európskeho ombudsmana. V uplynulom roku zaznamenal ombudsman Nikiforos Diamanduros celkovo 3726 sťažností, čo je oproti roku 2003 nárast o 53 percent.
Na tomto zvýšení sa podieľali 657 sťažnosťami obyvatelia nových členských krajín. Zo Slovenska ich prišlo 52, z Českej republiky 98, ale z Poľska až 285. Najviac listov dostáva obmudsman zo Španielska a Nemecka. Podľa Diamandurosa môže za nárast počtu sťažností aj lepšia informovanosť ľudí o úrade ombudsmana. „Nárast sťažností neodráža zhoršenie administratívneho fungovania európskych inštitúcií, ale skôr zvýšenie znalostí občanov o svojich právach a spôsoboch, ako ich využívať," vysvetlil ombudsman, keď tento týždeň predložil výročnú správu o svojej činnosti v roku 2004. Najčastejšie sa ľudia sťažujú na Európsku komisiu (70 percent sťažností), pričom nespokojní sú najmä s klasickými nedostatkami administratívnej komunikácie (neskorá či neúplná odpoveď, zanedbanie povinnosti úradníka). Druhá skupina prichádza podľa Diamandurosa najmä z nových členských štátov a týka sa Európskeho úradu pre výber pracovníkov (EPSO, asi desať percent sťažností). „Ukazuje to na veľký záujem občanov nových členských krajín dostať sa do európskych inštitúcií," dodal ombudsman. Asi s tretinou sťažností nemohol vlani Diamanduros nič robiť, pretože nespadali do jeho právomocí. Vo viac ako polovici prípadov dostali sťažovatelia od ombudsmana radu, pri jednej desatine sa začalo vyšetrovanie. Európsky ombudsman vyšetruje sťažnosti týkajúce sa nesprávneho úradného postupu inštitúcií alebo orgánov spoločenstva s výnimkou Európskeho súdneho dvora a Európskeho súdu prvého stupňa pri výkone ich súdnych funkcií.
Autor: 1. Nitra25175351:1556
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.