začať napríklad prečítaním správy v novinách o zázračných deťoch. Niektorí rodičia si zrazu začnú pozornejšie všímať, či aj ich dieťa nemá mimoriadne vlohy. Tí horlivejší sa začnú dieťaťu nadmerne venovať, učia ho čítať, recitovať básničky, denne ho vodia na športové tréningy. Ak má dieťa mimoriadne schopnosti a rodičia mu vychádzajú v ústrety, majú záujem ich rozvíjať, pričom aj samotné dieťa prejavuje záujem o danú činnosť, vytvára sa priaznivé situácia. Talent dieťaťa sa ďalej rozvíja a to nenásilne a prirodzene.
Je správne, keď si rodičia realizujú svoju predstavu, niekedy bez reálneho zhodnotenia schopností dieťaťa a takto ho ochudobňujú o detstvo? Deti takýchto rodičov majú svoj čas presne vymedzený, nemôžu sa dosýta hrať - treba cvičiť a trénovať. Ak niekto chce niečo veľké dosiahnuť, musí toho veľa obetovať - tak to chápu rodičia, nie však dieťa.
A tak nie sú zriedkavé prípady, keď dieťa, ktoré vedelo pekne spievať, tancovať, recitovať, slovom udivovalo celé okolie, neskôr akoby prestalo rásť, akoby stratilo svoje nadanie. Zdá sa, že veľkú úlohu tu zohrávajú osobnostné činitele - napríklad to, že dieťa v detstve ovládala silná vôľa rodičov, môže spôsobiť nedostatočný rozvoj vlastného vôľového zamerania na určitú činnosť. Nejde teda o vonkajší nátlak na dieťa, ale o vytvorenie podmienok na jeho vedome zameranú činnosť s ohľadom na jeho individuálne vlastnosti. Dôležité je pochopiť, že schopnosti dieťaťa, jeho záujem a stanovené ciele musia byť v súlade. Len takto môžeme vychovať z nadaných detí úspešné ženy a mužov.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.