patrí múzeum na bývalom parížskom letisku Le Bourget a na bývalom britskom vojenskom letisku v Duxforde.
Múzeum v Duxforde, ktoré patrí pod londýnske Imperial War Museum (čo by sme mohli preložiť ako vojnové múzeum britského impéria), má v celom svete vynikajúcu reputáciu a navštívilo ho už viac než deväť miliónov návštevníkov. Múzeum sa rozkladá na pozemku s rozlohou 115 hektárov, ktorý slúžil ako letisko už v období prvej svetovej vojny. Počas druhej svetovej vojny bola na letisku najprv základňa stíhacieho letectva RAF (Royal Air Force), neskôr slúžilo toto letisko, ležiace na sever od Londýna, ako základňa amerického letectva. Do správy Imperial War Museum prešlo letisko v roku 1976 a odvtedy slúži ako múzeum letectva. Múzeum v Duxforde neustále rozširuje svoje zbierky i výstavné priestory. Pred niekoľkými rokmi bolo v areáli múzea otvorené American Air Museum (americké letecké múzeum), sídliace vo futuristicky vyzerajúcej budove so sklenenou fasádou, ktorá získala mnohé architektonické ocenenia. V tomto múzeu je unikátna zbierka amerických vojenských lietadiel, a to od dvojplošníkov z prvej svetovej vojny až po najmodernejšie nadzvukové stíhacie lietadlá. Nedávno sa v Duxforde začala výstavba novej výstavnej haly, nazvanej AirSpace. V tejto hale, ktorá sa stavia nákladom 24 miliónov libier a ktorej podlahová plocha je 10 000 m2, budú vystavené najvýznamnejšie lietadlá, dokumentujúce slávnu históriu britských výrobcov lietadiel. V hale bude vystavených približne 30 lietadiel, medzi ktorými nebude chýbať prototyp nadzvukového dopravného lietadla BAC/Aerospatiale Concorde. V zbierke bude aj lietadlo de Havilland Comet, ktoré bolo prvým prúdovým dopravným lietadlom na svete. Ďalšími vystavenými lietadlami budú turbovrtuľové dopravné lietadlo Vickers Viscount, prúdové bombardovacie lietadlo English Electric Canberra, stíhacie lietadlá Lightning a Panavia Tornado, lietadlo s kolmým štartom Harrier i vrtuľníky Wessex a Whirlwind. V novej expozícii nebudú chýbať ani typy, ktoré sa preslávili v druhej svetovej vojny. Pôjde o stíhacie lietadlá Supermarine Spitfire, Hurricane, Mosquito a bombardovacie lietadlo Avro Lancaster. Na výstavbu haly AirSpace, ktorá bude ukončená v roku 2007, prispieva značnou sumou britská lotéria a agentúra na rozvoj východného Anglicka. V novej hale bude aj ultramoderné multimediálne výučbové centrum, ktoré žiakom a študentom priblíži históriu a súčasnosť letectva. Už v súčasnosti ponúka múzeum programy o histórii letectva a konštrukcii lietadiel, ktoré ročne absolvuje okolo 55 000 žiakov.
V košickom leteckom múzeu síce nemáme nadzvukový Concorde (aj keď o jeho získanie sa vedenie múzea usilovalo), ale ten možno vidieť aj v iných leteckých múzeách v Európe. Ani v Duxforde ani v žiadnom inom európskom leteckom múzeu však nemožno vidieť čínske stíhacie lietadlo Nanchang A-5 Fantan, ktoré možno považovať za najunikátnejšie lietadlo v zbierkach košického múzea a ktoré sa podarilo získať vďaka iniciatíve bývalého slovenského prezidenta R.Schustera.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.