú vrtuľu. Lietadlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 179 km/h a mohlo lietať o výškach až 5 000 metrov. Keďže lietadlo bolo dvojmiestne, okrem pilota v ňom mohol letieť len jeden cestujúci. Aby cestujúci v otvorenom priestore nezmrzol, bol pred letom oblečený do kožušinovej kombinézy a teplej obuvi, na hlave mal kuklu s okuliarmi, okolo krku teplý šál a na rukách rukavice. Prvým cestujúcim pri prvom lete ČSA Prahy do Bratislavy bol redaktor brnenských Lidových novin Václav König.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo Avia A-14 Brandenburg je nerozlučne späté aj so začatím pravidelnej leteckej dopravy do Košíc. České aerolínie otvorili linku z Bratislavy do Košíc a späť ako svoju vôbec druhú linku. Prvý let na novej pravidelnej linke z Bratislavy do východoslovenskej metropoly a späť sa uskutočnil 5. mája 1924, a to práve lietadlami Aero A-14. Z Košíc do Bratislavy letel dvojplošník Areo A-14 výrobného čísla 09, s imatrikulačnou značkou L-BARG, ktorého pilotom bol Karel Dovolil. Prvým cestujúcim z Košíc do Bratislavy bol redaktor novín Kassai Napló Józef Jarno. Možno spomenúť, že košické letisko sa vtedy nachádzalo v Barci, v priestore medzi dnešnou Južnou triedou a železničnou traťou. Otvorenie pravidelnej leteckej dopravy medzi Bratislavou a Košicami pripomína pamätná tabuľa, umiestnená na terminálne všeobecného letectva na terajšom košickom letisku.

SkryťVypnúť reklamu

O pokroku, ktorý letecká doprava zaznamenala za ostatných 80 rokov, svedčí napríklad to, že zatiaľ čo Aero A-14 mohlo prepravovať jedného cestujúceho a letelo rýchlosťou okolo 180 km/h, dnes používané boeingy 737-500 prepravia až 108 cestujúcich, a to päťnásobne vyššou rýchlosťou.

Staručké Aero A-14 Brandenburg síce aj po 80 rokoch občas do Košíc zavíta, ale už len na krídlach svojho moderného brata, poháňaného akýmisi čudnými motormi bez vrtúľ.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 219
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 233
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 050
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 076
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 773
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 182
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 604
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu