zložitejšia. Ľudia sa líšia podľa toho, či dávajú prednosť podnetom zrakovým, sluchovým alebo dotykovým. Niekedy ide iba o nepatrné rozdiely, inokedy o záležitosti veľmi podstatné. Z nasledujúcich tvrdení vyberte vždy tú, ktorá zodpovedá vašim predstavám.
1. Radšej čítam, než len počúvam, viac si tak zapamätám.
2. Najradšej si o dôležitých veciach pohovorím, pretože v diskusii sa triedia názory.
3. Pokiaľ o niečom skutočne intenzívne premýšľam, rád(a) sa pri tom prechádzam a občas i gestikulujem.
4. Čo je ‚psáno', to je ‚dáno'. Dávam prednosť písaným pokynom pred pokynmi slovnými.
5. Ak si chcem niečo zapamätať, musím si to niekoľkokrát povedať nahlas.
6. Teší ma, keď si môžem veci ohmatať. Rád(a) pracujem s nástrojmi. Radšej pracujem s konkrétnym materiálom, než sa zaoberám abstraktnými myšlienkami.
7. Najlepšou ilustráciou a pomôckou pre zapamätanie si sú konkrétne príklady.
8. To, čo počujem, ma veľmi ovplyvňuje.
9. Keď sa mám s niečím skutočne dobre zoznámiť, musím to ohmatať vlastnými rukami. Žiadny popis mi nedá toľko, čo konkrétna osobná dotyková skúsenosť.
10. Ak chcem niekomu povedať, že ho chápem, poviem: "Vidím to jasne." či: "Vidím, čo máte na mysli." prípadne: "Nie som slepý(á)." alebo niečo podobné, čo súvisí so zrakom.
11. Ak chcem povedať, že niekoho chápem, rozumiem mu, vnímam, o čo ide, poviem: "Počul som, čo bolo povedané." či: "Nie som hluchý." alebo: "To je pekná pesnička." prípadne: "Samé falošné tóny." alebo niečo podobné, čo súvisí so sluchom.
12. Ak chcem povedať, že niečo urobím, niekomu rozumiem, chápem ho, poviem: "Držím to pevne v rukách." či: "Tú príležitosť je potrebné chytiť za pačesy." alebo: "Túto šancu nemôžeme pustiť." prípadne: "Rozhodne si nenecháme podraziť stoličku." alebo niečo podobné, čo súvisí s dotykom.
13. Učíte sa a chcete pri skúške excelovať. Text si ticho čítate a v duchu opakujete.
14. Učíte sa a chcete pri skúške excelovať. Text si čítate nahlas a tiež si ho nahlas opakujete. Pokiaľ máte k dispozícii magnetofón, nahráte si svoj prejav na pásku či kazetu a púšťate si ju opakovane znovu. Tak pozvoľna cizelujete prejav až k dokonalosti.
15. Učíte sa a chcete pri skúške excelovať. Značný čas trávite tým, že si robíte výpisky, zostrojujete modely. Ide vám proste o celkom konkrétne záchytné body.
VYHODNOTENIE:
Súhlas s položkami 1, 4, 7, 10, 13 zodpovedá zrakovému (vizuálnemu) typu, podstatný pre neho je optický spôsob poznávania - "príde a vidí".
Súhlas s položkami 2, 5, 8, 11, 14 zodpovedá sluchovému (audiálnemu) typu. Príliš málo, alebo naopak príliš mnoho vysvetľujúcich informácií ho môže vyviesť z miery, čo sa negatívne prejaví na plnení úloh.
Súhlas s položkami 3, 6, 9, 12, 15 zodpovedá dotykovému (taktilnemu) typu. Nové veci potrebuje ‚obchytať' a tým si ich najlepšie osvojí. Obyčajne nie je na škodu, pokiaľ má možnosť zoznámiť sa s radom príkladov. Títo ľudia nebývajú teoretici, skôr ich teší manuálna, konkrétne viditeľná a "osiahateľná" práca.
Typ osobnosti určíme podľa prevahy patričných položiek. Pokiaľ je skóre vo všetkých troch subtestoch vyrovnané, potom sme typ vyrovnaný a nevýrazný.
Autor: iká
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.