výsledky francúzskeho tímu jednoznačne naznačili, že hegemónia Ferrari sa skončila. Sedemnásobný majster majster sveta Michael Schumacher síce tvrdí: "Sezóna je dlhá a sme iba na jej začiatku. Kritické to pre nás bude ak sa nedokážeme zlepšiť ani po šiestich závodoch." Azijská realita "červených" však vyzerala tak, že v každom kole na konkurenciu strácali 1,5 sekundy!!! V cieli boli pred siedmym Schumacherom dokonca monoposty toyota aj redbull. No a to je skutočným prekvapením sezóny. "Ak sme trochu zaspali na vavrínoch, tak nás to aspoň zobudilo," priznáva šéf tímu Jean Todt, ktorý ale jedným dychom zároveň dodáva: "Teraz aspoň vidíte, aké bolo náročné udržať sa na špičke taký dlhý čas." Jeho slová však hraničia s aroganciou, ktorú napokon pomenoval Ralf Schumacher, keď komentoval nasadenie starého modelu. "Môžu si za to sami. Veď ako môžu byť tak arogantní a nasadiť do novej sezóny staré auto?" Všetko však nasvedčuje tomu, že v Maranelle si svoju chybu uvedomili, pretože od pondelka začali ešte intenzívnejšie testovať nový model F2005 (vo Fiorano i v Mugello), ktorý chcú nasadiť už nie v San Marine, ale hneď v nadchádzajúcej veľkej cene Bahrainu. Samozrejme za predpokladu, že stihnú všetky dôležité testy. "Ešte som v ňom nesedel a veľmi sa teším," vyznal sa novinárom Schumacher, ktorý do nového kokpitu usadol až včera. "Pokiaľ si však nebudeme s autom stopercentne istí, tak budeme musieť ešte vydržať." Pre úplnosť si teda zosumarizujme účinkovanie "červených" v Sepangu. V kvalifikácii im jednoznačne chýbala rýchlosť a na rošte sa strácali v priemere (Brazílčan dvanásty a Nemec dokonca trinásty). V závode potom dokázal Barrichello dosiahnuť maximálne na šiestu priečku, kým nenastali problémy so zadnými pneumatikami, ktoré ho prinútili z pretekov odstúpiť. Schumacher sa predieral poľom ešte ťažšie ako Rubens a aj jeho vrcholom bolo šieste miesto, ktoré však po druhej zastávke v depe stratil.
Ferrari nebol ale jediným tímom, ktorý hlási ústup z pozícií. Priam katastrofálny víkend zažili v tíme BAR, kde najprv Takuma Sata skolila viróza a úplne nepripravený v sobotu na trať musel Anthony Davidson. Pochopiteľne, že to znamenalo iba 15. miesto na štarte, ale oveľa lepší nebol ani Button (deviaty). Kolaps však nastal hneď v úvode závodu, keď prakticky v jednom kole (druhom) vybuchol motor obom Angličanom! Šok a smútok o to väčší, že BAR ako jediný po diskutabilnom odstúpení v Melbourne nastupoval do preteky s novými agregátmi. Hm ktovie, možno práve preto sa s nimi osud pohral. A pretože dominantné tímy vlaňajšej sezóny úplne prepadli, uvoľnil sa priestor pre nových "koníkov". Ak sa po Melbourne mohlo vravieť, že výsledky tímov RedBull a Toyota sú iba náhodné, tak tentoraz si už takýto istí byť nemôžeme. Toyota v oboch súťažiach stála na rošte v prvom rade a v Sepangu zaznamenala svoje prvé pódium v histórii F1 (naviac bodovali oba monoposty). Ešte väčším prekvapením, nad ktorým sa britskí novinári doslova rozplývajú, sú výsledky tímu RedBull. Ten v oboch úvodných podujatiach bodoval s oboma vozidlami a zrazu je s jedenástimi bodmi (to vlani nezískal tím Jaguar za celú sezónu) na treťom mieste Pohára konštruktérov! "Som presvedčený, že v nadchádzajúcich závodoch potvrdíme, že tieto úspechy neboli náhodné," radoval sa nový šéf tímu, Christian Horner. Prekvapivý výsledok však anglické médiá spájajú hlavne s prebudením sa Davida Coultharda, ktorý potreboval nový priestor (predtým deväť rokov v tíme Mclaren). Škótsky pretekár mal však v Malajzii aj ďalší dôvod na úsmev. Ziskom troch bodov totiž o jeden bod preskočil v súčte všetkých Grand prix bodov krajana Nigela Mansella a stal sa najúspešnejším (aspoň pokiaľ ide o body) Angličanom v histórii formuly jeden. "Mať na svojom konte najviac bodov zo všetkých britských pretekárov je fajn pocit, ale nie je to celkom rovnaký pocit ako mať najviac zo všetkých na svojej kreditnej karte" zľahčoval svoj úspech sympatický David Coulthard. Pre štatistikov dodajme, že David na tento úspech potreboval 177 štartov, zatiaľ čo Nigel Mansell o desať štartov viacej.
Davidovi teda jeho úspech ešte zopár rokov nikto nevezme, no v Sepangu sa všetko točilo hlavne okolo tímu Renault. To, čo naznačilo Melbourne sa začalo potvrdzovať aj Sepangu a renaulty ovládli najprv kvalifikáciu a neskôr aj závod. 23-ročný Španiel Alonso dokonale dokázal zúžitkovať bezchybne pripravený monopost a po vybudovaní si pozície v kvalifikácii si ju už bezpečne udržal až do cieľa. Poriadne dehydrovaný (problém s prívodom tekutín), ale šťastný nakoniec druhýkrát v kariére zaknihoval cenné víťazstvo. Najrýchlejší muž z Austrálie, Giancarlo Fisichella, sa tentoraz musel uspokojiť iba s tretím miestom na štarte a chvíľu sa zdalo, že v pretekoch minimálne zdupľuje úspech renaultu dablom. Potom však nabehol na obrubník, odrazil kus krídla a s rozbalansovaným vozidlom začal strácať takmer dve sekundy na kolo. Talian je však bojovník a nechcel svoju kožu predať ľahko. Keď ho následne v 37. kole predbiehal Mark Webber, Giancarlo sa mu to pokúsil oplatiť, no jeho monopost išiel po špinavej strane vozovky do šmyku a Austrálčana z trate doslova zostrelil. Pre obidvoch to znamenalo koniec a stratu cenných bodov, ktoré im v závere sezóny ešte môžu chýbať (Fisichella dostal napomenutie za túto kolíziu). Z ich odstúpenia potom najviac profitoval Nemec Nick Heidfeld, ktorý najprv nádherne (v najdramatickejšom momente pretekov) vyťažil zo súboja Ralfa Schumachera s Markom Webberom (v 32. kole) a po dvoch závodoch sa stal úspešnejším pilotom tímu Williams. Nuť a práve interný súboj medzi Heidfeldom a trochu preceňovaným Webberom môže byť v nesledujúcom priebehu celkom zaujímavý. Naopak v tíme McLaren sa duel odvíja zatiaľ jednoznačne (aspoň z pohľadu výsledkov) prospech Montoyu, ktorý aj v Sepangu bodoval. Räťikkönen mal tentoraz defekt zadnej pneumatiky a stratu už nemohol dobehnúť. Aj preto Fín skončil posledný s plným počtom kôl.
Máme teda za sebou dva úvodné podniky tohtoročného kráľovského šampionátu, ktoré nám jasne naznačili ašpirantov na titul. Z pohľadu dĺžky sezóny je to však iba prológ, pretože pred nami je ešte sedemnásť Grand prix, ktoré kedysi samotné tvorili celý šampionát. Pred Bahrainom, ktorý tím Ferrari považuje za svoj vstup do sezóny, sa nám teda natíska otázka, či "červení" skutočne dokážu včas zakontrovať. Otázna je aj výkonnosť zatiaľ "šedivého" tímu Mclaren a zvedaví môžeme byť výkon tímu BAR.
Ľuboš Kašický
Výsledky GP Malajzie: 1. Alonso (Tal.) renault 1:31:33,736 (203,407), 2. Trulli (Tal.) toyota + 24,327, 3. Heidfeld (Nem.) williams + 32,188, 4. Montoya (Kol.) mclaren + 41,631, 5. R. Schumacher (Nem.) Toyota + 51,854, 6. Coulthard (V. Brit.) redbull + 1:02,543, 7. M. Schumacher (Nem.) ferrari + 1:09,988, 8. Klien (Rak.) redbull + 1:20,635.
(PP: Alonso Renault 3:07,672 (1:32,582 + 1:35,090), NK: Raikkonen McLaren Mercedes 1:35,483 (208,977) v 23 kole, Viedli: Alonso 1. - 21. k., Fisichella 22. k., Räikkönen 23.-24. k, Alonso 25. - 40. k., Trulli 41. - 42. k., Alonso 43. - 56. k.)
Priebežné poradie jazdcov: 1. Alonso 16 bodov, 2. Fisichella 10, 3. Barrichello, Trulli, Coulthard a Montoya po 8, 7. Heidfeld 6, 8. Webber a R. Schumacher po 4, 10. Klien 3, 11. M. Schumacher 2, 12. Räikkönen 1. Pohár konštruktérov: 1. Renault 26 bodov, 2. Toyota 12, 3. RedBull 11, 4. Williams a Ferrari po 4, 6. McLaren 9.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.