najkrajšie, čo na naše zemeguli môžeme nájsť. Miestní obyvatelia si to aj patrične uvedomujú a tak pri prílete našinec zostane poriadne prekvapený, keď mu po vystúpení z lietadla nakážu vyčistiť si podrážky topánok (aby sa nedopatrením nedostalo do krajiny nejaké semienko cudzej flóry). A to už ani nevravím o situácii, keď vám náhodou v batožine objavia hoci len obyčajné jablko, ktoré ste nestihli zjesť cestou. Okamžite vám ho zabavia a vy máte pocit, že ste nebezpečný terorista, ktorý chce ohroziť národnú bezpečnosť Nového Zélandu. Napriek všetkým týmto kontrolám a obmedzenia sa však uplynulý víkend do krajiny u protinožcov predsalen niečo prepašovať podarilo. Áno, hovorím o suverenite a ľahkosti s ktorou úradujúci majster sveta Sebastien Loeb a značka Citroën dokázal znova deklasovať svojich súperov.
Loeb po výpadku vo Švédsku a strateným pozíciam v úvode mexickej rely znova naplno zažiaril a svorka jeho prenasledovateľov (na čele s ex-šampiónmi Solbergom i Grönholmom) rýchlo pochopila, že jeho tempu stačiť nemôže. "Pred štartom som veril, že môžem vyhrať, no to sa ukázalo ako absolútne nemožné, pretože kombinácia Loeb Citroën bola neporaziteľná," musel v cieli priznať druhý Marcus Grönholm. Francúzsky pilot Citroënu vlani štartoval do náročnej a špecifickej novozélandskej rely ako prvý ("čistič" trate) a to sa podpísalo aj pod jeho výsledok. Tentoraz, napriek zvyčajnej stratégii v prvej etape veľmi neriskovať a vytvoriť si výhodnú pozíciu pre zvyšok súťaže, sa však Loeb prepracoval do čela už po tretej rýchlostnej skúške a udržal si ho až do cieľa. "Potvrdilo sa, že vo Švédsku a Mexiku sme nemali šťastie. Tu sme dokázali v priamej konfrontácii poraziť Marcusa i Pettera a naviac na povrchu, ktorý nám donedávna veľmi nevyhovoval. To sú dve základné pozitíva, ktoré nás nechávajú optimisticky naladených aj pred zvyškom šampionátu," dovolil si konštatovať Sebastien Loeb. Vďaka jeho výsledku a piatim bodom za štvrté miesto Francoisa Duvala sa tak tím Citroën vyšplhal z nepríjemného piateho miesta v Pohári značiek znova na druhú priečku, ktorá vytvára predpoklad na atakovanie pozícií značky Peugeot. Tá zasa zásluhou konštantných výkonov Grönholma i Martina je v čele aj bez jediného víťazstva a Estónec je spolu s Gardemeisterom (Ford) jedinými, ktorí dosiaľ bodovali vo všetkých štyroch tohtoročných súťažiach. Trošku sklamaním pre fanúšikov by mohlo byť "až" tretie miesto Pettera Solberga, ktorý sa v tomto roku netají opätovným útokom na majstrovský titul. Nór si do súťaže výborne našliapol, keď bol najrýchlejší v úvodnej ereske a na tri rýchlostné vložky sa usadil v čele priebežného hodnotenia. Potom však (aj vďaka pneumatikám Pirelli) nestačil tempu Sebastiana Loeba a zvádzal dlho súboj o druhé miesto s Marcusom Grönholmom (tiež pneumatiky Pirelli). Nakoniec ale nestačil ani Peugeotu a uspokojil sa s istými bodmi za tretie miesto. "Vlastne sme chceli skončiť na pódiu a to sa nám podarilo," zahováral Solberg. "Na začiatku súťaže to bolo ešte dobré, no potom sme na tvrdých suchých cestách začali strácať. Tak už to však chodí. Nechcel som nakoniec stratiť šesť bodov a zvyšok súťaže som išiel pokojne. Som spokojný s vývojom šampionátu a pred ostávajúcimi dvanástimi súťažami som optimistom."
Z vyššie uvedených komentárov by sa teda mohlo zdať, že všetci sú spokojní. Aj preto si pripomeňme niekoho, kto až tak spokojne z Nového Zélandu odchádzať nemohol. Áno, mám na mysli zástupcov našich západných susedov, ktorých nádeje v podaní Romana Krestu i značky Škoda rýchlo vyprchali. Aj nám dobre známy Roman Kresta, ktorý po slušnom vstupe do sezóny v Monte Carle i vo Švédsku (v oboch získal majstrovský bod) mal tretíkrát (ako nasadený do súťaže značiek) zbierať dôležité body. Žiaľ nestalo sa. Roman vážne havaroval už pri shakedowne a jeho ťažko poškodené vozidlo už nebolo schopné nastúpiť do hlavnej súťaže. "Poškodený je ochranný rám a rozbitá je ľavá predná a pravá zadná časť auta. Nemáme už dosť času, aby sme to dokázali opraviť," smutne konštatoval šéf tímu Ford, Malcolm Wilson. A čo Roman? "Bola to moja chyba. Bol som veľmi rýchly. Vyšiel som zo zákruty a oslepilo ma slnko. Nasledovalo asi štyri až päť kotrmelcov. Ja som OK, ale auto je zdemolované. Pokúsim sa rýchlo zabudnúť, ale nebude to jednoduché. Viem, že každý robí chyby, ale aj tak som veľmi sklamaný," nechal sa počuť Kresta. Fanúšikom jeho slová možno stačia, ale uvidíme ako zareaguje vedenie tímu pri hodnotení jeho výkonnosti. Vedľa neúspešného Krestu však Čechov ďalej trápia aj výkony značky Škoda. Tá v rukách veterána Armina Schwarza na súperov vôbec nestačí a vedenie tímu to akosi prehliada. Mladý Tuohino zasa rýchlosť má, no chýba mu zatiaľ cit pre vozidlo a logicky sa to odráža na poruchovosti. Ako sa z tejto kaše vylíže český tím, tak to určite bude zaujímať nielen českých fanúšikov, ale aj nás. Najbližšiu šancu na reparát majú Česi už na prelome apríla a mája, keď v Sardínii pokračuje šampionát italskou rely.
Výsledky 35. rely Nový Zéland: 1. Loeb/Elena (Citroën Xsara) 3:34:51,6, 2. Grönholm/Rautiainen (Peugeot 307) + 29,8, 3. P. Solberg/Mills (Subaru Impreza) + 1:08,7, 4. Duval/Prevot (Citroen Xsara) + 2:06,3, 5. Martin / Park (Peugeot 307) + 3:09,1, 6. Gardemeister / Honkanen (Ford Focus) + 3:16,3, 7. Atkinson / MacNeall (Subaru Impreza) + 4:37,2, 8. Galli/D'Amore (Mitsubishi Lancer) + 6:50,5. (Viedli: 1 - 3 RS P. Solberg, 4 20 RS Loeb. Víťazi RS: P. Solberg RS 1, 11, 12 a 15, Grönholm RS 2, 4, 16. 17, 18 a 19, Loeb RS 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14 a 20, Atkinson RS 3 a 8.)
Priebežné poradie jazdcov po štyroch súťažiach: 1. Solberg 26 bodov, 2. Loeb 25, 3. Märtin 23, 4. Grönholm a Gardemeister po 20, 6. Rovanperä 11, 7. Panizzi 7, 8. Duval 5, 9. H. Solberg 4, 10. Stohl, Carlsson a Galli po 3, 13. Kresta, Atkinson a Warmbold po 2. Značky: 1. Peugeot 43, 2. Citroën 31, 3. Subaru 28, 4. Ford 26, 5. Mitsubishi 24, 6. Skoda 4.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.