ktoré budú slúžiť na ochranu a obranu českého vzdušného priestoru. Do októbra tohto roku bude dodaných všetkých 12 jednomiestnych lietadiel JAS 39C a dve dvojmiestne lietadlá JAS 39D. Gripeny nahradia v českom letectve už zastarané lietadlá typu MIG-21. Česko a Maďarsko, ktoré si tiež objednalo 14 lietadiel Gripen, sa tak stanú jedinými krajinami NATO, vo výzbroji ktorých budú moderné švédske lietadlá.
Vývoj lietadla Gripen siaha do polovice 70. rokov minulého storočia, keď švédske letectvo definovalo požiadavky na nové viacúčelové nadzvukové lietadlo, ktoré malo nahradiť vtedy používané typy Draken a Viggen (jeden Viggen je v expozícii košického leteckého múzea). Švédska vláda schválila vývoj nového lietadla v novembri roku 1979. Hlavným zámerom Švédska bolo nahradiť všetky verzie strojov Draken a Viggen jedným typom lietadla, ktoré by bolo v základnej konfigurácii schopné plniť stíhacie, útočné i prieskumné úlohy. Zo švédskych názvov týchto úloh (jakt, attack, spaning) bola odvodená skratka JAS, ktorým sa pripravované lietadlo začalo označovať. Nové jednomotorové lietadlo sa malo vyznačovať pokrokovou konštrukciou, jednoduchou údržbou a čo najnižšími prevádzkovými nákladmi. Jednou z dôležitých požiadaviek bolo aj to, aby lietadlo mohlo využívať systém rozptýlených leteckých základní a bolo schopné viesť plnohodnotné bojové operácie z predsunutých dráh o rozmeroch len 800 m x 15 m, ktoré sú často tvorené vhodnými úsekmi diaľnic. Na realizáciu bol vybratý projekt 2110 firmy SAAB, ktorý bol doporučený vláde na schválenie. Úvodný kontrakt na stavbu piatich prototypov 30 jednomiestnych strojov JAS-39 prvej série získalo konzorcium firiem, vedených spoločnosťou SAAB, v júni 1982. Prvý prototyp bol dokončený a slávnostne predstavený 26. apríla 1987. Svoj prvý let vykonal prvý prototyp Gripena 9. decembra 1988. Pri svojom šiestom skúšobnom lete 2. februára 1089 bol však tento prototyp zničený, a to v dôsledku kritickej chyby v číslicovom riadiacom systéme. Po úpravách tohto systému boli letové skúšky obnovené 4. mája 1990, keď po prvý raz vzlietol druhý prototyp. Prvý sériový Gripen bol, do služieb švédskeho kráľovského letectva zaradený 8. júna 1993. Bohužiaľ aj toto lietadlo havarovalo, a to pri predvádzaní nad Štokholmom 18. augusta 1993. Po detailnej analýze príčiny nehody bol opäť upravený riadiaci systém a v spolupráci s americkou firmou Martin Marietta bol začatý vývoj nového riadiaceho systému, ktorý sa potom montoval aj do skôr vyrobených lietadiel. S malým odstupom po jednomiestnej verzii JAS-39A sa začala vyvíjať dvojmiestna verzia JAS-39B, ktorá sa ale nemala stať len cvičnou verziou, ale mala byť schopná aj plného bojového nasadenia. Prototyp dvojmiestnej verzie po prvý raz vzlietol 29. apríla 1996. V júni 1997 si švédske ozbrojené sily objednali Gripeny modernejších verzií C a D. Nové verzie majú zosilnenú konštrukciu trupu i podvozku a slúžia ako základ pre exportné varianty. Podstatne bol zmodernizovaný pilotný priestor, v ktorom sú tri farebné viacúčelové displeje s rozmermi 12,7 x 15,2 cm. Plocha na zobrazovanie informácií tak vzrástla na temer 1 000 cm2. Verzie JAS-39C/D majú aj nové závesníky, umožňujúce používanie štandardnej podvesenej výzbroje NATO. Lietadlá sú vystrojené novým palubným počítačom, palubným generátorom na výrobu kyslíka a novou pomocnou energetickou jednotkou. Prvý sériový JAS-39C po prvý raz vzlietol 14. augusta 2002. Do štandardnej výzbroje lietadla patrí kanón Mauser BK27 ráže 27 mm. Na závesníkoch môžu byť nesené protilietadlové rakety Sidewinder a AMRAAM, protizemné rakety Maverick, protilodné rakety a tzv. kĺzavé kontajnery so submuníciou. Testuje sa aj použitie laserom navádzaných bômb GBU-10. Na pohon lietadiel Gripen súži dvojhriadeľový turbodúchadlový motor Volvo Aero RM12. Tento motor bol odvodený od osvedčeného amerického motora F404-GE-400, vyvinutého pre dvojmotorové nadzvukové lietadlo F/A-18 Hornet. Koncern Volvo získal licenčné práva na tento motor v roku 1982 a potom ho modifikoval podľa švédskych požiadaviek, pričom bol jeho maximálny ťah (s prídavným spaľovaním) zvýšený z 72 kN na 80,5 kN. Motor je dlhý 404 cm, jeho priemer je len 88 cm a hmotnosť je 1 055 kg.. Základné technické údaje lietadla JAS-39C sú uvedené v rámčeku. Rýchlosť je uvádzaná v pomernom Machovom čísle M, čo je podiel rýchlosti letu a rýchlosti zvuku (M=2 znamená teda dvojnásobnú rýchlosť zvuku).
Švédske vojenské letectvo si objednalo 204 lietadiel Gripen (z toho 28 dvojmiestnych), pričom posledné z nich prevezme v roku 2007. V roku 1999 si Juhoafrická republika objednala 28 lietadiel (z toho 9 dvojmiestnych), ktoré budú dodané v rokoch 2007 až 2012. Ako sme už spomenuli, Česko aj Maďarsko si objednali po 14 lietadiel Gripen. Určitou zaujímavosťou je, že Česko Gripeny nekúpi, ale bude ich mať len prenajaté na dobu desiatich rokov, a to apríla tohto roka do 30. septembra 2015. Ešte by sme zrejme mali vysvetliť, čo názov gripen znamená. Gripen, po slovensky gryf alebo grifón, je mystické zviera, ktoré má obvykle telo leva a hlavu orla, a ktoré sa vyskytovalo už v krétskom a mykénskom umení.
2x dig.obr. Saab Gripen
Technické údaje lietadla JAS-39C Gripen
Dĺžka (bez pitotovej trubice) 14,10 m
Rozpätie so závesníkmi 8,40 m
Výška 4,50 m
Nosná plocha 30 m2
Hmotnosť prázdneho stroja 6 800 kg
Maximálna vzletová hmotnosť 14 000 kg
Maximálna rýchlosť M=2
Maximálna rýchlosť v malej výške M=1,15
Taktický dolet 800 km
Maximálny dolet 3 000 km
Maximálny dostup 20 000 m
Palivo vo vnútorných nádržiach 3 000 l
Palivo v podvesených nádržiach 3 300 l
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.