Dodržiavanie práv zákazníka, prosperita a blaho sú hlavnými hodnotami EÚ, čo sa odráža aj v jej zákonoch. Preto EÚ vydala 10 hlavných zásad ochrany spotrebiteľa, bez ohľadu na to, z ktorej krajiny pochádza.
1. NAKUPUJTE, ČO CHCETE, KDE CHCETE
Chcete ísť na nákupný výlet do mesta v inej krajine EÚ? Podľa zákona EÚ máte právo „nakupovať až do odpadnutia" bez toho, aby ste sa museli starať o platenie colných poplatkov alebo dodatočnej DPH po návrate domov. Platí to, či už fyzicky idete nakupovať do inej krajiny alebo či objednávate tovar cez internet, poštou alebo telefonicky.
2. AK VÝROBOK NEFUNGUJE, POŠLITE HO SPÄŤ
Čo ak si kúpite nový televízor a hneď sa pokazí? Podľa zákona EÚ, ak výrobok, ktorý ste si kúpili, nespĺňa dohodu, ktorú ste uzatvorili s predajcom v čase kúpy, môžete ho vrátiť a žiadať opravu alebo výmenu. Alebo môžete žiadať zníženie ceny pri ďalšej kúpe alebo celkové vrátenie peňazí. Tento postup sa vzťahuje na dva roky po tom, čo ste výrobok prevzali. Prvých šesť mesiacov po prevzatí je povinnosťou predajcu nie spotrebiteľa preukázať, že predaný výrobok spĺňa podmienky predajnej zmluvy
3. VYSOKÁ ÚROVEŇ BEZPEČNOSTI PRE POTRAVINY A INÝ SPOTREBNÝ TOVAR
4. VEDZTE, ČO JETE
Na etikete musia byť uvedené všetky ingrediencie použité pri výrobe potravinového výrobku s údajmi o farbivách, konzervačných prísadách, sladidlách a ostatných použitých chemických prísadách.
5. ZMLUVY BY MALI BYŤ KOREKTNÉ VOČI SPOTREBITEĽOM
6. SPOTREBITELIA NIEKEDY MÔŽU ZMENIŤ NÁZOR
Zákon EÚ vás chráni pred podvodným druhom podomového predaja. Podľa všeobecnej zásady môžete takúto zmluvu zrušiť do siedmich dní. Avšak, existuje niekoľko výnimiek: napríklad, poistné zmluvy a nákup, ktorý stojí menej ako 60 eur.
7. ZJEDNODUŠENIE POROVNÁVANIA CIEN
Zákon EÚ vyžaduje od supermarketov, aby uvádzali „jednotkovú cenu" výrobkov koľko stojí kilo alebo liter aby sa ľahšie rozhodovalo, ktorý sa cenovo najlepšie oplatí.
8. SPOTREBITEĽOV NEMOŽNO ZAVÁDZAŤ
Podľa zákona EÚ je reklama, ktorá zavádza alebo klame spotrebiteľov, zakázaná. Navyše, keď obchodujete s teleshopmi, zásielkovými alebo on-line predajcami musia k vám byť otvorení a čestní. Zákon EÚ od nich vyžaduje, aby vám poskytli všetky údaje o tom, kto sú, čo predávajú, koľko to stojí (vrátane daní a zásielkových poplatkov) a ako dlho im bude trvať dodávka.
9. OCHRANA POČAS DOVOLENKY
Cestovné kancelárie musia mať uzavreté dohody, že vás dopravia domov v prípade, ak vyhlásia bankrot, kým ste na dovolenke. Musia vám tiež ponúknuť náhradu, ak vaša dovolenka nezodpovedá tomu, čo sa sľubovalo v ich katalógu. Ak sa cestovná kancelária snaží zvýšiť cenu dovolenky alebo zmeniť rekreačné stredisko bez vášho súhlasu, podľa zákona EÚ máte právo zrušiť rezerváciu. A ak prídete na letisko a zistíte, že nemôžete nastúpiť na svoj let, pretože letecká spoločnosť alebo cestovná kancelária rezervovala viac miest než je k dispozícii, zákon EÚ vám dáva právo na náhradu.
Posledné, no nemenej dôležité je, že zákon EÚ vám uľahčuje vziať so sebou na dovolenku vašich chlpatých priateľov. Ak váš veterinár vydal vašej mačke, psovi alebo fretke nový „zvierací pas", môže s vami cestovať do ktorejkoľvej krajiny EÚ.
10. ÚČINNÁ NÁHRADA ŠKODY PRI CEZHRANIČNÝCH SPOROCH
EÚ sponzoruje množstvo sietí, ktoré môžu spotrebiteľomposkytnúť radu a podporu pri podávaní sťažností proti obchodníkom v iných krajinách EÚ.V každej z 25 členských štátov EÚ môžu občania získať radu v úradnom jazyku danej krajiny
Autor: em
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.