korún. Odmena bola o čosi nižšia než maximálnych 120 percent z celoročnej mzdy. Podľa Jarmily Jánošovej z poisťovne preto, lebo jeden zo šiestich ukazovateľov "nie je splnený".
Hovorca ministerstva sociálnych vecí Martin Danko povedal, že "mechanizmus prideľovania odmien bol schválený dozornou radou" a ich výška je ovplyvnená "plnením merateľných kritérií". Predsedom dozornej rady je minister Ľudovít Kaník, zastúpenie v nej má vláda, odbory aj zamestnávatelia.
Celkovo idú na platy piatich riaditeľov ročne takmer 4 milióny a na odmeny môže ísť ďalších 4,4 milióna, dostali však len 3,5 milióna.
Do roku 2004 mala poisťovňa iba jedného riaditeľa. Bol ním naposledy Miroslav Knitl, ktorý pred svojím odchodom dostával plat 78-tisíc a mal nárok na ročnú odmenu vo výške 50 percent z celoročnej mzdy. "Nikdy som nedostal maximálnu odmenu," hovorí Knitl.
Sociálna poisťovňa minulý rok čelila kritike svojho hospodárenia, keď podľa správy o vývoji verejných financií boli ešte v novembri príjmy poisťovne oproti plánovanému rozpočtu o 5,36 miliardy nižšie a výdavky o 1,46 miliardy nižšie. Zlé hospodárenie mal spôsobiť "prílišný optimizmus pri tvorbe rozpočtu", keď poisťovňa vraj nevedela dobre odhadnúť príjmy v čase reforiem a zaskočila ju aj jednorazová tisíckorunáčka pre dôchodkov, schválená parlamentom.
Situáciu nakoniec pomohol zachrániť generálny pardón, ktorý priniesol asi 1,5 miliardy, ale aj to, že štát zaplatil časť dlhov za železnice a zdravotné zariadenia. Poisťovňa vďaka tomu skončila s prebytkom 19,5 miliardy. Rozpočet rátal so 17,2 miliardy.
Dozorná rada určila šesť kritérií, ktoré majú riaditelia splniť, ak majú dostať odmeny. Dostávajú ich po štvrťrokoch, keď predložia správu o tom, čo dosiahli.
Riaditelia poisťovne si odmeny mali zaslúžiť za to, že poisťovňa znížila náklady na vymáhanie pohľadávok o 0,006 koruny na jednu korunu vymožených p1ohľadávok, znížila objem pohľadávok, o 0,09 percent prekročila poisťovňa potrebnú hranicu výberu poistného, prehodnotila zdravotný stav 50-tisíc invalidných dôchodcov, o 7,66 percent viac oproti plánu a rozbehla systém elektronickej komunikácie s klientmi.
Riaditelia však nedokázali splniť kritérium, ktoré im prikazovalo znížiť objem pohľadávok o 30 percent. "Efektívnemu vymáhaniu pohľadávok voči najväčším dlžníkom, najmä zdravotníckym zariadeniam, bránili právne prekážky," povedala Jánošová. Zdravotnícke zariadenia chráni pred exekúciou zákon. Pre chybu v zákone poisťovňa nemohla využiť ani postupovať pohľadávky na tretie osoby.
Aké dostali odmeny
Predseda rady riaditeľov:
Mesačný plat: 4,5-násobok priemernej mzdy, teda asi 64 643 korún
Maximálna možná odmena: 120 percent 12-násobku platu, teda asi 930 840 korún
Akú odmenu skutočne dostal (podľa štvrťročného vyhodnocovania kritérií):
1. štvrťrok 2004: 20 percent zo stropu: 186 168
2. štvrťrok 2004: 20,5 percent zo stropu: 190 822
3. štvrťrok 2004: 18,75 percent zo stropu: 174 533
4. štvrťrok 2004: 20 percent zo stropu: 186 168
Spolu odmena: 737 691 korún.
Ďalší štyria členovia rady riaditeľov
Mesačný plat: 4,5-násobok priemernej mzdy, teda asi 61 051 korún
Maximálna možná odmena: 120 percent 12-násobku platu, teda asi 879 134
Akú odmenu skutočne dostal:
1. štvrťrok 2004: 175 826
2. štvrťrok 2004: 180 222
3. štvrťrok 2004: 164 838
4. štvrťrok 2004: 175 827
Spolu odmena: 696 714 korún.
Ako plnili kritériá
1. úloha: V roku 2004 znížiť náklady na vymáhanie pohľadávok na 1 korunu vymožených pohľadávok oproti nákladom v roku 2003.
Plnenie: Náklady na vymáhanie pohľadávok sa oproti predošlému roku znížili o 0,006 koruny. V roku 2003 stálo vymoženie takmer štyroch miliárd korún Sociálnu poisťovňu 39 miliónov. V roku 2004 ju vymoženie 8 milárd stálo 35 miliónov.
2. úloha: Znížiť objem pohľadávok v roku 2004 o 30 percent zo sumy pohľadávok k 31. 12. 2003
Plnenie: Sociálna poisťovňa vyhlásila súťaž na realizáciu postupovania pohľadávok na tretiu osobu. Zákon však pozabudol vyriešiť problém s ochranou osobných údajov dlžníkov, a tak sa tento systém nemohol uplatniť. Vyriešila to až novela v decembri minulého roka. Najväčších dlžníkov - zdravotnícke zariadenia - chránil zase pred vymáhaním zákon. Ak neberieme do úvahy pohľadávky, ktoré poisťovňa získala, keď na ňu prešla agenda Národného úradu práce, znížila svoje pohľadávky asi o 2 miliardy. Pomohol tomu generálny pardón a to, že štát zaplatil časť dlhu, spolu asi 3,3 miliardy, za železnice a zdravotnícke zariadenia.
3. Úloha: Úspešnosť výberu poistného najmenej 96 percent.
Plnenie: Na konci minulého roka bola úspešnosť 96,09 percenta.
4. Úloha: Spustiť elektronické podávanie výkazov poistného, elektronické formuláre.
Plnenie: Výkazy o zaplatených odvodov za zamestnancov v elektronickej podobe už posiela 8461 zamestnávateľov.
5. Úloha: Zaviesť individuálne účty poistencov a rozposielať výpisy z nich.
Plnenie: Výpisy sa začali posielať včas podľa zákona, dostalo ich viac ako 300-tisíc poistencov.
6. Úloha: Do konca roka prehodnotiť minimálne 20 percent invalidných dôchodcov.
Plnenie: Poisťovňa prehodnotila zdravotný stav takmer 50-tisícov dôchodcov, čo je 27,66 percenta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.