modely, a to Tucson, Santa Fe a Terracan. Z nich najväčší je Terracan, ktorý mnohí odborníci považujú aj za jeden z posledných "pravých" terénnych automobilov. Terracan má totiž klasický podvozkový rám, ktorý je veľmi tuhý a na ktorom je upevnená karoséria. Tá má už ale takpovediac neterénne tvary, takže Terracan svojím elegantným vzhľadom dobre zapadne aj do premávky na bežných cestách a diaľniciach. Firma Hyundai nedávno podrobila model Terracan modernizácii, v rámci ktorej bol zvýšený výkon 2,9-litrového turbodieselového motora a zväčšený priemer brzdových kotúčov, čím sa zvýšila pasívna bezpečnosť. Mohutný Terracan je postavený na podvozku s rázvorom 2 750 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu sú päťprvkové závesy. Vozidlo je dlhé 4 700 mm, široké 1 860 mm a vysoké 1 795 mm (bez nosiča). Objem batožinového priestoru je 750 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na dva kubické metre. Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy (vpredu ventilované). K dobrej priechodnosti terénu prispieva aj veľká svetlá výška podvozku (216 mm). Na pohon Terracanu sú k dispozícii dva motory. Prvým z nich je 3,5-litrový zážihový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 143 kW pri 5 500 ot/min. Maximálny krútiaci moment tohto motora je 294 Nm pri 3 000 ot/min. Terracan, poháňaný spomenutým zážihovým motorom, zrýchli z 0 na 100 km za 10,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 178 km/h. Hodnoty spotreby sú pomerne vysoké, pretože priemerná spotreba pri jazde v meste je 20,5 l/100 km, pri jazde mimo mesta je to 12,1 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 15,2 l/100 km. Podstatne úspornejšou variantou pohonu je 2,9-litrový turbodieselový štvorvalec, vystrojený štyrmi ventilmi na valec a vstrekovacím systémom common rail. Tento motor má najvyšší výkon 120 kW pri 3 800 ot/min a jeho krútiaci moment sa udržuje na vrcholovej hodnote 345 Nm v širokom rozsahu od 1 750 do 3 000 ot/min. Vznetovým motorom poháňaný Terracan zrýchli na stovku za 13 sekúnd a jeho maximálna rýchlosť je 168 km/h, čo nie sú priveľmi horšie dynamické vlastnosti než má benzínová verzia. Spotreba vznetového motora je však podstatne nižšia než je spotreba zážihového motora. Pri jazde v meste je normovaná priemerná spotreba 10,9 litra nafty na 100 km, mimo mesta je priemerná spotreba na veľmi prijateľnej úrovni 7,4 l/100 km. Celková priemerná normovaná spotreba je 8,7 l/100 km. Zážihový motor je kombinovaný so štvorstupňovou automatickou prevodovkou, vznetový motor možno kombinovať buď so spomenutou automatikou alebo s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Do sériového výstroja vozidla patrí antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, diferenciál zadnej nápravy so zvýšenou svornosťou, airbag pre vodiča a spolujazdca, predpínače bezpečnostných pásov, automatický klimatizačný systém, elektricky ovládané a vyhrievateľné spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná a diaľkovo ovládaný centrálny zamykací systém. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené tempomatom a ovládaním rádia na volante. Terracan môže byť upravený na verziu N1 (ľahký úžitkový automobil), pri kúpe ktorej je možný odpočet DPH.
Mali sme možnosť vyskúšať si Terracan s výbavou Elegance, poháňaný 2,9-litrovým vznetovým motorom. Do výbavy verzie Elegance patria aj kožou čalúnené sedadlá, pričom predné sedadlá sú elektricky vyhrievateľné. Sedadlo vodiča je elektricky nastaviteľné. Po nastúpení do vozidla sa človek cíti ako v luxusnej limuzíne, ale sedí oveľa vyššie a tak má výborný prehľad o tom, čo sa deje na ceste, a to nie len vpredu, ale vďaka skutočne "obrovským" spätným zrkadlám aj za vozidlom. Sedadlá sú veľmi pohodlné, i keď by mohli poskytovať väčšiu bočnú oporu. Ocenili sme, že výrobca "neexperimentoval" s prístrojovou doskou a umiestnil na ňu klasické veľké kruhové prístroje s bielym podkladom. Turbodieselový motor "zaberal" takmer už od voľnobežných otáčok a umožňoval razantnú jazdu. Jazdné vlastnosti Terracanu sú bezproblémové, aj keď do interiéru sa trochu prenášali nárazy kolies na nerovnosti vozovky. Vozidlo bolo vystrojené pohonom všetkých štyroch kolies s inovatívnym systémom rozdeľovania krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá. Tento elektronicky riadený systém sa postará o to, aby pri preklzovaní zadných kolies sa hnací moment začal prenášať na predné kolesá. Po zaradení redukčného prevodu si vozidlo hravo poradí aj s ťažším terénom. Pre človeka, odchovaného "malými" autami, poskytuje mohutný Terracan mimoriadny pocit bezpečnosti. Hyundai Terracan je vozidlo, v ktorom aj pri jazde v teréne máte pocit, že sedíte v luxusnej limuzíne.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.