Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Spotrebitelia o svojich právach veľa nevedia

Každý spotrebiteľ má svoje práva. Spotrebiteľské organizácie na celom svete uvádzajú osem základných spotrebiteľských práv. Väčšina z nich je rôznym

spôsobom zakomponovaná aj v slovenskom právnom systéme.

Slovník definuje spotrebiteľa ako človeka, ktorý si zaobstaráva rôzne výrobky alebo služby prostredníctvom obchodu. To znamená, že aj obchodník, hoci tovary predáva, je spotrebiteľom.

Ale hoci sa spotrebiteľské práva týkajú všetkých, podľa spotrebiteľských organizácií ľudia o nich veľmi málo vedia. Každý napríklad vie, že záručná lehota je dvojročná, málokto však vie, kam sa má obrátiť, ak s reklamáciou neuspeje.

Právo na uspokojovanie základných potrieb

Štát musí zabezpečiť, aby si každý človek dokázal sám uspokojovať vlastné potreby. Znamená to, že musí vytvárať podmienky, aby sa občania mohli zamestnať a tak získavať finančné prostriedky na obživu. Zároveň zabezpečuje, aby pošta, elektrina či telefón fungovali aj v tej najmenšej dedine. Ľudia si takisto majú mať kde nakúpiť základné potraviny. V ankete Združenia slovenských spotrebiteľov dali slovenskí občania toto právo na prvé miesto podľa dôležitosti.

Právo na bezpečnosť produktov

Obchodníci môžu predávať len také výrobky, ktoré sú bezpečné. Niektoré špecifické výrobky, pri ktorých sa predpokladá, že by mohli byť nebezpečné, musia preto prejsť atestáciou. Ide napríklad o plynové kotly či varné kanvice. Certifikát si vyžadujú aj výrobky určené pre deti. Slovenská obchodná inšpekcia výrobky na trhu pravidelne kontroluje a na svojej internetovej stránke informuje o zistených nebezpečných výrobkoch. Ak inšpektori označia niektorý výrobok za nebezpečný, výrobca alebo distribútor musí zabezpečiť jeho stiahnutie z predajnej siete. Zároveň tí, ktorí si daný produkt už kúpili, majú nárok na vrátenie peňazí.

Právo na výber

Toto právo zaručuje, že spotrebiteľ si môže vybrať výrobok alebo službu od viacerých výrobcov alebo poskytovateľov. Najdôslednejšie sa toto právo uplatňuje v oblasti nákupov vo väčších mestách.

Rovnako si každý zákazník môže vybrať, od ktorého výrobcu si tovar kúpi. Vo veľkých hypermarketoch je na pultoch niekedy až niekoľko desiatok rôznych druhov výrobkov z jedného sortimentu. Spotrebiteľ tak nemá na výber len jahodový alebo marhuľový jogurt, ale aj rôznych výrobcov. Právo na výber sa zmenšuje podľa veľkosti obce a veľkosti predajne.

Právo na výber však stále nie je dôsledne uplatňované pri poskytovaní niektorých služieb. Napríklad Slovenská pošta má monopol na posielanie malých listov. Štát to však kompenzuje tým, že pošta je povinná doručiť tento list za rovnakú cenu kamkoľvek na Slovensko - do vedľajšieho domu alebo o 400 kilometrov ďaleko na samotu v horách. Spotrebitelia si zatiaľ nemôžu zvoliť ani pevného telekomunikačného operátora. Slovak Telecom sa bráni konkurencii a hoci by už podľa zákonov niekoľko rokov mali fungovať aj alternatívni telekomunikační operátori, reálne zatiaľ nefunguje ani jeden. Pri mobilných sieťach existujú síce dvaja operátori, tí však majú veľmi podobné produkty za takmer identické ceny.

