Korzár logo Korzár

Do nedele ešte môžete navštíviť 75. medzinárodný autosalón v Ženeve

Keď som pred odchodom zo Ženevy do navigačného systému "môjho" kupé BMW 645í (na cestu z Mníchova do Ženevy a späť mi ho poskytlo tlačové oddelenie

automobilky BMW) vložil ako cieľ cesty Košice, objavil sa na displeji údaj, že do tohto cieľa je 1 445 kilometrov. Nikdy som túto trasu neabsolvoval za jeden deň, ale na autosalóne som sa stretol s priateľom, ktorý cestu z Košíc do Ženevy za jediný deň zvládol (tiež s bavorákom, tentoraz vlastným). Tým chcem povedať len toľko, že ak vás chytí túžba pozrieť sa na automobilové novinky, vystavované na tohtoročnom jubilejnom ženevskom autosalóne, máte ešte šancu. Autosalón trvá do nedele večer, takže ak zajtra skoro ráno vyrazíte, večer ste v Ženeve (tam zrejme bude trochu problém s ubytovaním), v sobotu máte celý deň na prehliadku autosalónu (vstupné je 12 švajčiarskych frankov) a v nedeľu sa vrátite domov. Aby sme vás tejto štrapácie ušetrili, predstavíme aspoň tie najvýznamnejšie novinky, s ktorými na tohtoročný autosalón, konaný presne 100 rokov po prvej národnej výstave automobilov v Ženeve, prišli výrobcovia áut z celého sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Talianska firma Alfa Romeo predstavuje v Ženeve ako novinku limuzínu s typovým označením 159, ktorá nahrádza doterajší model 156. Alfa Romeo 159 je dlhá 466 cm, široká 183 cm a rázvor jej podvozku je 270 cm. Na pohon novej Alfy slúžia zážihové motory s priamym vstrekovaním benzínu (najvýkonnejší 3,2-litrový vidlicový šesťvalec vyvíja 191 kW) a vznetové motory, z ktorých najvýkonnejší má výkon 147 kW. Britská firma Aston Martin priviezla do Ženevy svoj nový model V8 Vantage, ktorý je menší a teda aj lacnejší ako modely Vanquish a DB9. Nový dvojsedadlový Aston Martin, ktorého podvozok i karoséria sú v prevažnej miere zhotovené z hliníka, má byť priamym konkurentom obľúbenému Porsche 911. Na pohon modelu V8 Vantage slúži 4,3-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 280 kW. Mníchovská automobilka BMW vystavuje vo výstavnom areáli Palexpo niekoľko noviniek, z ktorých väčšinu sme už na tejto strane predstavili. Ide o nový typový rad 3, modifikovaný typový rad 7, nový špičkový model radu 1 (130i) a športové kupé M6. Francúzska firma Citroën predstavuje okrem luxusnej limuzíny C6 aj kompaktný model C1, ktorý je jedným z trojice malých vozidiel, vyrábaných v českom Kolíne. Nový model C1 je postavený na podvozkovej plošine s rázvorom 234 cm a jeho dĺžka je 3,4 m, šírka 1,6 m a výška 1,5 m. Vozidlo sa vyrába s trojdverovou i päťdverovou karosériou. Na pohon nového malého citroëna slúži buď trojvalcový jednolitrový zážihový motor výkonu 50 kW, alebo vznetový motor výkonu 40 kW. Nové malé vozidielko môže byť vystrojené až šiestimi airbagmi a automatizovanou prevodovkou SensoDrive.

