(sam)
Múzeum letectva a leteckej techniky - vysunuté pracovisko Slovenského technického múzea Košice sa môže pochváliť ako jedno z mála na svete, takmer kompletnou zbierkou lietadiel z konštruktérskej dielne Mikojana a Gurjeviča. V Košiciach sú všetky typy MiGov, okrem Mig 17, 29 a 35.
"Väčšina týchto exponátov pochádza zo slovenských a českých vojenských útvarov," povedal nám jeden z lektorov leteckého múzea, František Mika. "To znamená, že všetky riadne slúžili najprv v československom letectve, neskôr zvlášť v Česku a na Slovensku."
Platí to aj o lietadle MiG - 19 PM, jednomiestnom stíhacom lietadle vybavenom radarom, so sériovým číslom 1113 na trupe. Táto verzia sa od základnej (MiG - 19) odlišovala tým, že mala čisto raketovú výzbroj. MiG - 19 bol prvým sériovo vyrábaným a do výzbroje zaradeným stíhacím strojom, ktorý prekračoval rýchlosť zvuku vo vodorovnom lete. Lietadlo bolo vyvinuté na základe stroja SM - 2, ktorého vylepšený prototyp označený ako SM - 9, vybavený dvoma motormi Tumanskij AM - 9B vzlietol 5. 1. 1954, pilotovaný G. A. Sedovom. Ešte pred ukončením skúšok bol SM - 9 zaradený do sériovej výroby ako MiG - 19. V bývalom ZSSR bolo vyrobených viac ako 2000 kusov týchto lietadiel všetkých verzií. V bývalej ČSSR bolo v licencii a pod označením S. 105 postavených 103 MiG - 19 verzie S. V Číne sa vyrábali pod označením J - 6, MiG - 19P ako J - 6 I. a MiG - 19PM pod označením J - 6 II. Lietadlá MiG - 19PM boli vybavené radarom Izumrud (smaragd) 2 RP - 1U, u neskorších sérií RP - 2U. radar mal dosah 12 km, navádzací 6 - 8 km. Výzbroj tvorili štyri rakety RS - 1U, neskôr RS - 2U, v kóde NATO AA - 1 Alkali. MiG - 19PM dosahoval maximálnu rýchlosť vo výške 10 000 metrov 1 250, vo výške 15 000 metrov 1 130 km/h.
Autor: MiG 19 PM
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.