spájajú vlastnosti rôznych tried a tak vytvárajú akýchsi krížencov (v zahraničí sa táto nová trieda označuje názvom crossover). Najnovším príkladom takýchto krížencov sú už predstavený Mercedes-Benz triedy R a pripravované Audi Q7. Obidve tieto vozidlá predstavujú mimoriadne pohodlné cestovné limuzíny s dynamicky pôsobiacou karosériou, ktorá svojím tvarom nie je ani klasickým "kombíkom" ani vanom, ale leží niekde medzi týmito typmi karosérie. Aj erko aj kvé-sedmička sú síce vystrojené pohonom všetkých kolies, ale nie sú primárne určené na jazdu v teréne. Dnes sa budeme venovať chystanému Audi Q7, i keď sú o ňom zatiaľ známe len neoficiálne informácie, Mercedesu triedy R sa budeme podrobnejšie venovať niekedy nabudúce.
Nové Audi Q7 bude mať oficiálnu svetovú premiéru na jesennom autosalóne vo Frankfurte. Novinári, ktorí sa koncom februára zúčastnili v Ingolstadte na oslavách 25. výročia predstavenia prvého modelu Audi s pohonom všetkých štyroch kolies (quattro), mali síce možnosť nový model Q7 vidieť takpovediac na vlastné oči, ale organizátori osláv im ho ukázali len na pár sekúnd, takže málokto si ho stihol vyfotografovať. Firma Audi vydala doteraz len jednu oficiálnu fotografiu tohto nového modelu. Audi Q7 je postavené na podvozku s mimoriadne veľkým rázvorom (2 985 mm) a jeho dĺžka je 5 002 mm, šírka 1 980 mm a výška až 1 720 mm. Napriek svojim veľkým rozmerom nepôsobí vozidlo príliš mohutným dojmom. "Intenzívne sme pracovali na tom, aby sme našli správne proporcie," povedal na margo tvaru karosérie šéfdizajnér firmy Audi Walter de Silva. V luxusne zariadenom interiéri vozidla sú tri rady sedadiel, pričom dve sedadlá zadného radu sú určené najmä pre deti. Vo vozidle môže teda cestovať až sedem osôb. Podobne ako v modeli VW Touran možno aj vo vozidle Q7 všetkých päť sedadiel druhého a tretieho radu zložiť do podlahy, čím objem batožinového priestoru narastie na 1 650 litrov. V päťmiestnom usporiadaní má batožinový priestor objem okolo 600 litrov. Vozidlo je vystrojené vzduchovým pružiacim systémom, ktorý je vyladený športovo. Nové Audi však nie je vystrojené rôznymi pomôckami na jazdu v teréne (uzávierky diferenciálu či redukčná prevodovka), čím sa podarilo udržať hmotnosť na prijateľnej úrovni. Audi Q7 je síce väčšie ako VW Touareg, ale jeho hmotnosť (2,2 tony) je vraj približne o 50 kg menšia ako je hmotnosť Touarega s porovnateľným motorom. Pri uvádzaní na trh v apríli roka 2006 budú pre Audi Q7 dispozícii dva motory. Prvým z nich je 4,2-litrový vidlicový osemvalec FSI (motor s priamym vstrekovaním benzínu do valcov), ktorého maximálny výkon je 246 kW a ktorého maximálny krútiaci moment sa odhaduje na 430 Nm. Druhou pohonnou jednotkou je 4,2-litrový turbodieselový motor, ktorého maximálny výkon sa odhaduje na približne 232 kW. Od modelového roku 2007 sa vozidlo bude ponúkať s dvomi ďalšími motormi. Prvým z nich je trojlitrový turbodieselový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 165 kW a najvyšší krútiaci moment je 500 Nm. Druhým je 3,6-litrový vidlicový šesťvalec FSI, ktorého maximálny výkon sa odhaduje na 206 kW a maximálny krútiaci moment na 360 Nm. Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky. V budúcnosti by špičkovou pohonnou jednotkou modelu Q7 mal byť turbodieselový vidlicový desaťvalec, slúžiaci na pohon Touarega. Zatiaľ nie je definitívne rozhodnuté, či Audi bude ponúkať model Q7 aj s hybridným pohonom (kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora). V budúcnosti by mal model Q7 dostať menšieho brata s označením Q5. Na pohon tohto vozidla bude spočiatku slúžiť trojlitrový turbodieselový motor a 3,6-litrový motor FSI, neskôr by sa ponuka pohonných jednotiek mala rozšíriť aj o štvorvalcové zážihové i vznetové motory. Firma Audi predpokladá, že viac ako polovica produkcie modelu Q7 sa predá na americkom trhu.
Bežný našinec určite nebude mať prostriedky na kúpu nového Audi Q7, pretože toto vozidlo bude (na nemeckom trhu) stáť minimálne 50 000 eur. Možno nás ale trochu môže hriať aspoň to, že "máme" na výrobu tohto luxusného cestovného vozidla, ktoré sa bude vyrábať v závode spoločnosti Volkswagen v Bratislave.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.