jasnejšie pravidlá hry. Tie sa týkajú najmä poskytovania štátnej pomoci, ktorá je podmienená nie sľúbenou, ale skutočnou výškou preinvestovaných peňazí zo strany investora.
Znenie zmluvy s Getrag Ford zverejnilo ministerstvo hospodárstva na svojej internetovej stránke minulý týždeň po tom, ako mu vláda schválila štátnu podporu vo výške 54,5 milióna eur (čo je v prepočte 2,07 miliardy korún). Podpora štátu tak predstavuje 15,8 percenta z celkovej výšky investície.
Na rozdiel od zmluvy s Kia, ktorá má na podporu nárok v každom prípade a bez ohľadu na to, či vôbec preinvestuje na Slovensku nejakú sumu, si štát pri Forde ponechal väčší manévrovací priestor.
Slovenská strana si vyhradzuje právo od zmluvy odstúpiť v prípade, že investor nesplní svoj plán v stanovenom čase. Ak do roku 2008 preinvestuje menej ako 60 percent z investičného plánu alebo plánu tvorby pracovných miest, štát má právo ďalej neposkytovať štátnu pomoc a vypovedať zmluvu. Investor v tom prípade musí vrátiť poskytnutú štátnu pomoc v plen výške. Zmluva s Kia podobnú možnosť Slovensku nedáva. Nezaručuje dokonca ani to, že ak by sa Kia rozhodla na Slovensku neinvestovať, vrátiť štátu už poskytnutú pomoc.
Ak Getrag Ford investuje menej ako 90 percent, ale viac ako 60 percent zo svojho zámeru, štát môže pomoc proporcionálne znížiť. Ak firma preinvestuje viac ako 90 percent prostriedkov a vytvorí rovnaké percento z celkového plánovaného počtu pracovných miest, má nárok na celú podporu.
Podľa ekonomického analytika Mária Blaščáka sa štátu v tejto zmluve poistil lepšie ako v prípade predchádzajúcich kontraktov s investormi. "Dôležité je, že sú stanovené presné kritériá, za akých sa bude poskytovať štátna pomoc. Zdá sa, že štát si v tomto prípade ponechal viac otvorené dvere, v prípade, že by investor sľuby nedodržal," hovorí Mário Blaščák z Ľudovej banky.
Zásadné problémy v zmluve nevidí. "Táto zmluva sa blíži k tomu, čo už možno považovať za štandardnú zmluvu," dodáva.
Zmluva zakotvuje aj to, že štátna pomoc sa bude vyplácať ex post, teda až keď investor preukáže skutočné vynaloženie dohodnutých investičných nákladov.
Getrag Ford sa zároveň zaväzuje, že bude prevádzkovať závod v Kechneci minimálne počas desiatich rokoch od začiatku výroby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.