SkryťVypnúť reklamu

Americká firma Dodge, patriaca do koncernu Chrysler (ten je súčasťou medzinárodnej spoločnosti DaimlerChrysler), by sa chcela v Európe presadiť novým kompaktným modelom Caliber, ktorý má v Ženeve európsku premiéru. Na pohon modelu Dodge Caliber, ktorý má dĺžku 414 cm a ktorý je náhradou za model Chrysler Neon, sú určené tri zážihové motory, ktorých výkon leží v rozpätí od 103 kW do 125 kW. Neskôr budú k dispozícii aj vznetové motory, ktoré budú pravdepodobne pochádzať zo sortimentu firmy Mercedes-Benz. Firma Fiat sa novým modelom Croma vracia do vyššej strednej triedy. Croma je postavená na podvozku s rázvorom 283, ktorý je predĺženou verziou podvozku, na ktorom sú postavené modely Opel Vectra a Signum. Nový veľký fiat má dĺžku 475 cm a jeho batožinový priestor má objem 500 litrov. Na pohon vozidla sú k dispozícii tri vznetové motory, z ktorých najvýkonnejší má výkon 147 kW, a zatiaľ len jediný zážihový motor, ktorý má zdvihový objem 2,2 litra a výkon 110 kW. Koncern Ford predstavuje v Ženeve aj koncepčný automobil s označením SAV, čo ale v tomto prípade neznamená Slovenská akadémia vied, ale Sport Activity Vehicle, čiže auto pre športové aktivity. Ford SAV je predobrazom nového sériového modelu Galaxy, ktorý by sa na trhu mal objaviť v roku 2006. Sériová verzia Galaxy bude sedemmiestna, pričom dve núdzové sedadlá v treťom rade sa budú dať zapustiť do podlahy. Ráta sa aj s predĺženou verziou s vyššou zadnou časťou, ktorá bude mať sedem plnohodnotných sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Japonská firma Honda využila ženevský autosalón na predstavenie koncepčného modelu Civic, ktorý je svojím dizajnom veľmi blízky sériovej verzii, ktorá bude na trh uvedená v roku 2006. Civic ôsmej generácie sa bude vyrábať, rovnako ako doterajší model, v britskom Swindone Na pohon vozidla budú slúžiť zážihové motory a moderný 2,2-litrový vznetový motor. Aj keď sa vedelo, že juhokórejská automobilka Hyundai predstaví v Ženeve nový špičkový model, ktorý bude náhradou za model XG, až do tlačovej konferencie nebolo známe ako sa nové vozidlo bude volať. Teraz už vieme, že nový špičkový Hyundai sa volá Grandeur a má dĺžku 490 cm, šírku 185 cm a výšku 149 cm. Na pohon tejto luxusne vystrojenej limuzíny slúži 3,3-litrový vidlicový šesťvalec výkonu 171 kW, neskôr bude k dispozícii aj 2,2-litrový turbodieselový motor výkonu 107 kW. Pretože firma Hyundai je oficiálnym partnerom majstrovstiev sveta vo futbale, ktoré sa budú konať v roku 2006 v Nemecku, na premiére modelu Grandeur sa zúčastnil aj prezident FIFA (Medzinárodná futbalová federácia) Sepp Blatter. Novinkou na stánku firmy Lexus, ktorá je prestížnou značkou spoločnosti Toyota, bol model IS novej generácie. Model IS je prvým modelom značky Lexus, ktorý bude môcť byť poháňaný aj vznetovým motorom. Ide o 2,2-litrový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 129 kW a maximálny krútiaci moment je 400 Nm. Druhou pohonnou jednotkou pre Lexus IS je 2,5-litrový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním benzínu. Lexus IS je sériovo vystrojený adaptívnym tempomatom, adaptívnymi prednými reflektormi a až desiatimi airbagmi (vrátane dvojitého kolenného airbagu). Priaznivci značky Mazda sa v Ženeve konečne dočkali svetovej premiéry tretej generácie športového roadstera MX-5. Nový roadster bol vyvíjaný podľa japonského princípu Jinba Itai, čo znamená "jednota koňa a jazdca". Na pohon novej Mazdy MX-5 je k dispozícii 1,8-litrový motor výkonu 93 kW pri 6 500 ot/min, alebo dvojlitrový motor, ktorý vyvíja 118 kW pri 6 700 ot/min. Hlavnou novinkou na stánku nemeckej firmy Mercedes-Benz boli vozidlá novej triedy B, ktoré podrobne opíšeme v samostatnom článku. Japonská firma Nissan sa určite potešila, že medzinárodná porota motoristických novinárov zvolila jej roadster 350Z za kabriolet roka 2005. Na pohon roadstera slúži 3,5-litrový vidlicový šesťvalec, ktorý má najvyšší výkon 206 kW. Hlavnou novinkou na stánku firmy Opel bol inovovaný van Zafira, ktorý sme už na tejto strane predstavili. Opel predstavuje aj športovú verziu modelu Astra, označenú GTC (Gran Turismo Compact). Astra GTC sa odlišuje od bežnej Astry dynamickejšími tvarmi karosérie a na jej pohon je k dispozícii až deväť motorov, z ktorých najvýkonnejší vyvíja 147 kW. Týmto motorom poháňaná Astra GTC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 234 km/h. Na stánku francúzskej firmy Peugeot púta pozornosť nádherné červené kupé 407, ale za hlavnú novinku tejto firmy treba považovať malý automobil 107. Ide o ďalší z trojice miniautomobilov, ktoré sú postavené na rovnakej podvozkovej plošine a ktoré boli vyvinuté v rámci spolupráce firiem Citroën, Peugeot a Toyota. Peugeot 107 príde na trh v lete a bude sa dodávať s trojdverovou i päťdverovou karosériou. Vozidlo je dlhé 343 cm (to je o 25 cm menej ako je dĺžka modelu 106), široké 163 cm a vysoké 146,5 cm. Na pohon nového malého peugeota slúži buď jednolitrový trojvalec výkonu 50 kW, alebo 1,4-litrový turbodieselový motor výkonu 40 kW. Na stánku firmy Renault púta pozornosť najmä ďalší výtvor šéfdizajnéra Patricka le Quémenta, a to štúdia malého mestského vozidielka Zoé. Toto vozidlo, dlhé 345 cm, je zvláštne najmä tým, že má len tri sedadlá, pričom za sedadlom vodiča je batožinový priestor. Vo vozidle môžu síce cestovať len tri osoby, ale tie sedia na veľmi pohodlných sedadlách. Na pohon štúdie Zoé slúži 1,2-litrový prepĺňaný motor výkonu 73 kW.

No a sme pri českej Škode. Tá síce neprekvapila v Ženeve žiadnym novým sériovým modelom (ak neberieme do úvahy špeciálne edície modelov Fabia, Octavia a Superb, pripravené k stému výročiu výroby prvého auta Laurin&Klement), ale veľkú pozornosť vzbudila svojou štúdiou Yeti. Štúdia Yeti ukazuje, ako si mladoboleslavskí dizajnéri predstavujú všestranný a kompaktný automobil kategórie SUV (športovo-úžitkové vozidlo). Na štúdii Yeti sa uplatnili niektoré dizajnérske prvky zo štúdie Roomster. Prostredníctvom štúdie Yeti si chce firma Škoda overiť reakcie verejnosti na nové dizajnérske prvky, ktoré by sa neskôr mohli uplatniť na sérových modeloch. Štúdia Yeti má uprostred strechy sklenený pás a jej zadné dvere sú delené vodorovne, pričom horná časť sa odklápa nahor a spodná nadol. Aj keď vozidlo je určené aj na jazdu v teréne, má poháňané len predné kolesá. Dĺžka vozidla, ktoré je postavené na skrátenej podvozkovej plošine modelu VW Golf, je okolo štyroch metrov. Konštrukčnou zaujímavosťou vozidla je jediný stierač, ktorý sa pohybuje z jednej strany na druhú v dvoch vodiacich koľajničkách, umiestnených nad a pod predným oknom. Unikátom je aj chladená nádržka na tekutiny v strednej konzole, z ktorej vedú dve hadičky, umožňujúce pitie za jazdy. V stredovej konzole je umiestnený aj satelitný navigačný systém, ktorý možno vybrať a používať samostatne. V tlačovej správe firmy Škoda sa uvádza, že Yeti je skutočnou štúdiou a nie predobrazom vozidla, ktoré by sa mohlo v blízkej budúcnosti vyrábať. Niektoré zahraničné zdroje však tvrdia, že z tejto štúdie by mohol byť odvodený sériový model, ktorý by na trh prišiel koncom roka 2008 alebo začiatkom roka 2009. Toto vozidlo by malo byť postavené na podvozkovej plošine nového Pola.

Hlavnou novinkou na stánku japonskej firmy Toyota je nový malý automobil Aygo, patriaci (s modelmi Citroën C1 a Peugeot 107) do trojice miniautomoblov, ktoré sa začínajú vyrábať v českom Kolíne. Aygo, ktoré sa bude dodávať s trojdverovou a päťdverovou karosériou, je dlhé niečo vyše 3,4 metra a na jeho pohon slúži jednolitrový trojvalcový motor výkonu 50 kW. Novinkami na stánku firmy Volkswagen sú najmä Golf Plus a Passat šiestej generácie, ktorému sa budeme podrobnejšie venovať na niektorej z budúcich motostrán.

Ďalšie novinky, ktoré obdivovali (a ešte obdivujú) návštevníci tohtoročného ženevského autosalónu, predstavíme na budúcich motostranách.

Autor: Ženeva

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 429
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 123
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 689
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 836
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 161
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 948
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 203
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 091
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 238
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 871
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 216
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 203
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 091
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 238
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 871
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 216
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu