Korzár logo Korzár

Česko budú brániť švédske Gripeny

Už o niekoľko týždňov pristane na českej vojenskej leteckej základni v Čáslavi prvých šesť viacúčelových bojových lietadiel SAAB JAS 39C Gripen,

ktoré budú slúžiť na ochranu a obranu českého vzdušného priestoru. Do októbra tohto roku bude dodaných všetkých 12 jednomiestnych lietadiel JAS 39C a dve dvojmiestne lietadlá JAS 39D. Gripeny nahradia v českom letectve už zastarané lietadlá typu MIG-21. Česko a Maďarsko, ktoré si tiež objednalo 14 lietadiel Gripen, sa tak stanú jedinými krajinami NATO, vo výzbroji ktorých budú moderné švédske lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vývoj lietadla Gripen siaha do polovice 70. rokov minulého storočia, keď švédske letectvo definovalo požiadavky na nové viacúčelové nadzvukové lietadlo, ktoré malo nahradiť vtedy používané typy Draken a Viggen (jeden Viggen je v expozícii košického leteckého múzea). Švédska vláda schválila vývoj nového lietadla v novembri roku 1979. Hlavným zámerom Švédska bolo nahradiť všetky verzie strojov Draken a Viggen jedným typom lietadla, ktoré by bolo v základnej konfigurácii schopné plniť stíhacie, útočné i prieskumné úlohy. Zo švédskych názvov týchto úloh (jakt, attack, spaning) bola odvodená skratka JAS, ktorým sa pripravované lietadlo začalo označovať. Nové jednomotorové lietadlo sa malo vyznačovať pokrokovou konštrukciou, jednoduchou údržbou a čo najnižšími prevádzkovými nákladmi. Jednou z dôležitých požiadaviek bolo aj to, aby lietadlo mohlo využívať systém rozptýlených leteckých základní a bolo schopné viesť plnohodnotné bojové operácie z predsunutých dráh o rozmeroch len 800 m x 15 m, ktoré sú často tvorené vhodnými úsekmi diaľnic. Na realizáciu bol vybratý projekt 2110 firmy SAAB, ktorý bol doporučený vláde na schválenie. Úvodný kontrakt na stavbu piatich prototypov 30 jednomiestnych strojov JAS-39 prvej série získalo konzorcium firiem, vedených spoločnosťou SAAB, v júni 1982. Prvý prototyp bol dokončený a slávnostne predstavený 26. apríla 1987. Svoj prvý let vykonal prvý prototyp Gripena 9. decembra 1988. Pri svojom šiestom skúšobnom lete 2. februára 1089 bol však tento prototyp zničený, a to v dôsledku kritickej chyby v číslicovom riadiacom systéme. Po úpravách tohto systému boli letové skúšky obnovené 4. mája 1990, keď po prvý raz vzlietol druhý prototyp. Prvý sériový Gripen bol, do služieb švédskeho kráľovského letectva zaradený 8. júna 1993. Bohužiaľ aj toto lietadlo havarovalo, a to pri predvádzaní nad Štokholmom 18. augusta 1993. Po detailnej analýze príčiny nehody bol opäť upravený riadiaci systém a v spolupráci s americkou firmou Martin Marietta bol začatý vývoj nového riadiaceho systému, ktorý sa potom montoval aj do skôr vyrobených lietadiel. S malým odstupom po jednomiestnej verzii JAS-39A sa začala vyvíjať dvojmiestna verzia JAS-39B, ktorá sa ale nemala stať len cvičnou verziou, ale mala byť schopná aj plného bojového nasadenia. Prototyp dvojmiestnej verzie po prvý raz vzlietol 29. apríla 1996. V júni 1997 si švédske ozbrojené sily objednali Gripeny modernejších verzií C a D. Nové verzie majú zosilnenú konštrukciu trupu i podvozku a slúžia ako základ pre exportné varianty. Podstatne bol zmodernizovaný pilotný priestor, v ktorom sú tri farebné viacúčelové displeje s rozmermi 12,7 x 15,2 cm. Plocha na zobrazovanie informácií tak vzrástla na temer 1 000 cm2. Verzie JAS-39C/D majú aj nové závesníky, umožňujúce používanie štandardnej podvesenej výzbroje NATO. Lietadlá sú vystrojené novým palubným počítačom, palubným generátorom na výrobu kyslíka a novou pomocnou energetickou jednotkou. Prvý sériový JAS-39C po prvý raz vzlietol 14. augusta 2002. Do štandardnej výzbroje lietadla patrí kanón Mauser BK27 ráže 27 mm. Na závesníkoch môžu byť nesené protilietadlové rakety Sidewinder a AMRAAM, protizemné rakety Maverick, protilodné rakety a tzv. kĺzavé kontajnery so submuníciou. Testuje sa aj použitie laserom navádzaných bômb GBU-10. Na pohon lietadiel Gripen súži dvojhriadeľový turbodúchadlový motor Volvo Aero RM12. Tento motor bol odvodený od osvedčeného amerického motora F404-GE-400, vyvinutého pre dvojmotorové nadzvukové lietadlo F/A-18 Hornet. Koncern Volvo získal licenčné práva na tento motor v roku 1982 a potom ho modifikoval podľa švédskych požiadaviek, pričom bol jeho maximálny ťah (s prídavným spaľovaním) zvýšený z 72 kN na 80,5 kN. Motor je dlhý 404 cm, jeho priemer je len 88 cm a hmotnosť je 1 055 kg.. Základné technické údaje lietadla JAS-39C sú uvedené v rámčeku. Rýchlosť je uvádzaná v pomernom Machovom čísle M, čo je podiel rýchlosti letu a rýchlosti zvuku (M=2 znamená teda dvojnásobnú rýchlosť zvuku).

SkryťVypnúť reklamu

Švédske vojenské letectvo si objednalo 204 lietadiel Gripen (z toho 28 dvojmiestnych), pričom posledné z nich prevezme v roku 2007. V roku 1999 si Juhoafrická republika objednala 28 lietadiel (z toho 9 dvojmiestnych), ktoré budú dodané v rokoch 2007 až 2012. Ako sme už spomenuli, Česko aj Maďarsko si objednali po 14 lietadiel Gripen. Určitou zaujímavosťou je, že Česko Gripeny nekúpi, ale bude ich mať len prenajaté na dobu desiatich rokov, a to apríla tohto roka do 30. septembra 2015. Ešte by sme zrejme mali vysvetliť, čo názov gripen znamená. Gripen, po slovensky gryf alebo grifón, je mystické zviera, ktoré má obvykle telo leva a hlavu orla, a ktoré sa vyskytovalo už v krétskom a mykénskom umení.

2x dig.obr. Saab Gripen

Technické údaje lietadla JAS-39C Gripen

SkryťVypnúť reklamu

Dĺžka (bez pitotovej trubice) 14,10 m

Rozpätie so závesníkmi 8,40 m

Výška 4,50 m

Nosná plocha 30 m2

Hmotnosť prázdneho stroja 6 800 kg

Maximálna vzletová hmotnosť 14 000 kg

Maximálna rýchlosť M=2

Maximálna rýchlosť v malej výške M=1,15

Taktický dolet 800 km

Maximálny dolet 3 000 km

Maximálny dostup 20 000 m

Palivo vo vnútorných nádržiach 3 000 l

Palivo v podvesených nádržiach 3 300 l

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 56 234
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 050
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 489
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 954
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 104
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 882
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 094
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 933
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 927
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 489
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 187
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 820
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 155
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 933
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 927
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 489
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 187
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 820
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 155
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu