Su - 7BM
Medzi najviac obdivované exponáty Múzea letectva a leteckej techniky, na košickom letisku situovaného vysunutého pracoviska Slovenského technického múzea Košice patrí stíhací bombardér Suchoj Su - 7BM (M - modyfikacijnnyj - modifikovaný). Bol nástupcom verzie Su 7B (B - bombardirovščik - bombardér) a prvým tohto typu, na ktorom lietali piloti československého vojenského letectva. Su - 7BM začali vyrábať v roku 1963 a výroba verzie Su - 7BM bola ukončená v júli roku 1965. Túto verziu exportovali zo Zväzu sovietskych socialistických republík do Poľska a Československa.
Verzia, akú možno obdivovať v múzeu letectva sa od Su 7B odlišovala zmenenou palivovou sústavou. Lietadlo mohlo niesť viac paliva a odlišuje sa aj vonkajším potrubím vedeným na chrbte trupu lietadla. Pod krídla bolo možné zavesiť prídavné nádrže, čím sa zvýšil dolet stroja. Celkovo dokázalo lietadlo aj so štyrmi závesnými prídavnými nádržami uniesť až 6 050 litrov pohonných látok - leteckého petroleja T1, T2, alebo TS1. Typ Su - 7BM poháňal motor Ljulka AL - 7F1 - 150.
Výzbroj tvorili dva letecké kanóny NR - 30 umiestnené v koreňoch krídiel, každý kanón so zásobou 70 nábojov. Celková hmotnosť podvesenej výzbroje mohla byť do 2000 kilogramov, lietadlo bolo možné vyzbrojiť aj jadrovou bombou 8U69 o sile 5 kiloton. Su - 7BM dokázalo letieť pri zemi rýchlosťou 1150, vo výške 12 000 metrov 2 machy. Dolet so 4 prídavnými nádržami malo 1410 metrov, dostup takmer 20 kilometrov.
Autor: sam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.