Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Novým kráľom vzduchu bude dvojpodlažný Airbus A380

18. január 2005 sa bezpochyby zapíše do análov civilného letectva. V ten deň bolo totiž v novom závode európskeho konzorcia Airbus vo francúzskom

meste Toulouse slávnostne predstavené nové veľkolietadlo s typovým označením A380. Už v marci by sa mal uskutočniť prvý vzlet tohto lietajúceho giganta, ktorý sa tak stane novým kráľom vzduchu. Nový Airbus sa zvykne považovať za najväčšie lietadlo na svete, čo ale nie je celkom presné. Primát najväčšieho lietadla na svete, a to čo do rozmerov i čo do maximálnej vzletovej hmotnosti, si stále udržuje pôvodne sovietske, dnes už krajinské lietadlo Antonov An-225 Mrija. Mrija však nie je primárne určená na dopravu cestujúcich (pôvodne mala na svojom chrbte prevážať sovietsky raketoplán Buran) a navyše sa do vzduchu dostal len jeden jediný exemplár tohto šesťmotorového obra, ktorý pri vzlete môže vážiť až 600 ton. Nový Airbus A380 sa ale stane najväčším sériovo vyrábaným lietadlom a súčasne lietadlom s najväčším počtom cestujúcich.

Korene dvojpodlažného lietadla siahajú do začiatku 90. rokov minulého storočia, keď konzorcium Airbus začalo študovať koncepciu lietadla s označením VLA (very large aircraft, čiže veľmi veľké lietadlo). S inžinierskymi vývojovými prácami na projekte nového lietadla, ktoré neskôr dostalo pracovné označenie A3XX, sa začali v júni 1994. Airbus študoval rôzne konfigurácie lietadla A380, pričom sa seriózne uvažovalo o jednopodlažnom lietadle, v ktorom by bolo v jednom rade 12 sedadiel a ktoré by malo dvojité zvislé chvostové plochy. Nakoniec však Airbus dospel ku konfigurácii s dvomi palubami nad sebou, pretože toto riešenie vedie k značnej úspore hmotnosti. Koncom roka 1996 sa rozhodlo, že nový Airbus bude mať kokpit pre dvoch pilotov, ktorý bude v podstate zhodný s kokpitom ostatných lietadiel, vyrábaných firmou Airbus. Bolo tiež rozhodnuté, že nové lietadlo budú poháňať štyri turbodúchadlové motory s ťahom v intervale od 320 do 347 kN. Výrobca pôvodne uvažoval o použití motorov, poháňajúcich typ A330, ale neskôr využil ponuku použiť novovyvíjané motory Rolls-Royce Trent 900 a GP7000. Jedným z významných cieľov vývoja bolo dosiahnuť zníženie priamych prevádzkových nákladov na prepravu jedného cestujúceho o približne 15 % s hlavným konkurenčným typom Boeing 747-400. Oficiálne spustenie programu výroby lietadla s označením A380 oznámila firma Airbus v decembri 2000. Nový Airbus je medzinárodným projektom a na jeho výrobe sa podieľajú mnohé závody vo viacerých európskych krajinách. Bolo potrebné vyriešiť mnohé problémy, súvisiace s organizáciou výroby prototypu a potom aj sériových strojov ako aj s prepravou obrovských komponentov medzi jednotlivými výrobnými závodmi. S takpovediac fyzickou stavbou prvého prototypu sa začalo v januári 2002, keď boli v továrni v Nantes vykrojené prvé dielce z plechu. Na kompletizáciu prednej a zadnej časti trupu bola v Hamburgu postavená nová hala. V Broughtone v severnom Walese vyrástol výrobný komplex, v ktorom sa vyrábajú krídla. Mimochodom, každá polovica krídla má dĺžku 45 metrov a pozostáva z približne 32 000 častí. V Španielsku boli postavené závody na výrobu vodorovných chvostových plôch a spodných častí trupu. V nemeckom Stade sa montuje zvislá chvostová plocha. Objemné časti tristoosemdesiatky sa do miesta finálnej montáže lietadla v Toulouse dopravujú vzduchom, po vode i po cestách. Na dopravu veľkých dielcov po mori slúži loď dlhá 155 metrov a široká 24 metrov, ktorú postavili čínske lodenice Jinling. Vo francúzskom prístave Pauillac neďaleko Bordeaux je zakotvená plávajúca prekladacia stanica, vyrobená v Poľsku. Pre prepravu nadrozmerných častí boli v juhozápadnom Francúzsku postavené špeciálne a verejnosti neprístupné cesty. Konečná montáž a pozemné skúšky lietadla A380 sa vykonávajú v novopostavenom komplexe, pomenovanom po francúzskom leteckom pionierovi Jeanovi-Lucovi Lagardérovi a zaberajúcom plochu 50 ha. Hlavná montážna hala má dĺžku 490 m, šírku 250 m a výšku 46 m a je to jedna z najväčších budov na svete. V podstate hotové lietadlo preletí potom do Hamburgu, kde je vystrojená jeho kabína a lietadlo sa nalakuje podľa požiadaviek odberateľa. Airbus 380 sa vyznačuje oveľa širším uplatnením moderných kompozitných materiálov ako ktorékoľvek iné dopravné lietadlo. Nový Airbus je prvým civilným lietadlom, ktorého poťah hornej časti trupu je zhotovený z nového kompozitného materiálu GLARE na báze duralu a sklenených vlákien. Pri výrobe lietadla sa používa aj zvarovanie laserovým lúčom, po prvý raz použité na lietadlách A318. Nový Airbua A380 je prvým dopravným lietadlom, ktoré disponuje dvomi kompletnými palubami (horná paluba lietadla Boeing 747 je veľmi krátka) a dvomi pozdĺžnymi uličkami na každej palube. Základný model A380-800 má celkovú kapacitu 555 cestujúcich v troch triedach (22 v prvej, 102 v obchodnej a 431 v ekonomickej triede). Obe paluby sú spojené schodmi i výťahom. V podpalubí môžu byť napríklad spálne, fitnes centrum, rôzne služby (obchody, kaderníctvo), salóniky na rokovania a priestory pre odpočinok posádky. Plánuje sa aj nákladná verzia, schopná prepraviť

Letecké spoločnosti si doteraz objednali 139 lietadiel Airbus A380. Ako prvá zaradí toto lietadlo na svoje linky spoločnosť Singapore Airlines, a to v roku 2006. Po zaradení lietadiel A380 do prevádzky nastanú ťažké časy pre americké lietadlá Boeing 747-400 (prezývané jumbo), ktoré v súčasnosti kraľujú na diaľkových leteckých linkách. Nenadarmo ktosi vtipne poznamenal, že americká firma Boeing "miluje nenávidieť" európsku spoločnosť Airbus.

Základné technické údaje lietadla Airbus A380

Rozpätie 79,80 m

Dĺžka 73 m

Výška 24,10 m

Nosná plocha 845 m2

Priemer trupu 7,14 m

Dĺžka kabíny pre cestujúcich 50,68 m

Maximálna šírka hornej paluby 6,58 m

Maximálna šírka dolnej paluby 5,92 m

Hmotnosť prázdneho lietadla 271 000 kg

Maximálna vzletová hmotnosť 535 500 kg

Maximálne množstvo paliva 310 000 l

Maximálna cestovná rýchlosť 0,98 M

Dolet 15 000 km.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 260
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 6 781
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 478
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 483
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 474
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 374
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 026
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 375

Blogy SME

  1. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  2. Ján Franz: Letisko Željava
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  7. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 674
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 205
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 620
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 934
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 792
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 485
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 918
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 513
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


22 h
Norbert Moravanský.

Znásilnenie ako súčasť vojnovej mašinérie je obludné.


a 1 ďalší 23 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


24 h
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  2. Ján Franz: Letisko Željava
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  5. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  7. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 674
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 205
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 620
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 934
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 792
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 485
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 918
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 513
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu