klamlivú reklamu. Ministri 25 krajín EÚ totiž podpísali v pondelok konečnú dohodu o tejto legislatíve, informoval na svojej internetovej stránke denník Le Figaro.
Ministri európskej 25 poverení otázkami konkurencieschopnosti na stretnutí v Luxemburgu prijali spoločné stanovisko o tomto projekte direktívy (smernice), ktorú navrhla v júni 2003 Európska komisia. Vďaka novej legislatíve už bude zakázané napríklad posielať ľuďom do poštovej alebo elektronickej schránky oznámenie, že vyhrali cenu, ale za jej dodanie musia zaplatiť určitú sumu. Zákaz bude platiť aj na stieracie karty, oznamujúce adresátovi, že stačí zatelefonovať na dané číslo, aby dostal "darček svojich snov". Na kartách pritom nikde nie je napísaná cena za telefónny hovor, a tá býva spravidla prehnane vysoká. Práve proti takýmto praktikám sa Európska komisia rozhodla bojovať. Smernica má umožniť potierať takéto praktiky a chrániť práva spotrebiteľov aj pri nákupe v obchode v mieste pobytu alebo pri nákupe v inej členskej krajine únie prostredníctvom internetu. Podľa smernice podniky nebudú môcť v "spotrebiteľovi vyvolať dojem, že nemôže opustiť dané miesto, kým neuzatvorí kontrakt". Predávajúci už viac nebudú môcť požadovať zaplatenie tovarov, ktoré si zákazník neobjednal a podobne.
Poslanci Európskeho parlamentu na zasadnutí 24. februára tohto roku vniesli do smernice niektoré doplňujúce dodatky, napríklad lepšie definovanie a ochranu slabších spotrebiteľov a zákazníkov, akými sú deti a mladiství. V dokumente sa však neuvádzajú praktiky, ktoré treba zakázať. Tým sa podnikom ponecháva priestor na inováciu, keď vypracúvajú nové čestné obchodné praktiky. Nová legislatíva sa má aplikovať v celej EÚ do roku 2007. Ale tie členské štáty únie, ktoré majú v platnosti prísnejšiu legislatívu pre podnikovú sféru, si budú môcť ponechať svoje zákony v období šiestich rokov, kým si európsku smernicu transponujú do svojej národnej legislatívy, uviedol Le Figaro.
Autor: ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.