Korzár logo Korzár
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Okrídlený obor sa majestátne vzniesol do vzduchu

25. apríl 2005 sa navždy zapíše do análov civilného letectva ako deň, keď sa do vzduchu po prvý raz vznieslo najväčšie dopravné lietadlo všetkých

čias, obrovitý Airbus A380. Historici letectva zaznamenali, že novučičký airbus sa od dráhy 32L medzinárodného letiska v Toulouse odlepil o 10.hod. 29. min a po lete trvajúcom tri hodiny a 54 minút opäť bezpečne pristál. Aj keď sme už o lietadle A380 na tejto strane informovali, spomenieme niekoľko ďalších zaujímavostí o prvom dvojpodlažnom dopravnom lietadle na svete (lietadlo má vlastne tri podlažia či paluby, pričom dve slúžia pre cestujúcich a najspodnejšia pre batožiny a náklad).

Počas prvého letu pilotovali nové veľkolietadlo senior viceprezident letovej divízie firmy Airbus Claude Lelaie a hlavný skúšobný pilot Jacques Rosay. Na palube bol ešte ďalší viceprezident firmy Airbus a traja inžinieri testovacieho oddelenia. Prvý Airbus A380 nesie poznávaciu značku F-WWOW. Pri pozornejšom "skúmaní" tejto značky zistíme, že je v nej takpovediac zakomponované slovíčko wow, ktorým Američania (ale už aj naša internacionalizovaná mládež) vyjadrujú obdiv či úžas. Lietadlo malo pri vzlete hmotnosť 421 ton, čo je najvyššia vzletová hmotnosť, akú kedy malo civilné dopravné lietadlo. Na dosiahnutie tejto hmotnosti boli na palubách lietadla umiestnené (okrem množstva meracej techniky) aj špeciálne uzavreté kontajnery s vodou. Na pohon lietadla slúžia štyri motory Rolls-Royce Trent 900, ktorých maximálny ťah je zatiaľ zredukovaný na 302 kN. Neskôr budú motory upravené tak, aby ich ťah vzrástol na nominálnu hodnotu 311 kN, pričom neskôr sa počíta so zvýšením ťahu až na 374 kN. Počas prvého letu vyskúšala posádka lietadlo za rôznych konfigurácií, s vysunutým i zasunutým podvozkom a s rôznym stupňom vysunutia klapiek a slotov. Piloti Lelaie a Rosay neskrývali po pristátí spokojnosť s priebehom letu. "Mali sme veľmi úspešný let a vychutnali sme si každú jeho minútu. Po tejto prvej skúsenosti skutočne cítime, aký potenciál v sebe skrýva tento úžasný stroj," povedal Lelaie a Rosay dodal: "Už v prvých minútach letu na nás urobila veľký dojem ľahkosť, s akou sa toto lietadlo ovláda. Ovládateľnosť lietadla bola taká istá, na akú sme boli zvyknutí zo simulátora." Prvý let bol začiatkom letového testovania, ktoré bude trvať 2 500 hodín a na ktorom sa bude podieľať päť vývojových lietadiel. Jedno z lietadiel bude použité na certifikáciu motorov Engine Alliance GP7200 (letecké spoločnosti si budú môcť vybrať, či chcú lietadlo s motormi Trent alebo GP2700).

Airbus A380 bol už spočiatku vyvíjaný ako nástupca (alebo, ak chcete, konkurent) lietadiel Boeing 747. Nový airbus však ponúkne cestujúcim úplne inú dimenziu pohodlia než sedemstoštyridsaťsedmička. A380 má o 49 % viac podlažnej plochy než B747, ale počet miest (v štandardnom usporiadaní pre 555 cestujúcich) je len o 35 % väčší, takže na jedného cestujúceho pripadne podstatne viac miesta. Priame operačné náklady na jedno sedadlo by mali byť o 15 až 20 % nižšie než u typu B747-400. Firma Airbus plánuje postupne vyrábať niekoľko verzií typu A380. Prvou verziou je A380-800. Toto lietadlo má rozpätie krídiel 79,8 metra, jeho dĺžka je 72,75 m a výška neuveriteľných 24,08 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 560 ton, maximálny dolet je 14 800 kilometrov. Od spomenutej verzie bude odvodená čisto nákladná verzia 800F, ktorej maximálna vzletová hmotnosť bude až 590 ton. Toto lietadlo bude schopné dopraviť náklad hmotnosti 150 ton na vzdialenosť 10 410 km. Predpokladá sa, že v budúcnosti by mohol Airbus ponúkať aj skrátenú verziu A380-700 pre 480 cestujúcich a predĺženú verziu A380-900 pre 656 cestujúcich. Nový airbus má podobne usporiadaný kokpit ako doterajšie menšie airbusy, takže preškolenie pilotov by nemalo robiť žiadne starosti

Na to, aby spoločnosť Airbus oficiálne začala vyvíjať nový model A380, potrebovala "mať v suchu" aspoň 50 objednávok na nové lietadlo. Prvou spoločnosťou, ktorá si nový airbus objednala bola spoločnosť Emirates (stalo sa tak 24. júla 2000). Lietadlo si potom postupne objednali aj spoločnosti Air France, lízingová spoločnosť ILFC, Singapore Airlines Qantas a Virgin Atlantic. Po prijatí 50. objednávky oznámila spoločnosť Airbus 19. decembra 2000, že vyvinie a bude vyrábať nové lietadlo, označené A380 (dovtedy boli štúdie tohto lietadla označené A3XX). V roku 2002 pracovalo na vývoji nového lietadla vyše 6 000 odborníkov z rôznych oblastí. Zaujímavé je, že označenie A380 akosi "vypadlo" z postupnosti, ktorou sú jednotlivé typy airbusov označené. Doterajšie typy airbusov totiž nesú označenie A300, A310, A320, A330 a A340, takže všetko nasvedčovalo tomu, že ďalší typ bude niesť označenie A350. Nestalo sa tak a Airbus zvoli označenie A380. Prečo? Nuž jednoducho preto, lebo priečny rez trupom dvojpodlažného airbusu pripomína číslicu osem. Pri vývoji lietadla sa dbalo aj na to, aby mohlo operovať z tých letísk, ktoré sú schopné prijímať typ B747. Predpokladá sa, že v roku 2010 bude môcť typ A380 pristávať na približne 60 letiskách celého sveta.

Do konca januára tohto roka mala firma Airbus už 149 pevných objednávok na typ A380. Analýzy firmy Airbus naznačujú, že do roku 2020 by sa malo dať na celosvetovom trhu predať približne 1 235 dopravných lietadiel s kapacitou 400 a viac sedadiel. Prvou spoločnosťou, ktorá nový airbus nasadí na pravidelné linky, bude spoločnosť Singapore Airlines. Stane sa tak ak sa počas náročných letových skúšok neobjavia nejaké problémy, ktoré by oddialili certifikáciu - v druhej polovici budúceho roka. Nový Airbus A380 nie je len najväčším dopravným lietadlo na svete, ale aj najdrahším. Celkové náklady na vývoj tohto majestátneho lietadla sa odhadujú na 10 miliárd eur.

Dig.obr (koľko uznáte za vhodné - ale dajte aj texty)

A380 take off : Okrídlený obor vzlieta k prvému letu

A380- flight c.2: Letiaci Airbus A380 pôsobí majestátnym dojmom

A380 test eq. : V kabíne lietadla boli umiestnené aj uzavreté kontajnery s vodou

A380 cockpit c.2 : V priestrannom kokpite nového airbusu dominujú veľkoplošné farebné displeje

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 940
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 744
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 080
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 473
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 133
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 389
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217

Blogy SME

  1. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLIVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  6. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 618
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 986
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 324
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 067
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 607
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalého špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika privádzajú na súd.

Prvostupňový verdikt padol v septembri. Dostal 14 rokov.


12 h
Peter Tkačenko

Stámilióny už ministrovi financií nestačia, potrebuje miliardy.


15 h
Odpratávanie trosiek zničených budov v meste Mariupoľ.

Únia si môže opäť požičať na finančných trhoch.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Chorvátsko a Turecko vycítili príležitosť.


a 2 ďalší 20m

Blogy SME

  1. Miloš Svrček: SITUÁCIA NA UKRAJINE OVPLIVNÍ AJ BUDÚCU VÝSTAVBU DIAĽNICE CEZ ZEMPLÍN, KTORÁ SA STÁVA VÝZNAMNOU PRE CELÝ KARPATSKÝ REGIÓN
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  6. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  7. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 618
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 986
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 324
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 067
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 607
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 905
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu