Korzár logo Korzár

Pred 50 rokmi po prvý raz vzlietla Caravelle

Začiatok pravidelnej leteckej dopravy prúdovými lietadlami v 50. rokoch minulého storočia je nerozlučne spätý so štyrmi typmi lietadiel boli to

britský D.H.Comet (ktorého prvú verziu sprevádzalo niekoľko katastrof), francúzsky SE-210 Caravelle, americký Boeing B707 a ruský (či vtedy sovietsky) Tupolev Tu-104.

Francúzskemu lietadlu, známemu na celom svete pod označením Caravelle, patrí pritom prvenstvo v tom, že to bolo prvé prúdové lietadlo, vyvinuté špeciálne pre lety na krátkych a stredných tratiach. Bolo to súčasne prvé francúzske prúdové dopravné lietadlo a vlastne aj prvé prúdové lietadlo na prepravu cestujúcich, skonštruované na európskom kontinente. Prototyp lietadla Caravelle vzlietol na svoj prvý let 27. mája v roku 1955, teda práve pred 50 rokmi. Stalo sa tak len tri týždne pred prvým letom prototypu prvého "tučka" (Tu-104). História typu Caravelle sa začala písať už v roku 1951, keď francúzske Riaditeľstvo výboru pre civilnú leteckú techniku oznámilo leteckým továrňam úmysel francúzskej vlády podporiť vývoj dopravných lietadiel, poháňaných lopatkovými (prúdovými alebo turbovrtuľovými) motormi. Lietadlo malo byť schopné prepraviť 55 až 65 cestujúcich a 1 000 kg nákladu na vzdialenosti do 2 000 kilometrov, pričom cestovná rýchlosť mala byť okolo 600 km/h. na túto výzvu reagovali všetci väčší francúzski výrobcovia lietadiel, ktorí predložili celkovo 20 projektov nových lietadiel. Podnik SNCASE zaslal do súťaže niekoľko projektov, označených X-200 až X-210. Išlo o trojmotorové lietadlá, pretože bolo zrejmé, že s jediným vtedy existujúcim vhodným prúdovým motorom Atar (odvodeným z nemeckého motoru BMW 003) sa nedá skonštruovať dvojmotorové lietadlo. Projekt X-210 nakoniec napokon postúpil do užšieho výberu, pričom spomenutý výbor odporučil firme SNCASE, aby projekt prepracovala na dvojmotorové lietadlo, poháňané novými britskými motormi Rolls-Royce Avon, ktoré boli pre lietadlo tejto kategórie priam ideálne. Výrobca predložil upravený projekt v júli 1952 a o dva mesiace bola firma SNCASE vyhlásená za víťaza súťaže na dodávku prvých francúzskych prúdových dopravných lietadiel. Vo februári 1953 sa začali stavať dva prototypy, určené na letové skúšky, a dva draky určené na pevnostné a únavové skúšky. Nové lietadlo dostalo označenie SE-210. Pri konštruovaní lietadla spolupracovala firma SNCASE nie len s technickým oddelením leteckej spoločnosti Air France, ale aj s britskou firmou de Havilland. Tá poskytla francúzskym konštruktérom cenné skúsenosti, získané pri vývoji lietadla Comet 1. Spolupráca išla tak ďaleko, že SNCASE prevzala pre svoje lietadlo prakticky celú prednú časť Cometa, vrátane pilotného priestoru. Nové lietadlo, ktoré dostalo názov Caravelle, sa vyznačovalo pozoruhodnou technickou koncepciou, s ktorou prišiel šéfkonštruktér Pierre Sartre. Ten umiestnil motory na boky zadnej časti trupu, čoho výsledkom bolo tzv. čisté krídlo, na ktorom neboli žiadne gondoly motorov a ktoré malo preto vysokú aerodynamickú účinnosť. Ďalším originálnym konštrukčným prvkom boli sklopné dvere na spodku zadnej časti trupu. Na vnútornej strane týchto dverí boli schodíky, takže po sklopení dverí mohli po nich cestujúcich nastupovať do lietadla. Lietadlo si tak nevyžadovalo žiadne pomocné schodíky. Cestujúci oceňovali dobrý výhľad z lietadla cez okná "gotického" tvaru. Prvý prototyp Caravelle vyroloval z hangáru 21. apríla 1956 a 27. mája vykonal prvý let, trvajúci 41 minút. Vo februári 1956 objednala spoločnosť Air France 12 lietadiel v sériovom vyhotovení Caravelle I. Toto lietadlo malo rozpätie krídiel 34,3 m, dĺžku 32,01 m a výšku 8,72 m. na pohon lietadla slúžili dva motory Rolls-Royce Avon 522, každý s ťahom 46,7 kN. Caravelle prvej série dosahovali cestovnú rýchlosť 734 km/h a na vzdialenosť 1 850 km mohli prepraviť až 65 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla bola 43 500 kg. Prvou spoločnosťou, ktorá nasadila typ Caravelle na pravidelné linky, bola škandinávska spoločnosť SAS (stalo sa tak 26. apríla 1959). V máji 1959 začala s caravellami lietať spoločnosť Air France, a to na novej linke Paríž Istanbul. Veľký záujem vzbudila verzia Caravelle III, poháňaná výkonnejšími motormi. "Trojka" bola počtom 78 kusov najpredávanejšou verziou Caravelle. Táto verzia s kabínou pre až 80 cestujúcich začala lietať na linkách talianskej spoločnosti Alitalia v máji 1960. Veľký úspech pre firmu Sud Aviation (tá vznikla zlúčením

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  4. Čo bude toto leto in?
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  3. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Čo bude toto leto in?
  7. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  8. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 467
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 865
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 6 461
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 637
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 150
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 345
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 940
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 453
  1. Pavol Burda: Späť do Trabantov
  2. Lucia Mihalíková: RODOS A JEHO 10 NAJ
  3. František Kukura: Slovanské bratstvo: dlhá tradícia sklamaní
  4. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIII.
  6. Michal Fizer: B-17 s pomocou pre SNP neprileteli z Bari. Bombardéry 483-ky vzlietali zo Sterparone.
  7. Viktor Pamula: (Bez )bariérová Spišská Nová Ves I.
  8. Martin Eštočák: 💥 Skrytý rast výdavkov mesta Prešov: Za 2 roky o 1,1 milióna € viac na mzdy. A dohodári? Tí nás stoja takmer 200-tisíc ročne 💸
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 399
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 540
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 435
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 131
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 136
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 052
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 021
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 714
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavol Burda: Späť do Trabantov
  2. Lucia Mihalíková: RODOS A JEHO 10 NAJ
  3. František Kukura: Slovanské bratstvo: dlhá tradícia sklamaní
  4. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIII.
  6. Michal Fizer: B-17 s pomocou pre SNP neprileteli z Bari. Bombardéry 483-ky vzlietali zo Sterparone.
  7. Viktor Pamula: (Bez )bariérová Spišská Nová Ves I.
  8. Martin Eštočák: 💥 Skrytý rast výdavkov mesta Prešov: Za 2 roky o 1,1 milióna € viac na mzdy. A dohodári? Tí nás stoja takmer 200-tisíc ročne 💸
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 399
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 540
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 435
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 131
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 136
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 052
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 021
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 714
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu