sa sem nasťahovala v roku 1996 a odvtedy tu pravidelne otvára novú sezóna. A ako to už býva, aj tentoraz sa od otváracieho podujatia očakávajú odpovede na otázky o výkonnosti jednotlivých tímov a ich skutočných ambíciách na tohtoročný titul. Štatistiky nám napovedajú, že doteraz najlepšie si tu viedol Michael Schumacher a jeho tím Ferrari. Červení totiž z doterajších deviatich pretekov vyhrali päť, pričom samotný Big Michael vyhral štyrikrát! Nie je teda vylúčené, že jeho šnúra bude pokračovať aj ďalej, no ak ste pozorne sledovali predsezónny vývoj, tak mi určite dáte za pravdu už v Melbourne môže byť už všetko inak a krásna herečka Bo Dereková v nedeľu odmávne nového víťaza (mimochodom v Melbourne sa z víťazstva okrem Michaela Schumachera doteraz radovali ešte David Coulthard (2 krát), Mika Hakkinen, Eddie Irvine a Damon Hill (raz). Nemali by sme však predbiehať, pretože všetko môže byť inak a pre formulu jeden toto pravidlo platí obzvlášť. Radšej si preto pred nedeľňajším štartom pripomeňme niekoľko základných faktov o okruhu v Albert Parku.
Samotný okruh s celkovou dĺžkou 5 303 metrov je situovaný do rekreačnej zóny na predmestí Melbourne, asi desať minút autom z centra mesta. Hladký povrch trate, ktorá sa jazdí na 58 kôl (307,574 km), je veľmi prašný a šmykľavý, pretože vozovka sa počas roka používa ako bežná cesta. To je dôvod prečo hlavne v priebehu voľných tréningov a kvalifikácie diváci vidia veľa šmykov a "hodín". Do nedele sa však monopostom zvyčajne podarí vyjazdiť (pogumovať) ideálnu stopu a rýchly sled pomalých zákrut a krátkych roviniek sa zrazu stáva skutočnou pretekárskou dráhou. Podľa nových pravidiel sa v Melbourne začne jazdiť bez povinnej zastávky v depe na dotakovanie (zakázaná) a taktiež pneumatiky je možné vymieňať iba v nevyhnutných prípadoch (z bezpečnostných dôvodov). Tým sa zmení celá stratégia pretekov a divácky by sme mali vidieť oveľa zaujímavejšie podujatie, pretože sa bude menej taktizovať a viacej pretekať (teda aspoň sa to očakáva). Dôležitou zmenou športových pravidiel je aj zmena systému kvalifikácie, keď bol síce zachovaný model dvoch letmých kôl, ale tie sa rozdelili znova na dva dni. Tentoraz však na sobotu popoludní a nedeľu dopoludnia (štyri hodiny pred štartom). Do druhej kvalifikácie musia autá nastupovať s plnou nádržou a pneumatikami do pretekov a postavenie na štarte bude určovať súčet oboch kvalifikačných časov. Mimochodom pripomeňme si tiež, že tento experiment s jednokolovou kvalifikáciou začal v roku 2003 Max Mosley, keď dovtedy sa dlhé roky jazdilo dvanásť kvalifikačných kôl (dokonca v piatok aj v sobotu). Od roku 2003 teda letmá jednokolová kvalifikácia začala v piatok prvým a v sobotu druhým kolom. Vlani sa obe kvalifikácie jazdili v sobotu a teraz prichádza ďalšia zmena. Z toho je teda zrejme, že FIA stále hľadá (experimentuje) optimálny model a nepočúva hlasy, ktoré jej napovedajú, že ideálnym modelom je predsa zaužívaná kvalifikácia v DTM, či FIA GT. Mosleyho funkčné obdobie sa však pomaly končí a ktovie s čím zakrátko príde nový prezident Medzinárodnej automobilovej federácie. Ten si možno konečne nechá poradiť. Pokiaľ ide o technické zmeny, tak zásadnou zmenou je, že motor musí vydržať dva súťažné víkendy. V prípade, že bude vymenený skôr, tak bude pilot potrestaný prepadom o desať štartových miest. Z tých najmarkantnejších zmien si potom spomeňme ešte zvýšenie svetlosti predného spoilera o päť centimetrov a zmenšenie a posunutie zadného krídla, ktoré môže byť maximálne z dvoch častí. Naďalej zostávajú v platnosti drážkované pneumatiky a elektronická trakcia. Nuž a komu sa podarí všetky tieto zmenené premenné veličiny skombinovať čo najlepšie sa dozvieme v nedeľu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.