že vozidlá spomenutých troch značiek obdivovali státisíce návštevníkov nedávneho ženevského autosalónu. Pritom pravdepodobne žiaden z bežných návštevníkov autosalónu si nikdy za volant auta značky Bizzarrini, Laraki či Tramontana nesadne. Ide totiž o superšportové a superdrahé vozidlá, ktoré sa vyrábajú resp. ešte len budú vyrábať, a to v malom počte, manufaktúrnym spôsobom a len na objednávku.
Prototyp superšportového auta Bizzarrini GTS 4.4 V predstavila v Ženeve talianska firma VGM Motors, ktorú v roku 2002 založil stavebný podnikateľ Giorgio Viti. Ten získal práva na používanie zaniknutej značky Bizzarrini a rozhodol sa túto značku obnoviť. Prototyp GTS 4.4 V má ručne zhotovenú karosériu z hliníka, ktorá je upevnená na ráme z chrómmolydénovej ocele. Za dodávateľa motora si firma VGM zvolila známu nemeckú firmu Alpina, ktorá sa venuje úpravám vozidiel BMW. Ide o 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorý je vystrojený systémom variabilného časovania nasávacích i výfukových ventilov (Bi-Vanos), systémom variabilného zdvihu ventilov (Valvetronic) a mechanickým kompresorom. Tento motor sa používa aj v športovej limuzíne BMW Alpina B5. V kupé Bizzarrini GTS vyvíja tento motor maximálny výkon 387 kW pri 5 800 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 710 Nm pri 4 250 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky ZF, ktorá má aj manuálny režim. Dvojmiestne kupé GTS je dlhé 4 670 mm, široké 2 003 mm a vysoké 1 230 mm. Rázvor podvozku je 2 852 mm. Vpredu i vzadu sú 20-palcové hliníkové ráfiky BBS., na ktorých sú namontované pneumatiky Pirelli ZR. Interiér je potiahnutý kožou, na prístrojovej doske i na strednom paneli dominujú hliníkové prvky. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť by mala byť viac ako 360 km/h. V súčasnosti sa prototyp Bizzarini GTS 4.4 V podrobuje jazdným skúškam na bežných cestách i na pretekárskych okruhoch. Predpokladá sa, že ručná kusová výroba tohto superšportového kupé by sa mohla začať v roku 2006. Možno ešte spomenúť pôvod značky Bizzarrini. Táto značka nesie meno svojho zakladateľa, ktorým bol inžinier Giotto Bizzarrini. Ten bol najprv skúšobným pilotom, neskôr pracoval ako konštruktér pre firmy Alfa Romeo a Ferrari. Po hádke s Enzom Ferrarim odišiel z firmy Ferrari a pracoval pre automobilky Lamborghini a ISO Rivolta. Bizzarrini napokon v roku 1964 založil svoju vlastnú firmu, ktorá v malom počte vyrábala športové vozidlá GT Strada 5300 (na jeho pohon slúžil motor z Chevroleta Corvette), Baby Bizzarrini a Sport Competizione P538. Kvôli finančným problémom však firma Bizzarrini v roku 1969 zanikla, pričom za celú dobu svojej existencie vyrobila len niečo vyše 150 vozidiel.
Ešte exotickejšia než talianska značka Bizzarrini je značka Laraki. Výrobcom automobilov značky laraki je totiž marocká firma Laraki Automobiles, sídliaca v Casablanke. Túto firmu založil marocký dizajnér Abdeslam Laraki, ktorý pôvodne navrhoval námorné jachty. Firma Laraki už niekoľko rokov vystavuje v Ženeve svoje kupé Fulgura, poháňané pôvodne 5,5-litrovým vidlicovým osemvalcom z produkcie nemeckej firmy AMG. Do novšej verzie Fulgury sa montuje dvanásťvalcový motor. Na tohtoročný ženevský autosalón prišla firma Laraki aj s novým modelom Borac. Na pohon tohto kupé slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, pochádzajúci z produkcie firmy Mercedes. Motor je umiestnený vpredu (vo Fulgure pred zadnou nápravou) a jeho maximálny výkon je 397 kW. Maximálna hodnota krútiaceho momentu je 750 Nm. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Kupé Borac je postavené na podvozku s rázvorom 2 600 mm, jeho dĺžka je 4 825 mm, šírka je 1 990 mm a výška 1 260 mm. Podľa údajov firmy Laraki zrýchli kupé Borac z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 310 km/h.
Za najexkluzívnejšiu z trojice značiek, ktorých vozidlá dnes predstavujeme, však treba považovať novú španielsku značku Tramontana, ktorá mala na tohtoročnom ženevskom autosalóne svoju výstavnú premiéru. Firma Tramontana predstavila v Ženeve svoje superšportové luxusné kupé, ktoré svojím vzhľadom pripomína monoposty F1. Dizajnéri tohto vozidla však tvrdia, že sa inšpirovali aj tvarom a konštrukčným riešením prúdových stíhacích lietadiel. Za "letecké" prvky možno považovať to, že vodič a cestujúci sedia za sebou pod dopredu odklopnou priehľadnou strechou, pripomínajúcou prekryt kabíny stíhacieho lietadla. Otvory na vstup chladiaceho vzduchu sú umiestnené, podobne ako u lietadiel, na bokoch trupu. Nosná časť superšportového kupé Tramontana je zhotovené z hliníka leteckej kvality, karoséria je prevažne z uhlíkových kompozitov. Vďaka použitiu týchto ľahkých konštrukčných materiálov je kupé veľmi ľahké (jeho hmotnosť je len 950 kg). Kupé je dlhé 4 900 mm, široké 2 070 mm a vysoké len 1 200 mm. Na pohon vozidla slúži dvanásťvalcový vidlicový motor, uložený pozdĺžne za spolujazdcom. Motor pochádza z produkcie firmy BMW a jeho najvyšší výkon je 368 kW. Maximálny krútiaci moment motora je 825 Nm. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Vozidlo jazdí na 18-palcových hliníkových ráfikoch. Na všetkých kolesách sú ventilované kotúčové brzdy (kotúče majú priemer 355 mm) so šesťpiestikovými strmeňmi. Kupé Tramontana zrýchli z 0 na 100 km/h za štyri sekundy a jeho maximálna rýchlosť presahuje 300 km/h. Španielska firma Tramontana plánuje ročne vyrobiť len 12 kusov svojho exkluzívneho superšportového kupé, pričom prvé vozidlo by sa k svojmu novému majiteľovi malo dostať začiatkom budúceho roka. Bude to musieť byť veľmi bohatý človek, pretože kupé Tramontana by malo stáť temer pol milióna eur.
Autor: RM
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.