Korzár logo Korzár
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Pinifarina oslavuje 75. výročie svojho založenia

Taliansku dizajnérsko-inžiniersku firmu Pininfarina pozná každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o dizajn automobilov. Túto dnes svetoznámu firmu založil

v roku 1930 Battista Pinin Farina (žil v rokoch 1893 až 1966). Pred druhou svetovou vojnou vyrábala táto firma len jednotlivé kusy (alebo veľmi malé série) špeciálne karosovaných vozidiel na podvozkoch Alfa Romeo, Hispano-Suiza a Lancia. V roku 1952 začala dodnes trvajúca a veľmi plodná spolupráca Pinin Farinu s firmou Ferrari, ktorej najnovším výsledkom je model 612 Scaglietti. V roku 1954 zverila automobilka Alfa Romeo Farinovej firme sériovú výrobu modelu Giulietta Spider. V roku 1961 Pinin Farina odovzdal vedenie svojej firmy svojmu synovi Sergiovi, ktorý firmu vedie dodnes. V tom istom roku vyjadril taliansky prezident súhlas so zmenou mena rodiny na Pininfarina. V súčasnosti zamestnáva firma Pininfarina SpA okolo 2 400 pracovníkov a má štyri strediská v okolí Turína, tri vo Francúzsku, dve v Nemecku a jedno vo Švédsku. V roku 2003 vyrobila táto firma 43 286 vozidiel, pričom výrobný sortiment pozostával z modelov Alfa Romeo GTV a Spider, Ford Streetka, Mitsubishi Pajero Pinin a Peugeot 406 Coupé. Produkcia za rok 2004 sa odhaduje na 25 000 vozidiel.

Tohtoročné jubileum svojho založenia si firma Pinifarina pripomína aj štúdiou Birdcage 75th, ktorá bola jednou z lahôdok jarného ženevského autosalónu. Nešlo vlastne ani o štúdiu či koncepčné vozidlo, pretože firma Pinifarina označila svoj najnovší výtvor už temer zabudnutým výrazom "dream car", ktorým kedysi označovali svoje futuristické návrhy americké automobilky a ktorý môžeme preložiť ako automobil snov. Doplnkové označenie 75th znamená, že Birdcage bol navrhnutý a zhotovený pri príležitosti 75. výročia založenia spoločnosti Pinifarina.

Birdcage bol vytvorený v spolupráci s firmami Maserati a Motorola a predstavuje akýsi návrat k ére extrémnych športových prototypov, ktorá bola v 50.a 60.rokoch minulého storočia symbolom renesancie talianskeho automobilového dizajnu. Firma Pinifarina výraznou mierou prispela k svetovej sláve talianskych dizajnérov, a to takými prototypmi, akými boli napríklad Maserati A6 GCS (z roku 1954), Ferrari Dino Berlinetta Speciale (1965) či Alfa Romeo 33 a Ferrari P5 (1968) alebo odvážny Ferrari Modulo, predstavený v roku 1970. Najnovšia štúdia Birdcage predstavuje zhmotnenie futuristického cestného vozidla, ktoré má všetko "extrémne" dizajn, výkony, použitie i samotnú koncepciu. Vozidlo je postavené na podvozku športového modelu Maserati MC12 a jeho dizajn má byť ultimatívnym vyjadrením rýchlosti, senzuality a elegancie. Dizajn vozidla sa vyznačuje "zvlnenými" tvarmi, zvýraznenými blatníkmi všetkých kolies a priehľadnou celou hornou časťou karosérie. Do dvojmiestneho interiéru sa nastupuje po odklopení celej prednej časti karosérie nahor a dopredu. Prednej časti dominuje veľká mriežka s chrómovaným tridentom (trojzubec znak firmy Maserati) a úzkymi reflektormi, ktoré sú výrobkom firmy OSRAM. Ide o prvé homologované reflektory na báze svietiacich diód. Puzdrá reflektorov sú zhotovené z jedného kusu hliníka. Aj zadné, vodorovne uložené svetlá, sú tvorené diódami LED. Na zadnej časti vozidla sú aj dva spojlery, vysúvané v závislosti na rýchlosti jazdy. Vzhľad zadnej časti je dotváraný hlbokým difuzérom a chrómovanými oválnymi koncovkami výfuku. Interiéru vozidla dominuje veľký priehľadný displej, na ktorý sa premieta virtuálny obraz prístrojov a informačných symbolov. Na tento displej možno pri jazde v noci premietať obraz z infračervenej kamery. Ďalší displej je umiestnený v strede volantu. Firma Pinifarina tvrdí, že celá štúdia Birdcage je zhotovená výlučne z recyklovateľných materiálov. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 800 mm. Nosný rám je zhotovený z uhlíkových komponentov a z materiálu Nomex, ktorý má štruktúru včelieho plástu, predná a zadná časť sú z hliníka. Vonkajšie panely karosérie sú z uhlíkových kompozitov. Vozidlo je vystrojené brzdovou sústavou Brembo so štyrmi ventilovanými kotúčovými brzdami. Vpredu i vzadu sú šesťpiestikové strmene, zhotovené z hliníka. Hliníkové ráfiky, v ktorých dizajne sa objavuje motív trojzubca, majú vpredu priemer 20 palcov, vzadu až 22 palcov. Dĺžka vozidla je 4 656 mm, šírka je 2 020 mm a výška 1 050 mm. Hmotnosť vozidla bez prevádzkových kvapalín je okolo 1 500 kg. Na pohon štúdie Birdcage slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, ktorý bez obmedzovača vyvíja výkon vyše 648 kW. K bloku motora je pripevnená šesťstupňová sekvenčná prevodovka. O dynamických vlastnostiach štúdie Birdcage nie sú známe žiadne informácie. Prečo ale dostala najnovšia štúdia firmy Pinifarina názov Birdcage? Tento názov má pripomínať legendárny športový automobil Maserati Tipo 63, ktorý mal z rúrok zvarovaný priestorový rám s trojuholníkovými prvkami a preto dostal prezývku birdcage (klietka pre vtákov). Automobil Tipo 63 bol spočiatku poháňaný štvorvalcom výkonu 191 kW, neskôr sa doňho montoval vidlicový dvanásťvalec, vyvíjajúci maximálny výkon 235 kW pri 8 200 ot/min. Toto pretekárske vozidlo získalo veľa úspechov, medzi ktoré možno rátať štvrté miesto v 24-hodinových pretekoch v Le Mans a víťazstvá v niekoľkých pretekoch na amerických okruhoch v sezóne 1961. Akousi spomienkou na trojuholníkové prvky rámu vozidla Tipo 63 je v novej štúdii nosník priehľadového displeja, ktorý dobre vidno cez transparentný kryt kabíny a ktorý je tiež tvorený trojuholníkovými prvkami. Automobil snov Birdcage 75th bezpochyby ovlyvní dizajn extrémnych športových automobilov budúcnosti.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  2. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  10. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 012
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 442
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 782
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 12 527
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 086
  6. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 893
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 837
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 181
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 169
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 866
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

A ako sa predraží prenájom či predaj bytu? Pozrite si prepočty.

3 h

Väzba nenahrádza trest. Má byť humánna.

1 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop