sa prednedávnom začal predávať aj na našom trhu. Pri vývoji nového modelu Focus si konštruktéri dali za cieľ zachovať resp. ešte zlepšiť tie pozitívne vlastnosti, ktorými sa vyznačoval už Focus prvej generácie, poskytnúť viac priestoru cestujúcim, zvýšiť kvalitu a zlepšiť akustický komfort. Jednou z predností Focusa prvej generácie bol jeho podvozok, ktorý podľa odborníkov temer ideálne skĺbil dobrú ovládateľnosť vozidla s jazdným komfortom. Všetko nasvedčuje tomu, že aj podvozok nového Focusa má vynikajúce vlastnosti a prispieva k vysokému stupňu aktívnej bezpečnosti. Focus druhej generácie je postavený na koncernovej podvozkovej plošine, ktoré sú aj základom modelov Focus C-Max, Mazda 3 a Volvo S40/V50. V porovnaní s Focusom prvej generácie je rázvor predĺžený o 25 mm, na 2 640 mm. Predné kolesá sú vedené vzperami McPherson, vzadu je viacprvková náprava. Predĺženie rázvoru i zväčšenie rozchodu (o 45 mm) sa prejavilo na zväčšení vnútorného priestoru. Karoséria nového Focusa sa od doterajšieho modelu odlišuje mäkšími líniami, novými prednými reflektormi, úzkymi zadnými svetlami, dopredu posunutým predným oknom a inou líniou strechy. Focus sa dodáva s trojdverovou a päťdverovou karosériou a ako kombi. Troj- a päťdverový Focus má dĺžku 4 342 mm, kombi je dlhé 4 472 mm. Šírka vozidla je 1 991 mm, výška je 1 497 mm (kombi 1 609 mm). Batožinový priestor má objem až 385 litrov, čo je najviac v kompaktnej triede. Sklopením operadiel zadných sedadiel aj ich sedákov možno objem batožinového priestoru zväčšiť až na trojnásobok.
Na pohon nového Focusa sú k dispozícii štyri zážihové a dva vznetové motory. Základným zážihovým motorom je 1,4-litrový motor, ktorého maximálny výkon je 59 kW. Týmto motorom poháňaný Focus zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,1 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 164 km/h. Celková priemerná spotreba je 6,6 l/100 km. Ďalším motorom je 1,6-litrový motor, dodávaný v dvoch výkonových verziách slabšia má výkon 75 kW, výkonnejšia 85 kW. Najvýkonnejším motorom celého sortimentu pohonných jednotiek je dvojlitrový motor s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave, ktorého maximálny výkon je 107 kW pri 6 000 ot/min. Focus, vystrojený týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 206 km/h. priemerná spotreba pri jazde v meste je 9,8 l/100 km, mimo mesta je priemerná spotreba len 5,4 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 7,1 l/100 km. Dva turbodieselové motory pochádzajú zo sortimentu francúzskeho koncernu PSA. Motor zdvihového objemu 1,6 litra má najvyšší výkon 80 kW pri 4 000 ot/min a jeho maximálny krútiaci moment je 240 Nm (pri krátkodobom zvýšení plniaceho tlaku je to až 260 Nm). Tento úsporný motor poskytuje dynamické vlastnosti pri nízkej spotrebe. Maximálna rýchlosť Focusa, poháňaného týmto motorom, je 188 km/h, pričom normovaná priemerná spotreba pri jazde mimo mesta je len 4,4 l/100 km. Celková priemerná spotreba je 4,8 l/100 km. Dvojlitrový turbodieselový motor má maximálny výkon 100 kW pri 4 000 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 320 Nm (krátkodobo 340 Nm). Focus s týmto motorom zrýchli z nuly na stovku za 9,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 203 km/h. Hodnoty normovanej spotreby sú 7,4 l/100 km (mestský cyklus), 4,6 l/100 km (mimomestský cyklus) a 5,6 l/100 km (celkový priemer). Focus sa dodáva až v piatich výstrojných verziách, označených Ambiente, Trend, Sport, Ghia a Titanium. Do sériového výstroja všetkých modelov patria okrem iného dvojstupňové čelné airbagy, antiblokovací systém, centrálny zamykací systém, tónované sklá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektricky ovládané predné okná, delené operadlo zadných sedadiel (v pomere 60/40) a zásuvka 12 V v batožinovom priestore.
Na krátke testovacie jazdy sme mali k dispozícii dva modely Focusa, a to päťdverovú verziu s 1,4-litrovým motorom a kombi s 1,6-litrovým vznetovým motorom. Obidve vozidlá mali výbavu úrovne trend, do ktorej patrí aj klimatizačný systém, diaľkovo ovládaný centrálny zamykací systém, elektricky nastaviteľné a vyhrievateľné spätné zrkadlá a bočné i okenné airbagy. Svojou dobrou ovládateľnosťou a dobrým vyladením podvozka, ktorý primerane filtroval nerovnosti vozovky, potvrdil nový Focus dobrú povesť, ktorá sprevádzala už Focus prvej generácie. Ocenili sme aj to, že pri návrhu prístrojovej dosky sa výrobca nesnažil o originalitu za každú cenu, ale použil veľké, veľmi dobre čitateľné kruhové prístroje s bielym číslicami. 1,4-litrový motor je síce vhodný na príjemné "vozenie sa", ale športovejšie založeným vodičom budú nejaké tie kilowatty chýbať. Takpovediac "iná káva" je 1,6-litrový turbodieselový motor, ktorý vyhovie "lenivejšiemu" i temperamentnejšiemu vodičovi. Lenivejšiemu preto, lebo zaberá už od takých 1 200 ot/min, takže nemusíte tak často radiť, no a tým temperamentnejším preto, lebo pri optimálnom radení poskytuje skutočne výbornú dynamiku a pôžitok zo športovej jazdy. Drobné prekvapenie nám Focus prichystal, keď sme sa chceli pozrieť do motorového priestoru a hľadali sme na obvyklom mieste páčku odistenia prednej kapoty. Tú nie a nie nájsť, až sme si nakoniec spomenuli, že predná kapota Focusa sa otvára kľúčom, pričom zámok je prístupný po pootočení firemného znaku na prednej maske. Možno ešte spomenúť, že kombi disponuje batožinovým priestorom objemu 475 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel narastie na 1 525 litrov. Všetko nasvedčuje tomu, že Focus druhej generácie je dôstojným nástupcom Focusa prvej generácie.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.