Právo na informácie

Spotrebiteľ by mal mať dostatok informácií, aby sa dokázal efektívne rozhodovať. Na všetkých potravinách musí byť vyznačený dátum trvanlivosti a zloženie výrobku. Označenia, ako aj návod musia byť v slovenčine. Rovnako musí byť v obchodoch zreteľne vyznačená cena výrobku. Tá musí byť konečná, aby zákazník presne vedel, koľko za výrobok zaplatí. Nemôže sa napríklad uvádzať cena výrobku bez DPH. Pod právo na informácie patrí aj povinnosť výrobcov označiť potraviny, ak pri ich výrobe boli použité geneticky modifikované organizmy. Informovať o cenách musia aj poskytovatelia služieb. Napríklad ak mobilný operátor zmení ceny, musí o tom upovedomiť zákazníkov. Ak tak neurobí, zákazník sa môže brániť, že nevedel o zvýšení cien.

Právo na vypočutie

Každý spotrebiteľ musí byť v prípade nespokojnosti vypočutý. Predajca alebo výrobca ho musí vypočuť pri reklamácii. Môže sa obrátiť aj na rôzne štátne inštitúcie, ktoré vykonávajú dozor napríklad nad obchodníkmi.

Štátne inštitúcie sa musia zaoberať každým podnetom a v lehote stanovenej zákonom musia sťažovateľovi aj odpovedať. Ľudia sa môžu obracať napríklad na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá vykonáva dozor nad reklamáciami, klamaním spotrebiteľa či správnym účtovaním cien. Štátna veterinárna a potravinová správa zase kontroluje hygienu alebo či predávajúci neponúkajú tovar po uplynutí záručnej lehoty.

Ak sa spotrebiteľ nedomôže svojich práv u predajcu ani prostredníctvom rôznych štátnych inštitúcií, môže sa obrátiť na súd. V konaní pred súdom ho môže zastupovať aj niektorá spotrebiteľská organizácia. Ešte nedávno to však slovenské zákony umožňovali len v prípade, ak sa na tom dohodli žalujúca i žalovaná strana. Žalované firmy s tým však väčšinou nesúhlasili, pretože tým sa zmenšovala ich šanca na úspech v súdnom spore.

Právo na náhradu škody

Výrobca zodpovedá za všetky škody, ktoré vzniknú pre chybu výrobku. Ak teda napríklad pre chybu televízora vyhorí celý byt, náhradu škody si možno uplatniť u výrobcu. Dôležité je mať presne zdokumentované, že škodu spôsobila chyba výrobku. Podľa občianskeho zákonníka je výrobca povinný takúto škodu uhradiť. Rovnako musí nahradiť aj všetky škody, ktoré spotrebiteľovi vzniknú v súvislosti s reklamáciou. To znamená, že ak musíme dopraviť chladničku do predajne vzdialenej 100 kilometrov, mal by preplatiť dopravu. Počas trvania reklamačného konania by sme mali dostať náhradný výrobok na používanie. Tejto povinnosti sa snaží veľa obchodníkov vyhnúť, možno sa však obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Právo na zdravé životné prostredie

Slovenská ústava každému zaručuje právo na priaznivé životné prostredie. Výrobcovia musia pracovať tak, aby ho pri výrobe nepoškodzovali. Preto musia spĺňať rôzne emisné limity a náročné požiadavky na výrobu. Ak si niekto myslí, že jeho právo je porušované, môže sa obrátiť na orgány životného prostredia v okresných mestách alebo priamo na ministerstvo životného prostredia.

Právo na spotrebiteľskú výchovu

Každý spotrebiteľ sa môže efektívne rozhodovať a brániť, len ak pozná všetky svoje práva. Spotrebiteľská výchova v školách však značne zaostáva. V učebných osnovách základných škôl pre ôsmy ročník občianskej náuky je o nej len jeden bod v kapitole Človek - občan - štát.

Viac informácií môže možno získať získať z médií. Z rôznych prieskumov vyplýva, že práve z médií sa ľudia dozvedajú najviac informácií o spôsobe riešenia spotrebiteľských problémov. (pcs)

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 498
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 270
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 845
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 427
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 364
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 273
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 212

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  2. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  3. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  8. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 695
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 403
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 115
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  2. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  3. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  8. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 695
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 403
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 181
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 115
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 522
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu