pramene hovoria, že ide len o piatu generáciu tohto modelového radu). Passat predstavuje pre koncern Volkswagen veľmi významný typový rad, pretože od roku 1973 sa vyrobilo vyše 13 miliónov vozidiel s týmto označením. Hlavnými kritériami pri vývoji Passata najnovšej generácie boli zväčšenie vnútorného priestoru a bohatší výstroj. K honosnejšiemu vzhľadu vozidla prispieva chrómovaná predná maska nového tvaru, ktorá bola po prvý raz uplatnená na štúdiách Golf GTI a Concept R. Passat opäť narástol, takže jeho dĺžka je teraz 477 cm (to je nárast o 62 mm), šírka je 182 cm (+ 74 mm) a výška je 147 cm (+ 10 mm). Rázvor podvozku je 271 cm. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa prejavilo na citeľnom zväčšení vnútornej šírky a priestoru pre nohy cestujúcich. Objem batožinového priestoru narástol o plných 90 litrov, a to na 565 litrov. Statická torzná tuhosť karosérie je o 57 % vyššia ako bola u doterajšieho modelu a je vraj najvyššia v tejto triede vozidiel. Predné kolesá sú zavesené na závesoch McPherson, ktoré sú zhotovené prevažne z hliníka, čím sa hmotnosti ušetrilo približne 13,3 kg. Zadné kolesá sú zavesené na novovyvinutých štvorprvkových závesoch. Všetky modely Passat sú vystrojené 16-palcovými kotúčovými brzdami (vpredu ventilované) s tzv. "stieracou" funkciou, čo znamená, že brzdové doštičky sa v pravidelných intervaloch prisúvajú ku kotúčom, aby z nich zotreli prípadnú vodu. Nový Passat je prvým vozidlom svojej triedy, vystrojeným elektronicky riadenou parkovacou brzdou, ktorú vodič ovláda tlačidlom. Brzda má niekoľko prídavných funkcií. Jednou z nich je automatické uvoľnenie brzdy pri pohýňaní sa do kopca, čo zabráni nechcenému cúvnutiu vozidla. Vozidlo je sériovo vystrojené stabilizačným systémom, pričom tento systém je u všetkých vozidiel, vystrojených ťažným zariadením, doplnený o funkciu Trailer Stabilisation. Ide o systém stabilizácie prívesu, ktorý utlmí prípadné rozkývanie prívesu a zabráni tak možnej havárii. Pre nový Passat bol vyvinutý úplne nový identifikačný systém, ktorý pracuje bez tradičného kľúča. Vodič zasunie identifikačný transpondér (je to vlastne kombinácia vysielača a prijímača) do príslušného zárezu na prístrojovej doske a potom môže jeho ďalším zatlačením uviesť motor do činnosti. Vozidlo je vystrojené elektromechanickým posilňovačom riadenia. Novinkou je, že motor je vo vozidle opäť uložený naprieč (v doterajšej generácii bol uložený pozdĺžne, ale predtým tiež naprieč). Po prvý raz sú pre Passat k dispozícii zážihové motory FSI s homogénnym priamym vstrekovaním. Sortiment motorov sa bude postupne rozširovať, pričom najvýkonnejšou pohonnou jednotkou bude 3,2-litrový vidlicový šesťvalcom výkonu 184 kW, ktorý bude k dispozícii od konca tohto roka.Vznetové verzie sa na želanie budú dodávaťs časticovým filtrom. Niektoré motory sa budú dať kombinovať so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá má dve spojky. Podrobnejšie údaje o dynamických vlastnostiach a o spotrebe sú zatiaľ známe len pre verzie s tou štvoricou motorov, ktorá je k dispozícii hneď od uvedenia vozidla na trh. Ide o dva motory FSI (teda s priamym vtsrekovaním benzínu) a dve turbodieselové jednotky. Passat, vystrojený 1,6-litrovým štvorventilovým motorom FSI, ktorého maximálny výkon je 85 kW, zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 200 km/h. Celková priemerná normovaná spotreba tohto modelu je 7,5 l/100 km/h, pričom spotreba v meste je 10 l/100 km, priemer mimo mesta je 6,1 l/100 km. Dvojlitrovým motorom FSI výkonu 110 kW vystrojený Passat zrýchli na stovku za 9,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 213 km/h. Tento model, vystrojený šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, spotrebuje v meste v priemere 11,3 l/100 km, mimo mesta 6,4 l/100 km, celkový priemer je 8,2 l/100 km. Dva turbodieselové motory poskytujú Pssatu veľmi dobré dynamické vlastnosti pri veľmi priaznivej spotrebe. S 1,9-litrovým motorom výkonu 77 kW zrýchli Passat z 0 na 100 km/h za 12,1
Nový Passat sa bude dodávať v štyroch výstrojných verziách, označených Trendline, Comfortline, Sportline a Highline. Už základná verzia Trendline má bohatý výstroj, do ktorého patria aj predné, bočné a hlavové airbagy, poloautomatická klimatizačná sústava, stabilizačný systém ESP, elektronicky ovládaná parkovacia brzda, elektromechanický posilňovač riadenia, centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné bočné okná, výškovo nastaviteľný volant a ďalšie prvky. Do výstroja verzie Comfortline patrí už aj tempomat a elektricky prestaviteľné sedadlo vodiča. Športová vezia Sportline má o 15 mm znížený podvozok a jazdí na 16-palcových ráfikoch z ľahkej zliatiny. Táto verzia má kožou potiahnutý trojramenný volant. Do príplatkového vybavenia patria aj xenónové reflektory s natáčaním do zákruty, odnímateľné ťažné zariadenie a audiosystém Dynaudio s výkonom 600 W. Obchodní cestujúci ocenia zásuvku na 230 V, na ktorú možno pripojiť napríklad laptop. Neskôr sa Passat bude dodávať aj s pohonom všetkých štyroch kolies.
Mali sme možnosť vyskúšať si Passat, poháňaný 1,9-litrovým turbodieselovým motorom. Rýchlo sme si zvykli na nový spôsob štartovania motora zatlačením "kľúča" do príslušného zárezu i na používanie ručnej brzdy, ktorá sa tiež ovláda tlačidlom. Interiér vozidla je skutočne mimoriadne priestranný, dostatok miesta majú vpredu i vzadu sediaci cestujúci. Predný stĺpik vozidla má veľký sklon a preto musia vyššie osoby pri nastupovaní na predné sedadlá dávať väčší pozor na svoju hlavu. Pretože vozidlo má vzadu dlhý previs a pri cúvaní nie je zadnú časť vidieť, považujeme za rozumné priplatiť si za parkovacie snímače. Za vtipný prvok považujeme to, že v hornej časti odkladacej skrinky je zasunutý návod na obsluhu vozidla. Ďalším príjemným prvkom je automatické otváranie veka batožinového priestoru, a to stlačením tlačidla na diaľkovom ovládači. Passat sa veľmi dobre ovláda a má neutrálne jazdné vlastnosti. Brzdy reagujú citlivo a sú veľmi účinné. Turbodieselový motor zdvihového objemu 1,9 litra poskytuje Passatu dobré dynamické vlastnosti pri mimoriadne nízkej spotrebe. Nový Volkswagen Passat opäť posunul kritériá štandardu strednej triedy na vyššiu úroveň.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.