vie, že každý nový model auta je kreatívnym dielom dizajnérov, konštruktérov a odborníkov v rôznych oblastiach. Prvá generácia minivanu Scénic debutovala v septembri 1996 a bola ešte vlastne označená Mégane Scénic, pretože tento minivan je technicky odvodený od radu Mégane. V roku 2003 debutovala druhá generácia minivanu, ktorý už je označený len názvom Scénic a tvorí tak samostatný rad, i keď základom terajšieho Scénica je opäť model Mégane.
Scénic je postavený na podvozku s rázvorom 2 685 mm, pričom predné kolesá sú vedené vzperami McPherson a trojuholníkovými ramenami, vzadu je štandardná kľuková náprava s deformovateľným priečnikom. Na predných kolesách sú vetrané kotúčové brzdy, vzadu sú plné kotúčové brzdy. Vozidlo je dlhé 4 259 mm, široké 1 810 mm a vysoké 1 620 mm. Je dobre známe, že firma Renault mimoriadne dbá na vysokú mieru aktívnej a pasívnej bezpečnosti svojich vozidiel. Dôkazom, že sa jej to darí, je aj skutočnosť, že modely Mégane, Laguna Vel Satis, Espace i Scénic dosiahli v nezávislých bariérových testoch organizácie EuroNCAP maximálny počet hviezdičiek (päť). Scénic je sériovo vystrojený prednými adaptívnymi airbagmi, bočnými airbagmi pre vpredu sediacich cestujúcich a okennými airbagmi, ktoré chránia vpredu i vzadu sediacich cestujúcich pri bočných nárazoch. Na všetkých sedadlách sú trojbodové bezpečnostné pásy s obmedzovačom ťahu a s predpínačom (okrem zadného stredného sedadla). Sedadlo spolujazdca a krajné zadné sedadlá sú vystrojené úchytmi Isofix na upevnenie detských sedačiek. Na všetkých sedadlách sú výškovo nastaviteľné opierky hlavy. Do sériového výstroja patrí aj antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovačom brzdovej sily a so systémom podpory núdzového brzdenia. Stabilizačný systém ESP sa však sériovo montuje len do verzie s najvýkonnejším motorom, pre iné verzie je k dispozícii za príplatok. Minivan je už svojím charakterom vozidlo, využiteľné na rôzne účely, a preto by malo mať variabilný interiér a dostatok väčších či menších odkladacích priestorov. Tejto požiadavke Scénic vyhovuje takpovediac bez zaváhania. Tri samostatné zadné sedadlá možno sklopiť alebo jednoduchým spôsobom z vozidla demontovať, čím sa objem batožinového priestoru zväčší z 430 litrov na 1 840 litrov. Na odloženie menších predmetov slúžia aj zásuvky pod prednými sedadlami a schránky pod prednými a zadnými koberčekmi. Verzie s vyšším stupňom výbavy (Confort a Luxe) majú zásuvky aj pod zadnými sedadlami. Medzi prednými sedadlami môže byť inštalovaná posuvná odkladacia konzola s objemom 15 litrov. Najmä rodiny s malými deťmi ocenia sklopné stolčeky na operadlách predných sedadiel. Na pohon minivanu Scénic sú určené moderné zážihové a vznetové motory. Základným motorom je 1,4-litrový zážihový motor výkonu 72 kW. Motor zdvihového objemu 1,6 litra je vystrojený systémom variabilného časovania ventilov a jeho maximálny výkon je 83 kW. Dvojlitrový motor má v neprepĺňanej verzii výkon 98,5 kW, v prepĺňanej až 120 kW. Tento motor sa dodáva v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. S najvýkonnejším motorom zrýchli Scénic z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 206 km/h. Sortiment turbodieselových motorov začína 1,5-litrovým motorom s maximálnym výkonom 60 kW. Tento motor sa dodáva aj vo výkonovej verzii 73 kW. Obe výkonové verzie sa vyznačujú veľmi nízkou spotrebou paliva, ktorá je v mimomestskom cykle len 4,4 l/100 km, v mestskom cykle 6,4 l/100 km a v kombinovanom cykle rovných päť litrov na 100 km. Turbodieselový 1,9-litrový motor má najvyšší výkon 88 kW a jeho krútiaci moment kulminuje na hodnote 300 Nm. Scénic, poháňaný týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 188 km/h. Priemerná normovaná spotreba tejto verzie je pritom len 5,8 l/100 km, spotreba mimo mesta je v priemere len 5 l/100 km.
Vyskúšali sme si Scénic s úrovňou výbavy Confort, poháňaný 1,6-litrovým motorom. Vodič a spolujazdec sedia na komfortných sedadlách a majú veľmi dobrý výhľad dopredu. Chvíľu trvá, než si vodič zvykne, že prístroje nemá priamo pred sebou, ale pod tieniacim krytom na hornej strednej časti prístrojovej dosky. Aj na digitálny rýchlomer (rýchlosť je udávaná priamo číslami) sa dá rýchlo zvyknúť. Na čo sme si veľmi rýchlo zvykli, je inovatívna ručná brzda. Tá sa ovláda tiahlom na ľavej strane prístrojovej dosky, pričom jej vtipná a užitočná "finta" spočíva v tom, že pri stlačení pedálu spojky a pedálu akcelerátora sa automaticky uvoľní. Po vypnutí zapaľovania sa brzda automaticky aktivuje. Radiaca páka prevodovky nie je na podlahe, ale vo výčnelku na spodnej strane prístrojového panelu. Pretože páka je vyššie než sú páky na podlahe, vodič si inštinktívne chce oprieť ruku na lakťovú opierku tá je však k dispozícii len vtedy, ak je vozidlo vystrojené strednou posuvnou konzolou medzi prednými sedadlami (sériovo sa montuje len do verzie Luxe). Vtipnou drobnosťou je aj otočné stropné zrkadielko s panoramatickým záberom, ktoré umožňuje vodičovi jedným pohľadom skontrolovať, ako sa správajú deti na zadných sedadlách. Scénic má neutrálne jazdné vlastnosti, i keď jeho karoséria sa pri prejazde nerovností trochu rozkýva. Variabilný vnútorný priestor umožňuje toto vozidlo používať na cesty do práce, na nákupy a výlety, na rozvoz detí do školy i na dlhé dovolenkové cesty.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.