prestížny titul Automobil roka 2005 vozidlu Toyota Prius. Porota ocenila najmä inovatívne technické riešenie hybridnej pohonnej sústavy tohoto vozidla, ktorá vedie k mimoriadne nízkej spotrebe paliva i k veľmi nízkej hodnote produkovaných škdlivých emisií. Vďaka jedinečnému systému hybridného pohonu Toyota Hybrid Synergy Drive je Prius považovaný z ekologického hľadiska za "najčistejší" sériovo vyrábaný automobil na svete. Prius je ale aj príkladom toho, že "zelený" automobil nemusí byť automobilom s nízkym výkonom a teda slabými dynamickými vlastnosťami. Aj z aerodyamickho hľadiska je Prius svetovou jednotkou. Temer futuristicky tvarovaná karoséria tohoto vozidla má súčiniteľ odporu vzduchu len 0,26, čo je podľa firmy Toyota najnižšia hodnota spomedzi všetkých sériovo vyrábaných vozidiel.
Hybridná hnacia sústava Priusa je tvorená dvomi motormi. Prvým z nich je 1,5-litrový zážihový štvorvalec, vystrojený systémom variabilného časovania ventilov, dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a štyrmi ventilmi na valec. Tento motor vyvíja maximálny výkon 57 kW pri 5 000 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 115 Nm pri 4 000 ot/min. Druhým motorom je synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, ktorého maximálny výkon je 50 kW. Odborníci tvrdia, že jedným z kľúčov úspechu Priusa je použitie elektromotora s takýmto vysokým výkonom. Prednosťou elektromotora je jeho mimoriadne vysoký krútiaci moment, ktorý sa v rozsahu od 0 do 1 200 ot/min udržuje na hodnote 400 Nm. Vozidlo je vystrojené elektronicky riadenou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru. Na koordináciu činnosti oboch motorov slúži "inteligentná" riadiaca jednotka, ktorá v každom okamihu určuje, aký spôsob pohonu je z hľadiska efektívnosti najvhodnejší.
Při zrýchľovaní z pokojového stavu a pri jazde malými a stredným rýchlosťami je výhradný zdrojom hnacej energie elektromotor. Keď vodič prudšie zošliapne pedál akcelerátora, zapne sa aj spaľovací motor. Pri brzdení sa spaľovací motor vypína a elektromotoror pracuje ako generátor, dobíjajúci akumulátor. V Priuse je inštalovaný veľmi efektívny niklový akumulátor, ktorý má 28 článkov a ktorého celkové výstupné napätie je 201,6 V. Hmotnosť akumulátora je 39 kg. Monitorovací systém nedovolí, aby sa akumulátor vybil pod určitú úroveň. Ak sa k tejto úrovni stav akumulátora priblíži, generátor ho automaticky dobije. Akumulátor pritom nikdy netreba dobíjať zo siete, čo je veľkou výhodou pre užívateľa tohto vozidla. To, akým spôsobom je práve vozidlo poháňané, môže vodič i cestujúci vidieť na monitore v strede prístrojového panela. Na tomto monitore dobre ako "tečie" hnacia ebergia ku kolesám, a to buď z elektromotora, alebo aj zo spaľovacieho motora. Pri brzdení vidno ako zelené "šípky energie" putujú od kolies cez generátor do akumulátora. Hybridný Prius je svižné vozidlo, ktoré z 0 na 100 km/h zrýchli za 10,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h. Pozoruhodnejšie než dynamické vlastnosti sú však hodnoty spotreby. Priemerná normovaná spotreba vozidla je 5 litrov na 100 km a to pri jazde v meste! Pri jazde mimo mesta je priemerná spotreba 4,2 l/100 km, celkový normovaný priemer je 4,3 l/100 km. Tieto nízke hodnoty spotreby ešte viac vyniknú, keď pripomenieme, že Prius je pohodlné veľké auto, ktorého dĺžka je 4 450 mm, šírka 1 725 mm a výška 1 490 mm. Pohotovostná hmotnosť vozidla je okolo 1 300 kg. Treba spomenúť aj to, že množstvo emisií, ktoré Prius produkuje, predstavuje len 40 % limitu, povoleného európskymi normami na rok 2005. Batožinový priestor má pomerne veľký objem 408 litrov a možno ho zväčšiť sklopením zadných sedadiel, delených v pomere 60:40. Vozidlo je sériovo vystrojené antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, systémom podpory núdzového brzdenia i stabilizačným systémom VSC+. Prius je prvým sériovo vyrábaným vozidlom, ktoré je vystrojené klimatizačným systémom s elektrickým kompresorom. Tento systém sa stará o príjemnú klímu vo vozidle aj vtedy, keď spaľovací motor nepracuje. Toyota Prius bol prvým automobilom s hybridným pohonom, ktorý bol podrobený bariérovým testom Euro NCAP. Prius obstál v týchto testoch veľmi dobre a získal maximálny počet hviezdičiek (päť). Vozidlo je sériovo vystrojené až ôsmimi nafukovacími vankúšmi a predpínačmi bezpečnostných pásov a predných sedadlách.
Nedávno sme mali možnosť vyskúšať si Toyotu Prius aspoň na niekoľkých kilometroch. Jazda s týmto vozidlom predstavovala to, čo Angličania nazývajú fun a čo by sme mohli nazvať zábavou či potešením. Bolo si treba zvyknúť na to, že medzi sedadlami nie je žiadna radiaca páka, ba ani páka ručnej brzdy. Jednotlivé režimy jazdy sa volia málou páčkou vedľa volantu, ktorá pripomína počítačový joystick. No a ručná brzda ( správne je to parkovacia brzda) je vlastne nožná, pretože sa ovláda malým pedálom na ľavej strane. Zážitkom je už pohnutie sa s vozidlom: stlačíte pedál akcelerátora a vozidlo sa nehlučne pohne, poháňané elektromotorom. Až keď "na to" trochu šliapnete, zaregistrujete (skôr pocitom než sluchom) naštartovanie spaľovacieho motora. Priznám sa, že že moju pozoronosť nesutále pútal displej, na ktorom rôznofarebné šípky ukazovali tok energie medzi jednotlivými časťami hnacej sústavy. Toto monitorovanie hnacej sústavy však možno vypnúť, pretože na displeji možn zobrazovať aj informcie o nastavení audiosústavy, klimatizačného systému a o telefónnych hovoroch. Na volante je na môj vkus až príliš veľa tlačidiel, pretože je na ňom aj ovládanie klmatizačnej sústavy. Priamo pred vodičom nie sú žiadne prístroje, pretože tie sa nachádzajú v strede panela, tesne pred oknom. Toyota Prius má veľmi priestranný interiér, bezproblémové jazdné vlastnosti a výkonné brzdy. Za Prius, prešpikovaný najmodernejšou technikou, však treba poriadne zaplatiť (vyše milióna korún) a preto možno predpokladať, že u nás si ho kúpia najmä lepšie situovaní ľudia, ktorí majú "ekologické cítenie" a ktorí sa radi pochvália tým, že majú jedno z technicky najpokrokovejších vozidiel na svete. Povedané jednoducho a krátko, Toyota Prius je automobil pre automobilových fajnšmekrov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.