Korzár logo Korzár
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Na košickom letisku niekoľko ráz pristál George Harrison!

Jedna zo zásad žurnalistiky hovorí, že titulok článku má byť pútavý. Podľa ďalšej zásady by titulok mal byť pravdivý a nemal by čitateľa zavádzať.

Prvú zásadu titulok tohto článku (snáď) splňuje, tú druhú už asi ani celkom nie. Pokiaľ vás totiž skupina Beatles a jej dnes už nežijúci člen George Harrison nezaujímajú, možno ste po prečítaní titulku článok "preskočili" a tak sme vás zaviedli k mylnej predstave, že Harrison skutočne na košické letisko priletel. Skutočnosť je taká, že na košickom letisku niekoľko ráz pristálo dopravné lietadlo, nesúce meno Georgea Harrisona. Išlo o lietadlo typu Boeing 737-800, patriace rakúskej leteckej spoločnosti Lauda Air (súčasť Austrian Airlines Group), ktoré minulú stredu vykonalo na košickom letisku približne pätnásť pristátí a štartov systémom touch-and-go (po pristátí nasleduje okamžitý vzlet lietadla). Tieto lety súžili na preškolovací výcvik nových posádok, ktoré v Košiciach trénovali najmä pristávacie postupy podľa prístrojov. Mnohé letecké spoločnosti dávajú svojim lietadlám rôzne mená či názvy a výnimkou nie je ani Lauda Air. Do Košíc priletelo lietadlo tejto spoločnosti, ktoré má poznávaciu značku OE-LNP a ktoré nesie meno slávneho "bítlsáka" Georgea Harrisona.

Lietadlo typu B737-800 patrí do novej generácie lietadiel radu 737, o výrobe ktorej rozhodla americká firma Boeing v novembri 1993. Táto generácia je koncipovaná ako náhrada za sedemstotridsaťsedmičky staršej generácie (označené 300/400/500) a patria do nej verzie 600, -700, -800 a 900. Nová generácia lietadiel B737 sa od pôvodného radu 737 odlišuje novým, väčším a efektívnejším krídlom, novými motormi, vyššou cestovnou rýchlosťou a dlhším doletom. Krídla majú väčšie rozpätie a o približne 25 % väčšiu plochu ako krídla starších modelov. Zväčšením krídiel sa dosiahlo aj zvýšenie kapacity palivových nádrží, a to o približne 30 %. Na koncoch krídiel sú temer zvislé nástavce (tzv. winglety), ktoré znižujú aerodynamický odpor. Podstatne bol zmodernizovaný aj kokpit lietadla, v ktorom je šesť veľkých obrazoviek (na báze tekutých kryštálov), ktoré nahradzujú väčšinu klasických prístrojov. Na pohon lietadiel 737 novej generácie slúžia výkonnejšie a úspornejšie motory CFM56-7. Prvou verziou radu 737 novej generácie bola verzia 700, ktorá svoj prvý štart uskutočnila vo februári 1997. Prvé lietadlo verzie 800 odštartovalo na svoj prvý let 31. júla 1997 a prvou spoločnosťou, ktorá "osemstovku" začala používať, bola spoločnosť Hapag-Loyd (v apríli 1998). Boeing 737-800 má rozpätie krídiel 34,3 m, dĺžku 39,5 m a výšku 12,5 m. Pri najhustejšom usporiadaní sedadiel možno do kabíny "vtesnať" až 189 cestujúcich. Boeingy 737-800 spoločnosti Lauda majú v kabíne buď 132 sedadiel jednej triedy (ekonomickej), alebo 40 sedadiel obchodnej triedy a 84 sedadiel ekonomickej triedy. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 80 ton, maximálna povolená hmotnosť pri pristávaní je 65,3 tony. Palivové nádrže pojmú až 22 137 kilogramov paliva. Na pohon lietadla slúžia dva motory CFM 56-7B27, každý s maximálnym ťahom 121 kN. Spotreba paliva pri lete cestovnou rýchlosťou je 2 600 kg za hodinu. Rýchlosť pri vzlete je okolo 290 km/h, pri pristávaní má lietadlo v závislosti na hmotnosti rýchlosť od 205 do 283 km/h. Maximálna cestovná rýchlosť vo výške 10 000 metrov je 880 km/h. Maximálny dolet lietadla s maximálnym zaťažením je 4 680 km. Boeing 737 predstavuje najúspešnejší rad prúdových dopravných lietadiel v celej histórii letectva. Firma Boeing dodala už vyše 5 300 lietadiel 737 všetkých verzií. Odhaduje sa, že v ľubovoľnú chvíľu je na celom svete vo vzduchu okolo 1 250 lietadiel typu 737

Spoločnosť Lauda Air má štyri lietadlá typu B737-800, pričom všetky nesú mená populárnych osobností z oblasti populárnej hudby a filmu. Nie je preto vylúčené, že okrem G.Harrisona, ktorý "pristál" v Košiciach minulý týždeň, sa na košickom letisku niekedy v budúcnosti stretneme aj s Falcom, Freddiem Mercurym či Gregory Peckom tak sa totiž nazývajú ostatné tri lietadlá 737-800 spoločnosti Lauda Air, ktorej zakladateľom je bývalý rakúsky pretekár formuly jeden Niki Lauda.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 346
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 297
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 510
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 004
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 498
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 006
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 745
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303

Blogy SME

  1. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  2. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  3. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  4. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  5. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  6. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  7. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  8. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 469
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 073
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 785
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 134
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 464
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 788
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 668
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo... 1 756
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Alex Molčan.

Spoluprácu s Mariánom Vajdom si Molčan pochvaľuje.


3 h
Vojtech Kavečanský na okresnom súde pri rozhodovaní o väzbe po podaní obžaloby.

Jeho trestné stíhanie pokračuje.


12 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 10 h

Blogy SME

  1. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  2. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  3. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  4. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  5. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  6. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  7. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  8. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 469
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 073
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 785
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 134
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 464
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 788
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 668
  8. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo... 1 756
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu