alebo čmeliaka, mýlite sa. Opäť som sa len pokúsil o vtipný titulok, ktorým by som čitateľa upútal. Obrázky, ilustrujúce tento článok, totiž naznačujú, že reč vôbec nebude o pomarančoch, favoritoch, čmeliakoch a rosničkách, ale zrejme o lokomotívach.
Tak prečo favorita, pomaranč, rosničku a čmeliaka v titulku spomínam? Nuž jednoducho preto, lebo každé zo spomenutých štyroch slov predstavuje prezývku niektorej lokomotívy, ktoré si mohli nedávno prezrieť návštevníci košického depa, a to v rámci akcie prebúdzanie Katky, ktorej organizátorom bola Železničná spoločnosť, a.s.
Lokomotívy, prezývané pomaranč, favorit, rosnička a čmeliak, už nepatria medzi najmladšie a mohli by sme ich už zaradiť do kategórie železničných veteránov. Prezývku pomaranč má lokomotíva s pôvodným označením T 678, pričom terajšie označenie tohto typu je 775. Prvé dve lokomotívy uvedeného radu (označené 678.001 a 678.002) boli vyrobené v roku 1961. Lokomotívy vyvinul a vyrábal závod ČKD Praha, a to na základe požiadavky z Ministerstva dopravy z roku 1959. Pôvodne bola plánovaná výroba 85 kusov týchto lokomotív, ale po prvých dvoch kusoch bolo v rokoch 1962 až 1964 vyrobených len 15 takýchto lokomotív. Potom bolo vyrobených ešte 25 lokomotív typu T 679, ktoré sa od typu T 678 líšili len inštaláciou vykurovacieho agregátu. K tomuto radikálnemu zníženiu počtu vyrobených lokomotív viedlo rozhodnutie RVHP (aha, tí mladší čitatelia možno už nevedia, čo táto skratka znamená bola to Rada vzájomnej hospodárskej pomoci, ktorá sa viac či menej úspešne snažila koordinovať výrobu v tábore socialistických krajín), podľa ktorého sa výrobcom lokomotív tejto výkonovej triedy stal Sovietsky zväz. Hmotnosť lokomotívy T 678 je 111 ton, jej dĺžka je rovných 18 metrov a najvyššia dovolená rýchlosť je 100 km/h. Lokomotíva je vystrojená spaľovacím motorom K8 S310 DR, ktorý dosahuje maximálny výkon 1 325 kW pri 750 ot/min. Prenos výkonu na hnacie kolesá priemeru jeden meter je elektrický. V minulosti jazdili tieto lokomotívy aj na tratiach Zvolen-Vrútky, Zvolen-Margecany a Zvolen-Košice. V svojej dobe to boli najrýchlejšie a najvýkonnejšie motorové lokomotívy, jazdiace na tratiach ČSD. Pravidelná prevádzka týchto lokomotív skončila po skončení platnosti grafikonu 1996/97. V košickom depe sa predstavila lokomotíva T 678.012, ktorá bola vyrobená 10. marca 1963..Táto lokomotíva má svoje trvalé sídlo v depe Zvolen a slúži ako muzeálny exponát. Ostáva vysvetliť, prečo dostala táto lokomotíva prezývku pomaranč. Ak by boli snímky na tejto strane farebné, všetko by bolo jasné bolo by totiž vidieť, že skriňa lokomotívy je natretá prevažne oranžovou farbou
Lokomotíva 770 (pôvodné označenie T 669.0), prezývaná čmeliak, je určená pre vozbu nákladných vlakov a ťažký staničný posun. Ide o veľmi úspešný typ lokomotívy, ktorá bola vyrobená v počte 8 000 kusov. Pretože výrobné kapacity podniku ČKD nestačili pokryť záujem o tento typ, časť lokomotív bola vyrobená v Dubnici nad Váhom. Čmeliak bol exportovaný do bývalého Sovietskeho zväzu, Poľska, Albánska, Indie, Iraku a Sýrie. Pohonnou jednotkou lokomotívy je šesťvalcový prepĺňaný motor výkonu 1 100 kW. Motor poháňa trakčné dynamo, ktoré vyrába elektrickú energiu pre šesť trakčných motorov. Táto lokomotíva je u rušňovodičov obľúbená pre svoje dobré jazdné vlastnosti a jednoduchú obsluhu. V zime môže byť táto lokomotíva osadená snehovými pluhmi, ktorými dokáže prerážať záveje a zabezpečovať tak prejazdnosť trate. Neodhalili sme síce, prečo lokomotíva typu 770 dostala prezývku čmeliak, ale možno sa domnievať, že sa tak stalo kvôli charakteristickému "bzukotu" jej motora.
Nevieme tiež, prečo dostala lokomotíva typu 731 prezývku favorit. Táto lokomotíva je určená na vozbu ľahkých nákladných vlakov rýchlosťou do 80 km/h. Hnaciu sústavu tvorí šesťvalcový prepĺňaný motor výkonu 600 kW, ktorý je pevne spojený s trakčným trojfázovým alternátorom. Regulácia výkonu trakčných motorov sa vykonáva zmenou veľkosti budiaceho prúdu alternátora. Určitou technickou zaujímavosťou je, že lokomotíva je vystrojená elektrodynamickou brzdou s maximálnou brzdnou silou 120 kN. Túto brzdu možno použiť na reguláciu resp. udržiavanie rýchlosti na spáde, prípadne aj (v tzv. zastavovacom režime) na úplné zabrzdenie lokomotívy. Špecialitou tejto lokomotívy je aj to, že sa môže (krátku dobu) pohybovať aj bez naštartovania spaľovacieho motora. Trakčné elektromotory sú v takomto prípade napájané z akumulátorov. V Košiciach predstavená lokomotíva má svoje sídlo v depe Poprad.
Lokomotíva typu 710 je natrená prevažne zelenou farbou a preto si vyslúžila prezývku rosnička. Prototyp lokomotívy uvedeného typu, ktorého pôvodné označenie bolo T 334.0, sa začal vyrábať v roku 1959. Tento prototyp (označený T 324.0) vychádzal z overovacích kusov T 304 a T 306, na ktorých sa po prvý raz overovala spolupráca naftového motora 12 V 170 DR s hydrodynamickou dvojmeničovou prevodovkou vlastnej konštrukcie. Prevodovka má dva hydrodynamické meniče a v spolupráci s mechanickou časťou môže pracovať v dvoch rýchlostných režimoch. Prvý režim je určený pre posun s maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Druhý režim je určený na prepravu nákladných vlakov s maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Tri hnacie dvojkolesia sú s hydrodynamickou prevodovkou spojené kardanovými hriadeľmi. Pohonnou jednotkou je 12-valcový neprepĺňaný naftový motor výkonu 301 kW. Lokomotívy T 334 sa v rokoch 1961 až 1966 sériovo vyrábali v závode ČKD Lokomotivka v Prahe, ktorý vyrobil 325 lokomotív. Z nich ČSD dostali 89 kusov, priemyselné podniky 159 kusov a zvyšok bol exportovaný do NDR, Rumunska a Indie. V roku 1966 bola výroba týchto lokomotív preložená na Slovensko, do podniku SMZ v Dubnici nad Váhom, kde sa do roku 1968 vyrobilo 120 lokomotív (časť išla na export do Indie a Maďarska). V rokoch 1969 až 1973 sa 131 lokomotív uvedeného typu vyrobilo v Závodoch ťažkého strojárstva v Martine. Lokomotíva T 334 je dlhá 9 440 mm a jej hmotnosť je 39,7 tony. V roku 1988 dostal rad T 334 nové označenie 710. Lokomotívy spomenutého typu bolo možné v minulosti vidieť aj na trati Moldava nad Bodvou Medzev. Ďalšia existencia lokomotív tohto typu je však ohrozená pre nedostatok náhradných dielov. Zachrániť by ich však mohla rekonštrukcia na elektrický prenos výkonu. Na Prebúdzaní Katky v Košiciach sa predstavila lokomotíva 710.064 z domáceho depa.
Teraz už teda viete, že rosničku, favorita, pomaranč a čmeliaka spája to, že sú to prezývky síce starších, ale z technického i historického hľadiska iste zaujímavých lokomotív.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.