Korzár logo Korzár

Na košickom letisku niekoľko ráz pristál George Harrison!

Jedna zo zásad žurnalistiky hovorí, že titulok článku má byť pútavý. Podľa ďalšej zásady by titulok mal byť pravdivý a nemal by čitateľa zavádzať.

Prvú zásadu titulok tohto článku (snáď) splňuje, tú druhú už asi ani celkom nie. Pokiaľ vás totiž skupina Beatles a jej dnes už nežijúci člen George Harrison nezaujímajú, možno ste po prečítaní titulku článok "preskočili" a tak sme vás zaviedli k mylnej predstave, že Harrison skutočne na košické letisko priletel. Skutočnosť je taká, že na košickom letisku niekoľko ráz pristálo dopravné lietadlo, nesúce meno Georgea Harrisona. Išlo o lietadlo typu Boeing 737-800, patriace rakúskej leteckej spoločnosti Lauda Air (súčasť Austrian Airlines Group), ktoré minulú stredu vykonalo na košickom letisku približne pätnásť pristátí a štartov systémom touch-and-go (po pristátí nasleduje okamžitý vzlet lietadla). Tieto lety súžili na preškolovací výcvik nových posádok, ktoré v Košiciach trénovali najmä pristávacie postupy podľa prístrojov. Mnohé letecké spoločnosti dávajú svojim lietadlám rôzne mená či názvy a výnimkou nie je ani Lauda Air. Do Košíc priletelo lietadlo tejto spoločnosti, ktoré má poznávaciu značku OE-LNP a ktoré nesie meno slávneho "bítlsáka" Georgea Harrisona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo typu B737-800 patrí do novej generácie lietadiel radu 737, o výrobe ktorej rozhodla americká firma Boeing v novembri 1993. Táto generácia je koncipovaná ako náhrada za sedemstotridsaťsedmičky staršej generácie (označené 300/400/500) a patria do nej verzie 600, -700, -800 a 900. Nová generácia lietadiel B737 sa od pôvodného radu 737 odlišuje novým, väčším a efektívnejším krídlom, novými motormi, vyššou cestovnou rýchlosťou a dlhším doletom. Krídla majú väčšie rozpätie a o približne 25 % väčšiu plochu ako krídla starších modelov. Zväčšením krídiel sa dosiahlo aj zvýšenie kapacity palivových nádrží, a to o približne 30 %. Na koncoch krídiel sú temer zvislé nástavce (tzv. winglety), ktoré znižujú aerodynamický odpor. Podstatne bol zmodernizovaný aj kokpit lietadla, v ktorom je šesť veľkých obrazoviek (na báze tekutých kryštálov), ktoré nahradzujú väčšinu klasických prístrojov. Na pohon lietadiel 737 novej generácie slúžia výkonnejšie a úspornejšie motory CFM56-7. Prvou verziou radu 737 novej generácie bola verzia 700, ktorá svoj prvý štart uskutočnila vo februári 1997. Prvé lietadlo verzie 800 odštartovalo na svoj prvý let 31. júla 1997 a prvou spoločnosťou, ktorá "osemstovku" začala používať, bola spoločnosť Hapag-Loyd (v apríli 1998). Boeing 737-800 má rozpätie krídiel 34,3 m, dĺžku 39,5 m a výšku 12,5 m. Pri najhustejšom usporiadaní sedadiel možno do kabíny "vtesnať" až 189 cestujúcich. Boeingy 737-800 spoločnosti Lauda majú v kabíne buď 132 sedadiel jednej triedy (ekonomickej), alebo 40 sedadiel obchodnej triedy a 84 sedadiel ekonomickej triedy. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 80 ton, maximálna povolená hmotnosť pri pristávaní je 65,3 tony. Palivové nádrže pojmú až 22 137 kilogramov paliva. Na pohon lietadla slúžia dva motory CFM 56-7B27, každý s maximálnym ťahom 121 kN. Spotreba paliva pri lete cestovnou rýchlosťou je 2 600 kg za hodinu. Rýchlosť pri vzlete je okolo 290 km/h, pri pristávaní má lietadlo v závislosti na hmotnosti rýchlosť od 205 do 283 km/h. Maximálna cestovná rýchlosť vo výške 10 000 metrov je 880 km/h. Maximálny dolet lietadla s maximálnym zaťažením je 4 680 km. Boeing 737 predstavuje najúspešnejší rad prúdových dopravných lietadiel v celej histórii letectva. Firma Boeing dodala už vyše 5 300 lietadiel 737 všetkých verzií. Odhaduje sa, že v ľubovoľnú chvíľu je na celom svete vo vzduchu okolo 1 250 lietadiel typu 737

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Lauda Air má štyri lietadlá typu B737-800, pričom všetky nesú mená populárnych osobností z oblasti populárnej hudby a filmu. Nie je preto vylúčené, že okrem G.Harrisona, ktorý "pristál" v Košiciach minulý týždeň, sa na košickom letisku niekedy v budúcnosti stretneme aj s Falcom, Freddiem Mercurym či Gregory Peckom tak sa totiž nazývajú ostatné tri lietadlá 737-800 spoločnosti Lauda Air, ktorej zakladateľom je bývalý rakúsky pretekár formuly jeden Niki Lauda.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 070
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 099
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 786
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 221
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 548
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu