americkým pivovarom Anheuser-Busch a Budějovickým Budvarom. Svetová obchodná organizácia (WTO) síce potvrdila právo únie na ochranu názvov, dospela však k záveru, že podmienky, ktoré Brusel stanovil na uznanie zahraničných značiek, sú príliš obtiažne a musia byť zrušené.
Spoločnosť Anheuser-Busch označila rozhodnutie WTO za dôležité víťazstvo v boji s Budějovickým Budvarom ohľadom značky Budweiser. Česká firma tvrdí, že má právo na predaj piva s označením Budweiser, lebo toto meno je prekladom značky, ktorú si zaregistrovala v rámci systému Európskej únie na ochranu geografických názvov potravín. "Rozhodnutie WTO zastavuje snahu Budějovického Budvaru spoliehať sa na túto registráciu, aby ospravedlnil používanie mena Budweiser," povedal prezident Anheuser-Busch Stephen Burrows.
Spojené štáty sa v spore s úniou spojili s Austráliou. Obidve krajiny sú teraz spokojné, lebo Brusel bude musieť s ich výrobkami zaobchádzať rovnako ako s produktmi z únie. "Týmto rozhodnutím sme veľmi potešení. Je to jasné víťazstvo pre amerických poľnohospodárov a spracovateľov potravín," vyhlásil Peter Allgeier z úradu amerického obchodného splnomocnenca.
Za víťaza sa však považuje aj Brusel, ktorý uviedol, že nebude mať žiadne problémy so zmenou systému ochrany názvov tak, aby vyhovoval rozhodnutiu WTO. "Potvrdením, že geografické názvy sú zákonné a kompatibilné s existujúcim systémom značiek, toto rozhodnutie pomôže Európe zabezpečiť širšie uznanie geografických názvov," povedal európsky komisár pre zahraničný obchod Peter Mandelson. Podľa USA sa Brusel len snaží nasadiť svojej prehre lepšiu tvár. "So všetkým náležitým rešpektom ku komisárovi Mandelsonovi my sme nikdy nenapadli spôsobilosť Európskej komisie ochraňovať geografické názvy," uviedol hovorca úradu amerického obchodného splnomocnenca. (reuters, čtk)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.