Séria Rc začínala prvou tyristorovou lokomotívou na svete
Sériu elektrických lokomotív Rc vyvíjala spoločnosť ASEA (Allmanna Svenska Elektriska Aktiebolaget) pôvodne pre švédske štátne železnice (SJ) a pre zmiešanú prevádzku. To znamená, že existovala verzia pre rýchlikové súpravy a verzia pre ťažké vlaky s nákladom rudy v arktických oblastiach. Po sériách Rc1 (prvá tyristorová lokomotíva na svete), Rc2 a Rc3 sa v roku 1975 objavila trieda Rc4 s patentovaným systémom firmy ASEA zabraňujúcim prešmykovaniu kolies a automatickou redukciou prúdu privádzaného do toho hnacieho motora, ktorý sa začal otáčať rýchlejšie než ostatné. Ujali sa aj ďalšie vylepšenia rotačné meniče nahradili pevné, napájajúce pomocné zariadenia. Do lokomotívy sa privádzal striedavý prúd 15 000 V s frekvenciou 16? Hz, ktorý sa privádzal z visutého vodiča cez znižovací tranformátor a tyristorový ovládací systém do štyroch trakčných motorov s výkonom 900 kW (1206 k). Každý z týchto agregátov umiestnených v ráme poháňal jednu nápravu pomocou prevodovky a pružného náhonu dutým hriadeľom ASEA. Pri 78 ton ťažkom vozidle s dĺžkou vyše 15 metrov predstavovala maximálna rýchlosť 135 km/h a ťažná sila 290 kN.
Železnice SJ celkovo získali 150 týchto strojov, ďalších 15 upravených sa dostalo do Nórska (trieda el. 16) a úspešne dopadli aj dodávky do USA - spoločnosť Amtrak prevádzkovala lokomotívy AEM7 v severovýchodnom koridore. Lokomotívy série Rc majú jednu z najúspešnejších konštrukcií na svete. V prípade ich modelov je možné hovoriť o zvláštnej vizuálnej príťažlivosti a obľúbenosti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.