Solberga na subaru pred Markko Märtinom na peugeote. Oba víťazné tímy totiž v tomto roku obúvajú pneumatiky Pirelli, ktoré chcú znova prevziať žezlo od konkurenčnej spoločnosti Michelin. Švédsko tento rok zastihol nemilý problém s počasí, ktorý z tradičnej zimnej rely jazdiacej sa medzi snehovými mantinelmi a na ľade urobil polozablátenú súťaž. Organizátori mali vlastne šťastie, pretože kvôli odmäku hrozilo úplne zrušenie podujatia a zachránil ich sneh, ktorý napadol napokon v noci pred štartom. Na mäkkom podklade sa však topil a povrch rozhodne pneumatikám s hrotmi nesadol. Viacerí pretekári tak mali starosti s defektami pneumatík, ktoré o slušné bodované umiestnenie pripravili aj jedného z favoritov, Belgičana Duvala. Súťažné tímy, ako aj zástupcovia odbornej verejnosti sa preto nechali počuť, že organizovanie švédskej rely by sa malo posunúť severnejšie, kde by tento problém (a nie prvýkrát) nebol. Zástupcovia z radov organizátorov im však odkázali, že nie je ľahké zabezpečiť takúto súťaž vrátane infraštruktúry na inom mieste a napokon Švédi sa nechcú vzdať ani tradície, ktorá už roky drží súťaž v Karlstade. Nuž uvidíme, ako na to zareaguje FIA a tiež jednotlivé tímy.
Samotné podujatie sa podľa očakávania stalo súbojom severských pilotov Marcusa Grönholma a Pettera Solberga. Títo dvaja kohúti sa začali preťahovať už od úvodných metrov a divácky atraktívny súboj pokračoval až do šestnástej rýchlostnej skúšky, keď zo súťaže po havárii musel odstúpil fínsky pretekár jazdiaci na Peugeote 307 WRC. Exmajstrovi sveta po vlastnej chybe nebolo do reči, pretože evidentne išlo o jazdeckú chybu z prehnanej snahy dotiahnuť sa na Pettera Solberga. Po odstúpení posádky z tímu Peugeot sa na chvíľu o slovo prihlásil Sébastien Loeb, no ten mal problémy s motorom už od úvodu poslednej etapy a nakoniec ani jeho auto nevydržalo. Francúz odstúpil na prejazde medzi osemnástou a devätnástou rýchlostnou skúškou. Zo svojho prvého švédskeho víťazstva sa tak mohol vytešovať Nór Petter Solbegr, ktorý sa verejne zastrája, že v tomto roku chce zaútočiť na majstrovský titul a prekonať rekord v počte víťazstiev v jednej sezóne (vlani ho vyrovnal práve Loeb šesť víťazstiev). Po odstúpení hlavných favoritov teda zostalo miesto na pódiu pre pretekárov, ktorých ambície neboli najvyššie a preto jazdili skôr hlavou. Výborné druhé miesto, z ktorého bol naozaj prekvapený aj sám pilot, si zaslúžene odvážal Estónec Markko Märtin a znova na stupne pre víťazov sa po Monte carle dostal aj Toni Gardemeister, ktorý sa týmto vyhupol prvýkrát v kariére do čela priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta v nadchádzajúcej rely v Mexiku bude do úvodnej etapy štartovať ako prvý. "Je to fantastické," nechcel tomu Fín uveriť. "Vedieme v oboch šampionátoch, čo som predtým ešte nikdy nezažil. Začiatok súťaže sa mi príliš nevydaril, no postupne som nadobúdal istotu a zásluhou odstúpenia posádok predomnou som skončil ako som skončil." Radoval sa však aj ďalší pilot tímu Ford. Konkrétne si spomeňme Romana Krestu, ktorý dokázal doviezť pre seba ďalší bod a ukázal, že vie urobiť výsledok aj v konkurencii oveľa skúsenejších škandinávských posádok. A hoci Ford Čecha nenahlásil ako pilota zbierajúceho body do šampionátu značiek, Roman urobil rozhodne dojem. Dodajme si, že namiesto Krestu mal zbierať majstrovské body Henning Solberg, ktorý tiež nesklamal a doviezol Fordu slušné piate miesto. Návrat na stratené pozície hlási pravdepodobne aj Mitsubishi, keď Rovanperä skončil štvrtý a body zbieral aj siedmy Galli. Naopak nedarilo sa majstrovskej značke Citroën, ktorej piloti tentoraz na body nedosiahli v posádkach a dvanáste miesto ochromeného Duvala stačilo iba na chudobný bodík do šampionátu značiek. "Je to katastrófa," krútil hlavou šéf tímu Guy Frequelin, pretože takýto zlý výsledok jeho značka od svojho návratu do šampionátu ešte nevyjazdila. Citroën však už ohlásil odchod zo scény a na podobné výsledky (hlavne druhej polovici sezóny 2005, si budeme musieť asi zvykať. Veľa radosti si na vzdialenom severe neužila ani česká značka Škoda, ktorá špeciálne vybrala škandinávských pretekárov. Fín Janne Tuohino jazdil relatívne slušné časy, no chybou v samotnom závere súťaže sa pripravil o pekný výsledok. Reputáciu tak naprával jeho krajan Paasonen, ktorý skončil deviaty a peknú (vzhľadom, že je to okruhový špecialista) desiatu priečku doviezol aj Švéd Mathias Ekstrom. "Teší ma, že všetci traja naši piloti boli schopní podávať konkurencieschopné výkony. Tvorili ozaj dobrú zostavu pre takýto pretek. Našim výkonom však chýba vyrovnanosť. Ukázali sme však, že naša Fábia vie byť aj rýchla," hodnotil vystúpenie na druhom podujatí sezóny vedúci tímu Škoda Motorsport, Martin Muhlmeier. Zdá sa teda, že česká značka by s lepším jazdeckým obsadením mohla pomýšľať aj na lepšie výsledky. Či je to však reálne nám ukáže až ďalší vývoj. Celkom na záver si povedzme, že okrem materského tímu Škody a Romana Krestu mali naši západní susedia v hre aj mladého Jana Kopeckého, ktorý sa do Švédska vybral učiť podobne ako vlani Jozef Béreš jr. S enkovým Mitsubishi Lancerom musel však Kopecký kvôli technickým problémom odstúpiť už v prvej etape a v súťaži pokračoval iba vďaka novému Superallu systému. Nakoniec skončil so stratou takmer trištvrť hodiny až na 37. mieste. Najbliž
Výsledky 54. švédskej rely: 1. P. Solberg / Mills (Subaru Impreza) 3:00:52,1, 2. Martin / Park (Peugeot 307) + 2:11,1, 3. Gardemeister / Honkanen (Ford Focus) + 3:14,7, 4. Rovanpera / Pietilainen (Mitsubishi Lancer) + 3:26,4, 5. H. Solberg / Menkerud (Ford Focus) + 3:29,8, 6. Carlsson / Andersson (Peugeot 307) + 3:42,5, 7. Galli / D'Amore (Mitsubishi Lancer) + 4:04,0, 8. Kresta / Tomanek (Ford Focus) + 4:39,6. (Viedli: 1 - 2 RS P. Solberg, 3 - 5 RS Grönholm, 6 RS P. Solberg, 7 - 8 RS Grönholm, 9 - 10 RS P. Solberg, 11 - 12 RS Grönholm, 13 - 20 RS P. Solberg. Víťazi RS: P. Solberg RS 1, 2, 9, 13, 14 a 15, Grönholm RS 3, 4, 10 a 11, Loeb RS 5, 7, 8 a 12, Martin RS 16 a 17, Carlsson RS 18 a 19, Galli RS 6, Rovanpera RS 20.)
Priebežné poradie po dvoch súťažiach: 1. Gardemeister 14 bodov, 2. Martin 13, 3. Loeb a P. Solberg po 10, 5. Rovanperä 7, 6. Panizzi 6, 7. Grönholm 4, 8. H. Solberg 4, 9. Stohl a Carlsson po 3, 11. Kresta a Galli po 2. Značky: 1. Ford 20, 2. Peugeot a Mitsubishi po 17, 4. Citroën 11, 5. Subaru 10, 6. Škoda 3.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.