Irokézov, žijúcom na severovýchode USA. V angličtine sa kmeň Irokézov nazýva Iroquois no a práve týmto menom pomenovala americká armáda jeden zo svojich najúspešnejších typov vrtuľníkov, Bell UH-1 Iroquois. Ako sme už našom denníku informovali, jeden z "Irokézov" sa stal súčasťou prezidentskej zbierky košického leteckého múzea. Typ Iroquois (neoficiálne prezývaný Huey) má v modernej vojenskej histórii špeciálne miesto, lebo žiaden "západný" vrtuľník nebol vyrobený vo väčšom počte ako práve Bell UH-1 rôznych verzií.
Vývoj tohto vrtuľníka bol reakciou na požiadavku americkej armády, ktorá v roku 1954 vypísala súťaž na všestranne využiteľný vrtuľník, poháňaný turbínovým motorom. Firma Bell ponúkla na tieto účely svoj projekt 204 a tento projekt bol vybraný na ďalší vývoj. Prvý z prototypov, označených XH-40, vzlietol na svoj prvý let 22. októbra 1956.Za prototypmi nasledovala výroba predsériových modelov YH-40. Prvých deväť strojov overovacej série HU-1A dostala armáda v júni 1959. vrtuľník mal dvojčlennú posádku a mohol prepravovať šesť vojakov alebo dvoch pacientov na nosidlách. Po verzii HU-1A nasledovala verzia HU-1B, ktorá bola vyrobená v počte vyše 700 kusov. Obe spomenuté verzie sa v značnom počte používali vo Vietname (od roku 1962). Vrtuľníky mohli niesť rôznu výzbroj, od guľometov ráže 7,62 mm cez káblami riadené protitankové strely až po vrhače granátov a riadené strely. V roku 1962 bolo označenie vrtuľníkov zmenené na UH-1, pričom skratka UH znamená utility helicopter (doslova užitočný vrtuľník). V roku 1965 sa začala vyrábať verzia UH-1C so zlepšeným rotorom, čo viedlo k zvýšeniu rýchlosti vrtuľníka a zlepšeniu jeho manévrovacích schopností. Na pohon tejto verzie slúžil turbohriadeľový motor výkonu. Maximálna rýchlosť tejto verzie je 238 km/h. Zaujímavosťou je, že pri rýchlom lete dosahuje špička toho rotorového listu, ktorý sa práve pohybuje v smere letu, nadzvukovú rýchlosť, čo sa prejavuje na charakteristickom zvuku letiaceho vrtuľníka. Verzia UH-1E bola určená pre americkú námornú pechotu a verzia UH-1F pre vojenské letectvo (USAF). Poslednou verziou vrtuľníka Bell model 204, ktorú používala americká armáda, bola verzia UH-1M. Išlo v podstate o verziu UH-1C, ale poháňanú výkonnejší motorom T53-L-13, ktorého výkon bol 1 030 kW. Verzia UH-1M je vystrojená sústavou snímačov INFANT (Iroquois Night Fighter And Night Tracker, čiže nočný bojovník a nočný sliedič Iroquois), ktorá umožňovala vyhľadávanie a ničenie cieľov aj v noci. Táto verzia sa do bojov vo Vietname zapojila v roku 1969. Národná garda štátu Indiana darovala Leteckému múzeu v Košiciach práve vrtuľník typu UH-1M (vyrobený v roku 1967). Treba ale spomenúť, že v informačnom letáčiku, ktorý dostali účastníci slávnostného odovzdávania spomenutého vrtuľníka košickému múzeu, sa, žiaľ, objavila nesprávna informácia, podľa ktorej je verzia UH-1M odvodená od verzie UH-1H. Verzia UH-1H má však asi o jeden meter dlhší trup ako verzie UH-1C i UH-1M a môže prepravovať až 14 vojakov. Na prvý pohľad možno tieto verzie navzájom rozlíšiť podľa toho, že dlhšia verzia UH-1H má na veľkých bočných dverách dve okná, zatiaľ čo verzie C i M majú len jedno okno. Vrtuľníky UH-1 rôznych verzií vyrábali v licencii aj talianska firma Agusta, japonský koncern Fuji i tajwanská firma AIDC. Celkovo bolo vyrobených okolo 9 000 vrtuľníkov Bell UH-1 Iroquois, ktoré slúžili alebo ešte slúžia v ozbrojených silách približne 40 krajín.
Čo však znamená prezývka Huey, ktorou sa familiárne vrtuľník Bell UH-1 nazýva? Slovo huey nenájdete ani v tom najpodrobnejšom anglickom slovníku, pretože je to umelo vytvorené slovo. Ako sme už spomínali, vrtuľníky radu UH-1 mali pôvodné označenie HU-1, pričom prvá sériová verzia v službách americkej armády dostala označenie HU-1A . To sa ale zrejme americkým vojakom komplikované vyslovovalo, a tak nejaký vtipkár prišiel na nápad vyslovovať toto označenie tak, že k slabike HU pripojil "ej" (tak sa vyslovuje písmeno "a"). Z fonetického výrazu "huej" potom spätne vznikol písomný tvar huey.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.