Korzár logo Korzár
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Predstavujeme ďalšie novinky 75. medzinárodného ženevského autosalónu

Brány jubilejného 75. medzinárodného autosalónu v Ženeve sa zavreli minulú nedeľu večer, ale na ňom predstavené novinky budú ešte nejaký čas zapĺňať

stránky novín a časopisov. Na dnešnej motostrane predstavíme niektoré ďalšie nové modely, ktoré mali svetovú alebo európsku premiéru v krásnom ženevskom veľtržnom areáli Palexpo.

Nemecká automobilka Audi predstavila v Ženeve okrem modelu RS4, ktorý je športovou verziou typu A4, aj ďalší model svojho radu športových vozidiel TT. Ide o model TT quattro sport, na pohon ktorého slúži 1,8-litrový prepĺňaný štvorvalec s maximálnym výkonom 176 kW, čo je o 11 kW viac, ako mala doteraz najvýkonnejšia verzia spomenutého štvorvalca. Maximálna hodnota krútiaceho momentu narástla 280 nm na 320 Nm. Vozidlo je vystrojené manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, prevzatou z šesťvalcového špičkového modelu TT 3.2. Kvôli zníženiu hmotnosti bola z vozidla vymontovaná zadná lavica, namiesto ktorej je namontovaná výstužná priečka. V porovnaní s bežným modelom TT 1.8T má model TT quattro sport o 75 kg nižšiu hmotnosť, takže prázdne vozidlo váži 1 390 kg. Nový model jazdí na 18-palcových kolesách a je vystrojený (ako to už napovedá jeho názov) pohonom všetkých kolies. Audi TT quattro sport zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Na stánku americkej firmy Chevrolet (tiež súčasť koncernu General Motors) sme videli aj prepracovaný model Matiz, ktorého výrobcom je (ako iste viete) juhokórejská firma Daewoo. Modifikovaná karoséria má nižší aerodynamický odpor, čo sa prejavilo na znížení spotreby. Matiz je dlhý len 350 cm, široký 150 cm a vysoký 150 cm a na jeho pohon slúžia dva zážihové motory. Základným motorom je trojvalec, ktorého zdvihový objem je len 796 cm3 a ktorý vyvíja výkon 38 kW. Výkonnejším motorom je jednolitrový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 49 kW. Obidva motory sú vystrojené vačkovým hriadeľom v hlave valcov a dvomi ventilmi na valec. Celková normovaná priemerná spotreba slabšej verzie poklesla na 5,2 l/100 km (to je pokles o 0,9 l v porovnaní s doterajším modelom), výkonnejšia verzia spotrebuje v priemere 5,6 l/100 km (pokles o 0,8 l). Modernizovaný Matiz má novú zadnú nápravu (kľukového typu) a jeho batožinový priestor má objem 170 litrov. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím systémom, posilňovačom riadenia, elektricky ovládanými prednými oknami a centrálnym zamykacím systémom. Možno spomenúť, že od roku 1998 vyrobila firma Daewoo okolo 1,3 milióna vozidiel Matiz, pričom približne 630 000 z nich sa predalo na európskom trhu. Japonská firma Daihatsu predstavila ako novinku inovovanú verziu svojho malého modelu Sirion, ktorý má v porovnaní s doterajším modelom väčší vnútorný priestor. Nový Sirion je dlhý 3 600 mm a na jeho pohon slúži buď jednolitrový trojvalec výkonu 51 kW alebo 1,3-litrový štvorvalec, ktorého maximálny výkon je 64 kW. Firma Daihatsu tvrdí, že Siron je ako prvé vozidlo na svete vystrojený revolučným samoregeneračným katalyzátorom, ktorý si svoju účinnosť zachováva počas celej životnosti vozidla. Juhokórejská firma Kia predstavuje na autosalóne ako novinku päťdverovú verziu svojho nového modelu Rio, ktorý bol ako sedan predstavený na januárovom autosalóne v Detroite. Pre Rio hatchback, ktorý je dlhý štyri metre, sú k dispozícii dva zážihové motory (1,4-itrový a 1,6-litrový) a jeden 1,5-litrový vznetový motor. Ruská automobilka Lada sa síce rozhodla vystaviť v Ženeve svoj nový model Kalina, ale o tomto vozidle neboli k dispozícii žiadna "poriadna" tlačová správa s kvalitnými fotografiami, ale len miniatúrny skladací prospekt. Kalina má dĺžku 4 040 mm, šírku 1 676 mm a výšku 1 500 mm, batožinový priestor má pomerne veľký objem 400 litrov. Na pohon vozidla slúžia dve výkonové verzie 1,6-litrového motora. Verzia s dvomi ventilmi na valec má najvyšší výkon 59,5 kW pri 5 200 ot/min a jej maximálny krútiaci moment je 120 Nm pri 2 700 ot/min. Štvorventilová verzia spomenutého motora vyvíja výkon 65,5 kW pri 5 000 ot/min a jej najvyšší krútiaci moment je 131 Nm pri 3 700 ot/min. S výkonnejším motorom zrýchli Kalina z 0 na 100 km/h za 12,7 l/100 km a dosiahne maximálnu rýchlosť 167 km/h. Pre taliansku firmu Lamborghini (patrí pod nemeckú firmu Audi) bol rok 2004 mimoriadne úspešný, pretože predala rekordný počet 1 592 vozidiel (z toho 41 % v USA). Táto firma predstavila v Ženeve koncepčný automobil s názvom Concept S, ktorý by mal byť predobrazom otvorenej verzie modelu Gallardo. Unikátnym prvkom koncepčného Lamborghini je "veterný tunel", ktorý sa tiahne od predného nárazníka pomedzi predné sedadlá a ktorým a privádza prídavný chladiaci vzduch k motoru, umiestnenému za sedadlami. Štúdia nemá ani klasické predné okno, ale pred sedadlom vodiča i spolujazdca sú len malé štítky. V spomenutom tuneli je umiestnené spätné zrkadlo, ktoré môže vodič elektricky vysunúť. Štúdia Concept S je postavená na podvozku modelu Gallardo a na jej pohon slúži vidlicový desaťvalec výkonu 368 kW. Švédska firma Saab si zvolila ženevský autosalón za miesto premiéry kombi verzie svojho modelu 9-3. Saab 9-3 SportCombi má batožinový priestor objemu 419 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel sa tento objem zväčší na 1 273 litrov. Na pohon vozidla slúži celý rad zážihových a vznetových motorov. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou je nový prepĺňaný 2,8-litrový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 184 kW. U nás málo známa

Na stánku indickej firmy Tata pútalo pozornosť koncepčné vozidlo Xover, patriace do kategórie crossover, ktorá predstavuje kríženca luxusného cestovného vozidla a športovo-úžitkového vozidla. Xover bol vyvinutý špeciálne pre európsky trh a na dizajne jeho karosérie sa podieľala talianska dizajnérsko-inžinierska organizácia IDEA Institute. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 850 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je päťprvková náprava. Xover je dlhý 4 850 mm, široký 1 920 mm, vysoký 1 800 mm a môže v ňom pohodlne cestovať až sedem osôb. Batožinový priestor má výsuvné dno, uľahčujúce nakladanie a vykladanie. Pre cestujúcich na zadných sedadlách je k dispozícii prehrávač DVD, ktorého displeje sú umiestnené v zadnej časti predných operadiel. Na pohon sériovej verzie Xovera budú určené moderné zážihové a vznetové motory.

A aj keď česká firma Tatra, ktorá svoj názov odvodzuje od slovenských Tatier, už osobné autá (žiaľ) nevyrába, mohli návštevníci tohtoročného ženevského autosalónu vidieť tri nádherné aerodynamické tatrovky z obdobia spred druhej svetovej vojny, ktoré na svojom stánku vystavovalo Dopravné múzeum z mesta Luzern. Ide o vozidlá s typovým označením Tatra T77, T87 a T97. Prvá aerodynamická Tatra T77 bola vyvinutá v roku 1932 a vyrábala sa do roku 1938. Toto vozidlo bolo poháňané vzduchom chladeným trojlitrovým vidlicovým osemvalcom, ktorý bol uložený za zadnou nápravou a ktorého výkon bol 44,1 kW. Napriek tomuto na dnešné pomery nízkemu výkonu dosahovalo toto vozidlo, v ktorom mohlo cestovať až šesť osôb, maximálnu rýchlosť až 150 km/h. Takúto rýchlosť dosahovalo vozidlo najmä vďaka tomu, že súčiniteľ jeho aerodynamického odporu bol len 0,21 (dnešné automobily majú túto hodnotu v rozmedzí od približne 0,30 do 0,34). V roku 1935, teda pred 70 rokmi, sa Tatra T77 stala atrakciou vtedajšieho ženevského autosalónu. Celkovo bolo vyrobených len 255 kusov modelu T77 a zlepšenej verzie T77A. Ďalšou z trojice tatroviek, ktoré pútali pozornosť na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, bola legendárna Tatra T87 s typickými tromi reflektormi vpredu. Toto vozidlo preslávili najmä cesty, ktoré s ním vykonali českí cestovatelia Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund. Na pohon osemdesiatsedmičky slúžil tiež trojlitrový vzduchom chladený osemvalec, ktorého výkon však už bol 55 kW. Podobne ako model T77 mal aj model T87 všetky kolesá odpružené naprieč uloženými listovými pružinami. Tatra T87 vážila 1 370 kg a jej maximálna rýchlosť bola 160 km/h. priemerná spotreba bola 12,2 l/100 km. V rokoch 1936 až 1953 (niektoré pramene uvádzajú, že výroba skončila v roku 1950) bolo vyrobených 3 037 vozidiel T87, pričom posledné verzie boli vystrojené motorom T603. K zaujímavému vzhľadu prednej časti modelov T77 a T87 patrilo trojdielne predné okno. Najmenšou z trojice aerodynamických tatroviek bola Tatra T97, odvodená od modelu T87. Pre typ T97 bol vyvinutý plochý štvorvalcový motor zdvihového objemu 1 749 cm3, ktorého maximálny výkon bol 29,4 kW. I napriek tomuto nízkemu výkonu motora dosahovalo vozidlo maximálna rýchlosť 130 km/h. Do začiatku druhej svetovej vojny sa vyrobilo približne 510 vozidiel Tatra T97.

Novinkami na stánku firmy Volkswagen boli najmä Golf Plus a Passat šiestej generácie. Passat predstavuje pre koncern Volkswagen veľmi významný typový rad, pretože od roku 1973 sa vyrobilo vyše 13 miliónov vozidiel s týmto označením. Hlavnými kritériami pri vývoji Passata najnovšej generácie boli zväčšenie vnútorného priestoru a bohatší výstroj. Passat opäť narástol, takže jeho dĺžka je 477 cm (to je nárast o 62 mm), šírka je 182 cm (+ 74 mm) a výška je 147 cm (+ 10 mm). Rázvor podvozku je 271 cm. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa prejavilo na citeľnom zväčšení vnútornej šírky a priestoru pre nohy cestujúcich. Objem batožinového priestoru narástol o plných 90 litrov, a to na 565 litrov. Predné kolesá sú zavesené na závesoch McPherson, ktoré sú zhotovené prevažne z hliníka. Zadné kolesá sú zavesené na novovyvinutých štvorprvkových závesoch. Všetky modely Passat sú vystrojené 16-palcovými kotúčovými brzdami s tzv. "stieracou" funkciou, čo znamená, že brzdové doštičky sa v pravidelných intervaloch prisúvajú ku kotúčom, aby z nich zotreli prípadnú vodu. Nový Passat je vystrojený elektronicky riadenou parkovacou brzdou, ktorú vodič ovláda tlačidlom. Brzda má niekoľko prídavných funkcií. Jednou z nich je automatické uvoľnenie brzdy pri pohýňaní sa do kopca, čo zabráni nechcenému cúvnutiu vozidla. Pre nový Passat bol vyvinutý úplne nový identifikačný systém, ktorý pracuje bez tradičného kľúča. Vodič zasunie identifikačný transpondér (je to vlastne kombinácia vysielača a prijímača) do príslušného zárezu na prístrojovej doske a potom môže stlačením tlačidla uviesť motor do činnosti. Vozidlo je vystrojené elektromechanickým posilňovačom riadenia. Novinkou je, že motor je vo vozidle opäť uložený naprieč (v doterajšej generácii bol uložený pozdĺžne, ale predtým tiež naprieč). Po prvý raz sú pre Passat k dispozícii zážihové motory FSI s homogénnym priamym vstrekovaním. Ide o motory výkonu 85 kW, 110 kW a prepĺňaný motor výkonu 147 kW. Koncom roka sa Passat začne dodávať aj s 3,2-litrovým vidlicovým šesťvalcom výkonu 184 kW, ktorý bude najvýkonnejším motorom celého sortimentu. Základným motorom je 1,6-litrový motor výkonu 75 kW. K dispozícii je aj trojica turbodieselových motorov výkonu 77 kW, 103 kW a 125 kW. Vznetové verzie budú môcť byť vystrojené časticovým filtrom. Niektoré motory sa budú dať kombinovať so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá má dve spojky. Nový Passat môže byť na želanie vystrojený adaptívnym tempomatom, udržujúcim konštantný odstup od vpredu idúceho vozidla, dvojzónovou klimatizačnou sústavou a bixenónovými reflektormi, ktoré sa natáčajú do zatáčky.

Na budúcich motostranách predstavíme aj niektoré "exoty" a zaujímavé koncepčné vozidlá, s ktorými prišli do Ženevy najmä talianske dizajnérske firmy. Podľa poslednej tlačovej správy, vydanej k tohtoročnému autosalónu, bol 75. medzinárodný autosalón v Ženeve mimoriadne úspešný, pretože ho navštívil rekordný počet 747 700 návštevníkov, pričom 45 % z nich tvorili cudzinci. Počas dvoch tlačových dní si svetové automobilové novinky pozrelo 5 500 novinárov z celého sveta. No a ak si svoje zahraničné cesty plánujete dlhodobo vopred, tak vedzte, že 76. ročník ženevského autosalónu sa bude konať od 2. do 12. marca 2006.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 317
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 489
  3. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 6 254
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 523
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 474
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 366
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 027
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 375

Blogy SME

  1. Ján Franz: Letisko Željava
  2. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  3. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  4. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  5. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  7. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 750
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 167
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 394
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 963
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 884
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 493
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 587
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Zásadný problém tejto koalície je spôsob, akým vznikala.


22 h
Soňa Jánošová

Hrdosť nie je zanedbateľná vec.


16. máj
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


16. máj
Švédska šéfka diplomacie Ann Lindeová

Z Azovstaľu evakuovali viac ako 200 vojakov.


a 6 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Ján Franz: Letisko Željava
  2. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  3. Za živé rieky: Rieka, ktorú zachránili ľudia
  4. Lórant Kulík: Foto-video: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  5. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  6. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  7. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 750
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 167
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 394
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 963
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 884
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 493
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 914
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 587
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu