Korzár logo Korzár
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Kolínske trio: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo

V českom Kolíne sa už rozbieha sériová výroba troch nových malých osobných automobilov, ktoré boli vyvinuté v spolupráci japonskej firmy Toyota a

koncernu PSA, združujúceho firmy Citroën a Peugeot. Vozidlá, označené Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo sú postavené na spoločnej podvozkovej plošine a mali svetovú premiéru na nedávnom ženevskom autosalóne. Už na prvý pohľad je zrejmé, že tri nové modely nevyzerajú ako keby jeden druhému z oka vypadol, ale že sa jednotlivým výrobcom podarilo na ich karosérii zachovať typické prvky, charakteristické pre jednotlivé značky. Výrobcovia sa dohodli, že rovnaké budú mať tieto tri modely len predné okno a predné dvere. Rovnaký je aj sortiment pohonných jednotiek. Mierne odlišný tvar majú priehľadné zadné dvere. Medzi spoločné prvky interiéru patrí najmä zaujímavo riešená stredná konzola prístrojovej dosky, na ktorej sú ovládacie prvky vetrania a kúrenia. Všetci výrobcovia označujú svoj nový model ako mestské auto pre štyri osoby.

Všetky tri modely sú postavené na novovyvinutej podvozkovej plošine s rázvorom 2 340 mm. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je kľuková náprava s deformovateľným priečnikom. Vpredu sú ventilované kotúčové brzdy, vzadu majú vozidlá bubnové brzdy. Vzhľadom na mierne odlišný tvar karosérie sú vonkajšie rozmery jednotlivých modelov mierne odlišné.

Firma Citroën považuje model C1 za doplnenie svojho sortimentu malých vozidiel, ktorý doteraz pozostával z modelov C2, C3 a C3 Pluriel. Model C1 sa vyrába s trojdverovou a päťdverovou karosériou. Zaujímavosťou päťdverovej karosérie je to, že zadné dvere siahajú až k zadným svetlám. Aby aj v takomto malom vozidle mali vzadu sediaci cestujúcic relatívne dosť miesta, vyvinula firma Citroën špeciálne predné sedadlá, ktorých operadlá majú nezvykle malú hrúbku (len 16 cm). Do operadiel predných sedadiel sú integrované opierky hlavy. V interiéri vozidla je 12 odkladacích priestorov rôznej veľkosti. Batožinový priestor má (po kryciu poličku) objem 139 litrov. Po odstránení tejto poločky sa objem batožinového priestoru zväčší na 200 litrov (po hornú hranu zadných sedadiel). Ďalšie zväčšenie batožinového priestoru sa dosiahne sklopením operadiel zadných sedadiel (tie môžu byť na želanie delené v pomere 50:50). Tým sa priestor zväčší (pri nakladaní až po strechu) na 751 litrov v päťdverovej verzii a na 712 litrov v trojdverovej verzii. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a systémom CSC (Corner Stability Control), ktorý stabilizuje vozidlo pri brzdení v zákrutách. Vozidlo môže byť vystrojené elektrickým posilňovačom riadenia, ktorý sa dodáva v spojení s prestaviteľným volantom. Do štandardného bezpečnostného výstroja patria čelné nafukovacie vankúše, pričom airbag spolujazdca možno deaktivovať. Na želanie možno vozidlo vystrojiť bočnými a hlavovými bezpečnostnými vankúšmi. Predné bezpečnostné pásy sú vystrojené pyrotechnickými predpínačmi a obmedzovačmi sily napnutia. Pri konštrukcii vozidla sa dbalo aj na zníženie rizika poranenia chodcov pri kolízii s nimi. Preto sú v hornej a spodnej prednej časti vozidla uložené penové prvky, tlmiace intenzitu nárazu. Na pohon vozidla sú k dispozícii dva motory. Prvým z nich je jednolitrový zážihový trojvalec, vyvinutý firmou Toyota. Tento motor je vystrojený štyrmi ventilmi na valec a systémom variabilného časovania ventilov VVT a jeho maximálny výkon je 50 kW pri 6 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment motora je 93 Nm. Motor má celkovú priemernú normovanú spotrebu len 4,6 l/100 km, pričom priemer v meste je 5,5 l/100 km. Štandardne sa montuje päťstupňová manuálna prevodovka, vyvinutá firmou Toyota. Pre túto prevodovku bol vyvinutý špeciálny olej s nízkou viskozitou, ktorý pripieva k zníženiu spotreby. Na želanie sa montuje automatizovaná prevodovka SensoDrive, známa z modelov C2 a C3. So spomenutým motorom zrýchli model C1 z 0 na 100 km/h za 13,7 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 157 km/h. Druhým motorom, ponúkaným pre model C1, je 1,4-litrový vznetový motor, odvodený od motora, používaného v modeloch C2 a C3. Tento motor má najvyšší výkon 40 kW pri 4 000 ot/min, maximálny krútiaci moment je 130 Nm. Celková priemerná spotreba tohto motora je len 4,1 l/100 km. So vznetovým motorom dosiahne C1 maximálnu rýchlosť 154 km/h. Model C1 je dlhý 343 cm, široký 163 cm (so zrkadlami 185 cm) a vysoký 146 cm. Hmotnosť prázdneho vozidla sa v závislosti na použitom motore a type karosérie pohybuje od 790 do 890 kg.

Druhým z trojice nových modelov, ktorých výroba sa začala v českom Kolíne, je Peugeot 107. Tento model nahrádza v sortimente firmy Peugeot model 107, v porovnaní s ktorým je o 25 cm kratší. Nová mestská stosedmička už na prvý pohľad aspoň pri pohľade spredu nezaprie príbuznosť s ostatnými modelmi značky Peugeot. Typickým prvkom prednej časti sú reflektory mandľovitého tvaru. Podľa celkom vtipného reklamného sloganu firmy Peugeot predstavuje model 107 "nový úsmev v meste". Aj model 107 sa dodáva s trojdverovou i päťdverovou karosériou. Celková dĺžka vozidla je 343 cm, šírka je 163 cm a výška 146,5 cm. Model 107 je poháňaný rovnakými motormi ako model C1. Verzia so zážihovým motorom môže byť vystrojená päťstupňovou robotizovanou prevodovkou 2 Tronic, ktorá má automatický i manuálny režim. Predné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať v pomerne veľkom rozsahu 240 mm. Jazdné vlastnosti a hodnoty spotreby sú prakticky rovnaké ako u modelu C1. Peugeot 107 môže byť na želanie vystrojený klimatizačnou sústavou s peľovým filtrom, elektricky ovládanými oknami, diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom a rádiom s meničom CD.

Trio nových modelov uzatvára Toyota Aygo. Aj tomuto modelu sa podarilo vtlačiť typický výraz, ktorý ho identifikuje ako vozidlo značky Toyota. Jedným zo zaujímavých prvkov Ayga sú vymeniteľné "chrániče" na rohoch predných a zadných blatníkov. Tieto chrániče sú umiestnené na miestach, ktoré sa pri parkovacích manévroch najčastejšie oderú, a ich výmena je veľmi jednoduchá a lacná. Aygo sa tiež dodáva s trojdverovou i päťdverovou karosériou. Vozidlo je dlhé 3 405 mm, široké 1 615 mm a vysoké 1 465 mm. Na rozdiel od oboch predchádzajúcich modelov slúži na pohon Ayga len jeden motor, a to už spomínaný jednolitrový trojvalec. Tento motor môže byť kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou alebo s päťstupňovou prevodovkou M-MT, umožňujúcou ručné alebo automatické radenie. Okrem základnej verzie sa dodáva verzia Aygo+ s vyššou výbavou, do ktorej patria aj delené zadné sedadlá s úchytmi Isofix, bočné airbagy a opierky hlavy na zadných sedadlách. Pre Aygo+ je k dispozícii niekoľko paketov zvláštnej výbavy. Do paketu Sound (zvuk) patrí kvalitné rádio s prehrávačom CD a šiestimi reproduktormi. Paket Sport obsahuje 14-palcové ráfiky z ľahkých zliatin, otáčkomer a hmlové reflektory. Do paketu Mobility patrí okrem iného navigačný systém TomTom, ktorý možno z vozidla vybrať a používať samostatne. Pre paket Travel (cestovanie) vyvinula známa frma Samsonite súpravu tašiek a ruksak.

Kapacita nového závodu v Kolíne je 300 000 vozidiel ročne, pričom produkcia by mala byť rozdelená rovnomerne (teda po 100 000 kusov ročne) medzi spomenuté tri modely.

Nové malé automobily Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo sú síce technicky prakticky zhodné, ale sympatické je na nich to, že každý z nich má svoju automobilovú "tvár", priraďujúcu ho k ostatným vozidlám danej značky.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 058
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 267
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 337
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 139
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 416
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 410
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 148
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 077

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  2. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  3. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  4. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  5. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  6. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  7. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  8. Michal Múčka: Reptilián
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 653
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 072
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 737
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 949
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 098
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 970
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 140
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 742
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  2. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  3. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  4. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  5. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  6. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  7. Jozo Peric: Veľká Británia zvláda infláciu dobre, nárast cien bývania sa drží na európskom priemere
  8. Michal Múčka: Reptilián
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 653
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 072
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 737
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 949
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 098
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 970
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 140
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 742
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu