Slovensku. V debate na SRo vyhlásil, že je predpoklad, aby sa od 1.januára 2006 znížili minimálne o 2 a maximálne o 4 percentá.
Nápad je to skvelý, keďže - smrteľne vážne: Vysoké odvodové zaťaženie je balvan na krku slovenskej ekonomiky a najväčšia prekážka na ceste k prosperite. To platí rovnako po reformách dôchodkov a zdravotníctva, ako platilo pred nimi. Kaník by si však mal veci najprv ujasniť s ministrom financií. Ten sa už asi dvakrát stihol vyjadriť, že znižovanie odvodov od roku 2006 pokladá za "ohrozené". Prvá pripomienka je teda politická: Kým dvaja ministri nielenže tej istej koalície, ale tej istej strany hovoria o tom istom jave nekoordinovaným dvojhlasom, dovtedy môžeme celú záležitosť pokladať za bublinu.
Nikto pritom nežiada, aby sa hneď zjednotili v otázke, či znižovanie odvodov od januára možné je alebo nie. Stačí ak nájdu spoločnú reč aspoň v odhade, že pri takom a takom výsledku hospodárenia Sociálnej poisťovne áno a pri takom a takom už nie. Pretože, na prvý pohľad, ich základný spor leží v tom, že Mikloš je ohľadom hospodárenia SP pesimista a Kaník optimista. To je však len povrch a konflikt je hlbší. Pre Mikloša je totiž deficit celého okruhu verejných financií, do ktorého sa rátajú aj všetky odvody, prioritou úplne najvyššou. Politika MF sa riadi v plnej miere odporúčaniami EK, ktoré navrhujú všetky úspory premietnuť do znižovania schodku. Teda aj (prípadné) úspory SP. Kaník, ak chce vyzerať so svojou iniciatívou aspoň polovážne, by teda mal chytiť Mikloša za slovo a vyzvať ho, nech definuje taký výsledok hospodárenia SP, ktorý pokladá vôbec za relevantný pre túto diskusiu. Inak šliapeme vodu, živíme plané ilúzie a strácame čas.
Druhá rovina debaty je, že aj keby Kaník svoj zámer presadil, 2-4 percentné zníženie je opatrenie - symbolické. Alebo, ak chcete, páčivý chvat do predvolebnej kampane. Takáto mikroskopická úľava problém odvodového zaťaženia principiálne nerieši. Treba si uvedomiť, že celková odvodová kvóta na Slovensku - zamestnávatelia plus zamestnanci - predstavuje 48 percent hrubej mzdy. To je obrovské bremeno, ktoré treba vidieť vždy ako druhú stranu mince, keď Mikloš hovorí o Slovensku ako krajine s takmer najnižším daňovým zaťažením v Európe.
Isteže, i dve či štyri percentá sú viac ako nič. Skutočne novú kvalitu však môže priniesť iba zásadná zmena celého systému. A je fakt, že začínať také čosi vo volebnom roku je nemožné. Výzva preto znie, postaviť radikálnu reformu odvodov do ohniska volebných programov a pokúsiť sa o mandát pre ďalšie legislatívne obdobie. To je zásadnejšie ako dve percentá v roku 2006. Odvody sú pritom predvolebná agenda úplne skvelá. Medzi pravicovou a hlavou uvažujúcou časťou voličstva môže byť veru aj víťazná.
O tom, ako sa dnešný systém točí okolo vlastného chvosta, podal nepriamo svedectvo sám Kaník, keď medzi argumenty, prečo očakáva lepšie výsledky SP, zahrnul aj nedávno účinný zákon o nelegálnej zamestnanosti. Ten, podľa neho, povedie k zvýšeniu počtu poistencov a tým aj príjmov SP... Hahahaha - ani náhodou. Najímanie armády kontrolórov a naháňanie ľudí po stavbách a kdekade povedie k jedinému: Tí, ktorí dnes pracujú načierno, nebudú pracovať vôbec. Oni sa totiž neocitli v zóne šedej ekonomiky preto, lebo chcú súčasne zarábať i brať sociálne dávky načierno, ale preto, lebo úplné náklady ich práce (teda aj s odvodmi) sú pre zamestnávateľov neznesiteľné. A keby ich prevzali samotní "zamestnanci", čiže "išli" na dohodu a živnostenské oprávnenie, po zaplatení daní a odvodov by zistili, že výhodnejšie je nepracovať a poberať iba sociálnu dávku. Je, samozrejme, protizákonné a nemorálne, ak niekto berie nezdanené peniaze a ešte aj podporu štátu; totálny omyl je však predstava, že cestou k likvidácii čiernej práce sú hordy štátom platených kontrolórov. Nie - pomôže iba zásadné zníženie celkových nákladov zamestnávateľov. To, proti čomu Kaník bojuje zákonom o nelegálnej práci, sme videli už v socializme - paralelný trh. Napr. veksláci, ktorí kšeftovali s valutami, keďže "cena" dolárov, mariek a spol. bola na legálnom "trhu" totálne zdeformovaná. Čierna práca dnes je ten istý jav.
Kaník navrhol aj čosi múdrejšie - preskúmať vo výdavkoch rozpočtu dotácie pre poľnohospodárov a investičné stimuly. Ich zníženie by totiž mohlo kompenzovať výpadok odvodov v salde celého verejného okruhu. Veľmi dobre, ale - prečo iba stimuly a agrosubvencie? Pozrieť by sa Kaník mohol aj do svojho sociálneho rezortu. Našiel by tam miliardy balastu. Miesto toho mesiac čo mesiac prichádza s návrhmi na zvýšenie nejakej dávky. Nedá sa preto ubrániť dojmu, že väčšmi ako znižovanie odvodov inšpiruje jeho kroky zvyšovanie preferencií. Akurát nie je jasné, či DS alebo SDKÚ...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.