poháňané novým vidlicovým šesťvalcovým vznetovým motorom, ktorého maximálny výkon je 165 kW. Tento motor nahradí od leta doterajšie päťvalcové a šesťvalcové radové motory. Rekordné jazdy sa uskutočnili na vysokorýchlostnom skúšobnom okruhu v texaskom meste Laredo, a to pod prísnym dohľadom komisárov medzinárodnej automobilovej federácie FIA. Komisári náhodne vybrali pre rekordné jazdy tri vozidlá E 320 CDI, a to priamo z výrobnej linky v nemeckom Sindelfingene. Vozidlá boli potom zaplombované a odoslané do USA. Počas rekordných jázd sa za volantom každého vozidla striedalo šesť skúsených vodičov. Vodiči sa menili po približne 2 hodinách a 10 minútach, počas prestávky na tankovanie, ktorá trvala okolo dvoch minút. Okrem týchto krátkych zastávok absolvovalo každé vozidlo desať dlhších zastávok, počas ktorých sa vykonala inšpekcia vozidla a vymenil sa olej, vzduchový a naftový filter a niektoré opotrebované diely (napr. brzdové doštičky). O vozidlá sa staral 26-členný tím mechanikov.
Vozidlá Mercedes E 320 CDI vytvorili celkom 19 nových rekordov, z toho 16 medzinárodných rekordov pre príslušnú kategóriu (sériové automobily, poháňané turbodieselovým motorom so zdvihovým objemom v rozmedzí od 2,5 litra do 3 litrov) a tri absolútne svetové rekordy, a to na 50 000 míľ, 100 000 kilometrov a 100 000 míľ. Vzdialenosť 50 000 míľ prešiel rekordný Mercedes priemernou rýchlosťou 225,456 km/h. Pri jazde na 100 000 kilometrov bol dosiahnutý priemer 225,903 km/h a pri jazde na 100 000 míľ (to je 160 934 km) bola dosiahnutá rekordná priemerná rýchlosť 224,823 km/h. Pri posledne spomenutej rekordnej jazde krúžil mercedes po skúšobnej trati Laredo temer 30 dní. Celkovo absolvovali tri rekordné mercedesy 20 000 okruhov a najazdili bez akejkoľvek poruchy 482 802 kilometrov, čo predstavuje 1,25-násobok vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Motory rekordných vozidiel boli vystrojené časticovými filtrami, ktoré celú dobu pracovali naprosto spoľahlivo. Možno si položiť otázku, prečo si firma Mercedes-Benz zvolila za miesto konania práve okruh v Texase. Dôvod je jednoducho ten, že firma Mercedes chcela urobiť propagáciu svojim moderným vznetovým motorom, ktoré sa vyznačujú vysokým výkonom pri nízkej spotrebe i nízkou emisiou škodlivín (aj vďaka použitiu časticových filtrov, zachytávajúcich sadze). Je všeobecne známe, že americkí motoristi zatiaľ takpovediac ohŕňajú nos nad vznetovými motormi. Znie to až neuveriteľne, ale osobné a ľahké úžitkové vozidlá, poháňané vznetovým motorom, tvoria len jedno percento z celkového počtu predaných vozidiel v USA. Možno spomenúť, že v západnej Európe sa tento podiel už blíži 50 percentám. Ak by sa v USA podarilo zvýšiť podiel vznetových motorov na 30 %, prinieslo by to dennú úsporu asi 1,4 milióna barelov ropy, čo zodpovedá množstvu, dovážanému do USA zo Saudskej Arábie (jeden barel je približne 160 litrov). Pri zvýšení podielu vznetových motorov na 50 % by USA ročne usporili 133 miliárd litrov čoraz vzácnejšej ropy.
Pokiaľ ide o vznetové motory, patrí spoločnosť Mercedes-Benz medzi najkompetentnejšie na svete. Model 260 D, ktorý táto firma predstavila v roku 1935, bol prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom na svete, poháňaným vznetovým motorom. Odvtedy vyrobila firma Mercedes-Benz vyše sedem miliónov vozidiel, poháňaných vznetovým motorom, ktorého otcom je nemecký inžinier Rudolf Diesel.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.