literatúre nazývanej facelift, čo je termín z kozmetiky a znamená "vylepšenie tváre") dochádza približne tri a pol roka po uvedení terajšej, už štvrtej generácie sedmičkového radu na trh. Doteraz sa na celom svete predalo okolo 160 000 vozidiel BMW radu 7, čím sa terajší sedmičkový rad stal najúspešnejším radom 7 v celej doterajšej histórii tohto najvyššieho radu bavoráckych limuzín.
Do druhej polovice svojej životnosti vchádza rad 7 s mierne modifikovanou karosériou a zlepšenou výbavou, ale najvýraznejšie zmeny nájdeme pod kapotou. Výrobca totiž prakticky úplne inovoval sortiment pohonných jednotiek radu 7, a to s výnimkou šesťlitrového vidlicového dvanásťvalca.
Na pohon modelu 730i slúži teraz úplne nový trojlitrový radový šesťvalec, ktorý debutoval v kupé 630i. Ide o prvý motor na svete, ktorého kľuková skriňa je zhotovená z kompozitu horčík-hliník. Tento inovatívny motor je vystrojený plne variabilným ventilovým rozvodom VALVETRONIC (variabilný zdvih ventilov). Motor má najvyšší výkon 190 kW, čo je nárast o 12 % v porovnaní s doterajším trojlitrovým motorom. Krútiaci moment a na maximálnej hodnote 300 Nm udržuje v rozsahu od 2 500 do 4 000 ot/min. Model 730i zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h. Celková priemerná spotreba tohto modelu poklesla pritom z doterajších 10,6 l/100 km na 10,1 l/100 km. Na pohon modelu 730d slúži nový vznetový trojlitrový radový šesťvalec, vystrojený vstrekovacím systémom common rail tretej generácie (s piezoelektrickými vstrekovačmi) a časticovým filtrom. Tento motor má kľukovú skriňu zhotovenú z hliníka, čím sa v porovnaní s doterajším motorom znížila jeho hmotnosť o 25 kg. Motor vyvíja maximálny výkon 170 kW (doterajší 160 kW) a jeho najvyšší krútiaci moment je 520 Nm. Model 730d zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 238 km/h. Celková normovaná priemerná spotreba spomenutého modelu je 8,2 l/100 km. Doterajší model 740d (poháňaný 3,9-litrovým motorom) bol nahradený modelom 745d, na pohon ktorého slúži nový vznetový 4,4-litrový vidlicový osemvalec, konštrukčne zhodný s vyššie spomenutým trojlitrovým motorom.. Nový osemvalec má najvyšší výkon 220 kW (nárast o 16 %) a v rozsahu od 1 750 do 2 500 disponuje obrovským krútiacim momentom 700 Nm. Model 745d zrýchli 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 250 km/h, celková priemerná spotreba je 9,5 l/100 km. Zmenil sa aj sortiment zážihových vidlicových osemvalcov a v súvislosti s tým došlo aj k zmene označenia modelov. Model 735i (poháňaný 3,6-litrovým motorom) bol nahradený modelom 740i, na pohon ktorého slúži štvorlitrový motor, vystrojený systémom VALVETRONIC i systémom bi-VANOS (variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov). Motor má najvyšší výkon 225 kW pri 6 300 ot/min a jeho krútiaci moment kulminuje na hodnote 390 Nm pri 3 500 ot/min. Model 740i zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h, normovaná priemerná spotreba je 11,2 l/100 km. Rovnakou technikou ako štvorlitrový motor je vystrojený 4,8-litrový motor, slúžiaci na pohon modelu 750i, nahrádzajúceho doterajší model 745i (so 4,4-litrovým motorom). Motor modelu 750i dosahuje maximálny výkon 270 kW pri 6 300 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 490 Nm. Model 750i zrýchli na stovku za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h, normovaná priemerná spotreba je 11,4 l/100 km. Nezmenený ostal teda len šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec špičkového modelu 760i, ktorého maximálny výkon je 327 kW. Špičkový model radu 7 zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 250 km/h. Všetky motory sú kombinované so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic.
Vonkajšími poznávacími znakmi inovovaných modelov radu 7 sú modifikované "obličky" prednej masky, upravené reflektory a pozmenený predný nárazník. Modifikovaná bola aj kontroverzná zadná časť, ktorej dominujú nové zadné svetlá, zasahujúce do veka batožinového priestoru a nový zadný nárazník. Modifikovaný bol aj podvozok, ktorý m vzadu o 14 mm väčší rozchod. Výrobca dodáva podvozok v troch rôznych stupňoch "vyladenia". Okrem štandardného podvozku je to športovo vyladený podvozok a podvozok Adaptive Drive, ktorý zahrnuje systémy Dynamic Drive a EDC-K. Dynamic Drive je tvorený variabilnými stabilizátormi na prednej a zadnej náprave, ktoré prakticky úplne potláčajú nakláňanie vozidla v zatáčkach. Systém EDC-K kontinuálne mení tuhosť tlmičov, a to v závislosti na podmienkach jazdy a stave vozovky. Do sériového výstroja všetkých modelov patria xenónové svetlomety s ostrekovačmi, dvojstupňové brzdové svetlá a biele smerové svetlá. Za príplatok sa dodávajú adaptívne svetlomety (s natáčaním do zatáčky), digitály televízny prijímač a CD-menič, schopný prehrávať aj disky formátu MP3. V sortimente príplatkovej výbavy sú aj nové 18-palcové a 19-palcové ráfiky. Výrobca zjednodušil koncepciu systému iDrive, slúžiaceho na ovládanie audiosústavy, navigačného systému a klimatizačného systému vozidla.
Druhou novinkou firmy BMW je nový špičkový model najmenšieho typového radu jeden. Nový model, ktorý má označenie 130i, bude mať premiéru na autosalóne v Ženeve a do predaja sa dostane v septembri tohto roka. Ako už vyplýva zo zaužívaného označenia modelov BMW, pohonnou jednotkou nového modelu je trojlitrový motor. Ide pritom o jeden z najmodernejších motorov, aké sa v súčasnosti používajú. Tento radový šesťvalec sa doteraz montoval len do luxusného kupé 630i. Motor je vystrojený systémom variabilného časovania ventilov VANOS i systémom variabilného zdvohu ventilov VALVETRONIC. Je to vôbec prvý motor, ktorého blok je zhotovený z kompozitného materiálu hliník-horčík. Kryt hlavy valcov je zhotovený z horčíka. Motor je vystrojený elektrickým vodným čerpadlom a patrí medzi najľahšie šesťvalce svojej triedy. Maximálny výkon tohto inovatívneho motora je 190 kW. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 300 Nm. Týmto motorom poháňaný model 130i zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 250 km/h. Celková normovaná priemerná spotreba sa pritom pohybuje na úrovni 9 l/100 km. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam vozidla prispieva aj to, že jeho hmotnosť je na obe nápravy rozložená v ideálnom pomere 50:50. Nový špičkový model 130i sa od ostatných modelov radu jeden navonok odlišuje 17-palcovými ráfikmi, chrómovanými lamelami typických predných "obličiek" a dvojitou chrómovanou koncovkou výfuku. Do sériového výstroja vozidla patria športové sedadlá. Na želanie môže byť nový model vystrojený systémom aktívneho riadenia, ktoré sa doteraz používalo len v modeloch radu 5 a 6. Rovnako ako všetky ostatné modely radu jeden je aj model 130i sériovo vystrojený penumatiky s núdzovým dojazdom, dvojstupňovým brzdovým svetlom, stabilizačným systémom DSC, elektronickou uzávierkou diferenciálu a systémom trakčnej kontroly. O tom, že vozidlá BMW radu jeden sa vyznačujú veľmi vysokou mierou bezpečnosti, svedčí aj, že v bariérovom teste EuroNCAP dostala bavorská "jednotka" najvyšíí počet (päť) hviezdičiek.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.