Rekonštrukcia na slovenský spôsob
ŽSR plánovali pred niekoľkými rokmi vo väčšom meradle rekonštruovať lokomotívy radu 753. V roku 1996 sa v Martinskej mechatronickej a.s., ako odpoveď na tento zámer začali zaoberať projektom stavby reprezentatívnej lokomotívy radu 755 zloženej z ľahko dostupných dielov. Z pôvodného radu 753 bol kompletne prevzatý hlavný rám, v podstate celý podvozok aj rám lokomotívnej skrine, ktorý po predĺžení a prepláštení získal až futuristický vzhľad. Strojvodca má k dispozícii moderný riadiací pult, anatomické sedadlá, mikrovlnku, chladničku, šatník aj umývadlo. Lokomotívu poháňa inovovaný komôrkový naftový motor Pielstick 12 PA 4-185 zo ZŤS TEES Martin. Motor je cez pružnú spojku spojený s trakčným alternátorom Danubius Elektrik a aj s pomocným alternátorom. Lokomotíva má elektrodynamickú brzdu s vertikálnym odporníkom. Ovládače bŕzd DAKO BS2 a DAKO BP ostali pôvodné. Riadenie adiagnostiku zaisťuje mikroprocesorový riadicí systém CLC z hardwarových súčastí Woodward a softwaru Woodward a Martinskej mechatronickej. Vozidlo má elektronický rýchlomer Metra LT s vlakovým zabezpečovačom AŽD LS-90. Povrch lokomotívy je riešený bezúdržbovým a farebne stálym plášťom šedej farby. Prototyp 755 001-5 bol z veľkej časti dokončený v ŽOS Zvolen v prvej polovici roku 1997 a v septembri toho roku si ho mohla verejnosť pozrieť na MSV v Brne. Zakrátko mala lokomotíva prejsť testmi v skúšobnej prevádzke, ale rôzne politické záujmy podľa mnohých odborníkov perspektívny výrobok doslova odsunuli do vrútockého depa, kde dodnes zapadá prachom. Atraktívny dizajn lokomotívy našťastie neušiel pozornosti niekoľkých tvorcov papierových vystrihovačiek i plastikových modelov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.