na promočné účely a propagáciu svojich produktov špeciálne vozidlá, luxusné autobusy, pretekárske autá a iné unikátne vozidlá. Pri štúdiu firemných archívov kvôli prípravám osláv stého výročia založenia firmy boli objavené zabudnuté podklady o špeciálnom vozidle s aerodynamickou karosériou, ktoré pre firmu Fulda v roku 1939 zhotovila firma Maybach. Toto vozidlo, určené na testovanie pneumatík, bolo poháňané šesťvalcovým motorom výkonu 103 kW a dosahovalo maximálnu rýchlosť vyše 200 km/h. Aerodynamický Maybach, postavený na báze sériového modelu SW 38, sa však v priebehu druhej svetovej vojny stratil a dodnes niet po ňom žiadnej stopy. Objavenie podkladov o tomto vozidle viedlo firmu Fulda k nápadu opäť skonštruovať v spolupráci s obnovenou firmou Maybach exkluzívne testovacie a propagačné vozidlo. Firma Maybach súhlasila a tak vznikol spoločný projekt, na ktorom sa podieľali aj dvaja profesori a štyria poslucháči odbornej vysokej školy v Pforzheime. Pretože nové vozidlo malo slúžiť na testovanie a propagáciu extrémnych nízkoprofilových pneumatík 315/25 ZR 23 Exelero, určených pre rýchlosti až nad 350 km/h, dostalo nové unikátne kupé názov Maybach Exelero. Dizajn elegantného kupé tvorí symbiózu historických a moderných tvarových línií a prvkov a je dielom študenta Fredrika Burchhardta. Súčinteľ aerodynamického odporu karosérie je len 0,28. Základom kupé je luxusná limuzína Maybach 57. V porovnaní s ňou má však kupé mimoriadne dlhú prednú kapotu, takže priečka, oddeľujúca motorový priestor od interiéru musela byť posunutá o 40 cm dozadu. Kupé je postavené na podvozku s rázvorom 3 390 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu sú pozdĺžne a priečne ramená. Dĺžka vozidla je 5 890 mm, jeho šírka je 2 140 mm (obidva rozmery sú o 16 cm väčšie ako u základnej limuzíny). Kupé je vysoké len 1 390 mm. Nosný rám je zhotovený z oceľovýchrúrok, vonkajšie panely sú z uhlíkových kompozitov.
V interiéri sú dve kožou potiahnuté sedadlá, vystrojené štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. Na pohon vozidla slúži vidlicový dvanásťvalcový motor, prevzatý z limuzíny Maybach. Zdvihový objem motora bol však zväčšený z 5,6 litra na 5,9 litra a bol optimalizovaný režim činnosti oboch turbodúchadiel. Výsledkom týchto úprav je motor, ktorý na skúšobnej stolici dosiahol maximálny výkon 515 kW pr 5 000 ot/min. Krútiaci moment motora vrcholí hodnotu 1 020 Nm pri 2 500 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej automatickej prevodovky. Vozidlo má hmotnosť 2 660 kg a jeho palivová nádrž má objem 110 litrov. Exelero bolo na objednávku firmy DaimlerChrysler zhotovené v prototypových dielňach talianskej spoločnosti Stola. Luxusné testovacie kupé Maybach Exelero zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a na vysokorýchlostnom skúšobnom okruhu Nardo v Taliansku mu namerali maximálnu rýchlosť 351,45 km/h.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.