Korzár logo Korzár

Diskonty sú u nás úspešnejšie ako kedykoľvek predtým

Diskontné predajne sa za pol roka stali na Slovensku veľmi obľúbené. Prvých 14 predajní otvorila spoločnosť Lidl v polovici septembra, dnes ich je už

41.

"Diskontné predajne sú úspešnejšie ako kedykoľvek predtým. Záujem o ne má obrovské množstvo zákazníkov," vraví Lucia Rozborová z agentúry GfK Slovakia. Slovensko v tomto nie je výnimkou, podobná situácia je aj v ostatných európskych krajinách, hoci ešte pred niekoľkými rokmi mnohí v takýchto obchodoch odmietali nakupovať - hanbili sa, pretože ich považovali za obchody pre chudobných.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diskontom ide o cenu

Diskontné predajne sa zameriavajú na to, aby mohli tovar predávať za čo najnižšiu cenu. Cenovej politike sa podriaďuje všetko ostatné. V obchodoch je len okolo tisíc položiek, kým v klasických supermarketoch ich býva asi 6-tisíc a v hypermarketoch aj cez 40-tisíc. Nepredávajú napríklad 10 druhov jogurtov, ale len jeden. Keďže diskonty majú z každého tovaru menej druhov, predajú z každého výrobku viac kusov. Nakupujú tak v oveľa väčších množstvách a získavajú veľké množstvové zľavy.

SkryťVypnúť reklamu

Diskonty si dávajú väčšinu tovaru vyrábať priamo na objednávku a predávajú ich pod vlastnou značkou. Výrobcom tak odpadajú náklady na propagáciu vlastnej značky a môžu ponúknuť tovar lacnejšie. Veľakrát šetria aj na prísadách - drahé nahrádzajú lacnejšími.

Diskonty šetria aj na prepracovanom systéme dopravy tovaru. Vždy otvárajú v jednom regióne viac predajní naraz, aby znížili náklady na zásobovanie.

V predajniach je len pár zamestnancov, ktorí majú za úlohu vykladať tovar a účtovať v pokladniach. Väčšina tovaru je uložená v kartónoch a v predajni nie je takmer nikto, kto by zákazníkovi poradil. Najnovšie začali diskonty na svoje výrobky tlačiť veľké čiarové kódy, ktoré sú natiahnuté po celej dĺžke výrobku. Blokovanie pri pokladni je tak oveľa rýchlejšie. Reťazce takto šetria aj náklady na pracovnú silu.

SkryťVypnúť reklamu

V diskonte nakupuje každý tretí

Podľa informácií spoločnosti GfK narástla návštevnosť diskontných predajní od polovice septembra o 132 percent. Ku koncu roka v nich aspoň raz mesačne nakupovala približne tretina slovenských domácností. Otvorením diskontných predajní prišli o zákazníkov predovšetkým siete COOP Jednota, Billa a malé súkromné obchody.

Diskontné predajne si u nás zatiaľ nezískali nejakého konkrétneho zákazníka. Opakovane tu nakupujú najmä štvorčlenné domácnosti. Predpokladá sa však, že podľa vzoru z iných krajín získajú svojich stálych spotrebiteľov najmä zo sociálne slabších vrstiev.

Ľudia si diskontné predajne obľúbili predovšetkým pre dobré ceny a rýchly nákup. Zákazníci boli podľa prieskumu veľmi spokojní predovšetkým s čerstvosťou a kvalitou výrobkov a s viditeľnými označeniami cien. Na druhej strane boli veľmi nespokojní s nedostatočným zastúpením slovenských produktov a s chýbajúcimi značkovými tovarmi.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko zaostáva

V západnej Európe narástol v rokoch 1991 až 2002 podiel diskontov na celkovom predaji z 9 na takmer 16 percent. Podľa prieskumu spoločnosti ACNielsen však Slovensko výrazne zaostáva nielen za Západom, ale aj za okolitými krajinami. Na milión obyvateľov pripadá len sedem diskontných predajní. V Českej republike je to 34, v Maďarsku 38 a v Poľsku 31.

Len 2 percentá obyvateľov Slovenska nakupuje v diskontoch takmer vždy. V Česku je to 6 percent, v Poľsku 7 a v Maďarsku 11 percent.

Oproti okolitým krajinám je u nás aj viac ľudí, ktorí v diskontných predajniach nakupovať odmietajú. Kým na Slovenska je to takmer 50 % ľudí, v Poľsku len 31 percent a v Maďarsku 38 percent ľudí. Podľa analytikov to súvisí s nízkym počtom diskontov a s tým, že veľa ľudí ešte nemá osobnú skúsenosť s nakupovaním v týchto predajniach. Podobná situácia bola pred niekoľkými rokmi aj v Nemecku. Ľudia tu síce nakupovali, no báli sa to priznať.

Lidl so škandálmi

S Lidlom nie sú spojené len nízke ceny, ale aj nie najlepšia povesť. Vo Veľkej Británii Lidl predával červené víno, ktoré obsahovalo 17-násobne viac oxidu siričitého, ako dovoľujú normy. Toto množstvo by mohlo zapríčiniť, že ak by astmatik k tomuto vínu čo len privoňal, mohlo by mu to spôsobiť smrteľný záchvat.

V Česku chcel údajne Lidl minulý rok v lete označovať zamestnankyne, ktoré majú menštruáciu, červenou páskou. To im malo umožniť, aby mohli chodiť na toaletu častejšie ako ostatné predavačky. Hoci to Lidl poprel, viaceré české médiá túto informáciu priniesli s tým, že ju majú z dôveryhodných zdrojov.

Ešte predtým niekto v noci vo viacerých mestách vypílil stromy, ktoré bránili výhľadu na obchody Lidl. Ekologické organizácie potom vyzvali spotrebiteľov na bojkot reťazca. Pod tlakom Lidl sľúbil, že za každý vypílený strom zasadí desať iných a bude sa o ne päť rokov starať.

Na Slovensku sa o Lidli zatiaľ hovorilo predovšetkým v súvislosti s obmedzovaním zákazníka. Zákazníci si totiž nemohli kúpiť toľko tovaru, koľko chceli, ale len "zvyčajné množstvo". Nikto však jasne nedefinoval, koľko to je a tak sa stávalo, že jeden zákazník si mohol kúpiť 10 kilogramov banánov a druhý len tri kilogramy.

Štátny veterinárny a potravinový ústav pred dvomi týždňami našiel v Lidli sardinky, ktoré mali vysoký obsah histamínu. Spoločnosti prikázal zničiť vyše 6-tisíc kusov týchto konzerv.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 107
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 461
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 660
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 596
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 524
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 710
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 639
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 326
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 159
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 992
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 311
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 8 892
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 852
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 021
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 639
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 326
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 159
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 992
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 311
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 8 892
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 852
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 021
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu