svetových rýchlostných rekordov automobilov, stále ešte figuruje rekord, dosiahnutý v roku 1906, teda pred 99 rokmi. Pýtate sa, ako je to možné, že tento rekord odvtedy nikto neprekonal, keď motorizmus prešiel takým búrlivým vývojom? Pýtate sa dobre, lebo sme vás (možno) trochu zmiatli tým, že sme nepovedali o aký rekord ide. Ide totiž o rekord, vytvorený v kategórii automobilov, poháňaných parným motorom. Rekord má hodnotu 205,44 km/h a s parným automobilom Stanley ho v roku 1906 na pláži vo floridskej Daytone vytvoril Fred Marriott. Rekordné vozidlo bolo dielom bratov Stanleyovcov a poháňal ho dvojvalcový dvojčinný parný motor. Vozidlo malo vďaka svojmu cigarovitému tvaru veľmi nízky aerodynamický odpor a bolo dlhé 488 cm a široké ani nie meter. Hmotnosť vozidla bola okolo 760 kg. Rekord bol vytvorený v dobe, keď už parným automobilom odzváňalo a bolo naprosto zrejmé, že nastáva éra motorov s vnútorný spaľovaním, teda motorov, u ktorých palivová zmes horí priamo vo vnútri pracovného valca. Parné motory patria do kategórie motorov s vonkajším spaľovaním, pretože k spaľovaniu vhodného paliva dochádza mimo vlastného motora, teda v kotle, v ktorom sa vytvára pracovné médium para. Možno spomenúť aj to, že rýchlosť 205,44 km/h bola v tej dobe aj absolútnym rýchlostným rekordom automobilov. Tento rekord prekonal v roku 1910 automobil Benz, poháňaný benzínovým motorom. FIA potom začala uznávať rekordy zvlášť pre parné a zvlášť pre spaľovacie motory. O prekonanie "parného" rekordu dlho nikto nejavil záujem. V roku 1969 a americký podnikateľ William Lear zaoberal myšlienkou postaviť ekologicky prijateľné autobusy, poháňané parnou turbínou Barberovho-Nicholsovho typu. Z projektu parných autobusov pre Kaliforniu napokon nebolo nič a niekoľko ton materiálu, vrátane už vyrobených parných turbín, sa dostalo do rúk Jima Clarka. Ten sa s využitím dielov z rôznych vozidiel pokúsil zhotoviť parný automobil, ale príliš sa mu nedarilo a vozidlo predal Bobovi Barberovi. Ten si zaumienil, že zachráni reputáciu svojej turbíny a vozidlo dokončil. Parná turbína vraj vyvíjala výkon 220 kW. So svojím parným unikátom sa Barber vybral v roku 1985 na Soľné jazero Bonneville, na ktorom sa konajú pokusy o prekonanie rýchlostných rekordov. Barber dosiahol rýchlosť 234,32 km/h a tak vlastne prekonal Marriottov rekord z roku 1906. Problém ale nastal v tom, že medzitým sa zmenili pravidlá na uznávanie rekordov. Zatiaľ čo v roku 1906 stačila jazda v jednom smere, v roku 1985 už platil predpis, podľa ktorého sa za rekord uznáva priemerná hodnota z dvoch jázd v opačných smeroch, pričom medzi oboma jazdami nesmie uplynúť viac než 60 minút. No a Barber mal smolu pri jazde v opačnom smere došlo k požiaru jeho vozidla, takže hodnota 234,32 km/h nemohla byť uznaná ako nový svetový rekord pre parné vozidlá.
Prekonať oficiálny svetový rekord i hodnotu, dosiahnutú Barberom, sa pokúsi britský tím pod vedením Billa Richa, ktorý je nadšeným zástancom parných vozidiel, a Dr. Neila Richardsona z univerzity v Southamptone. Tento tím oficiálne odštartoval v roku 1999 projekt, ktorého cieľom je postaviť automobil, poháňaný parným motorom a dosahujúci maximálnu rýchlosť okolo 200 míľ za hodinu (321 km/h). Na vývoji rekordného vozidla, nazvaného Inspiration, pracujú najmä študenti spomenutej univerzity pod vedením Dr. Richardsona. Vozidlo Inspiration svojím vzhľadom i niektorými technickými prvkami pripomína bežné športové vozidlá. Všetky kolesá vozidla Inspiration sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a sú na nich kotúčové brzdy. Vozidlo je vystrojené riadením s ozubenou tyčou a má poháňané zadné kolesá. Tu však podobným s bežnými dnešnými vozidlami končí. Na pohon vozidla Inspiration bude slúžiť dvojstupňová parná turbína s výkonom okolo 225 kW. Turbína bude mať 12 000 otáčok za minútu a bude poháňať zadné kolesá cez reduktor s prevodovým pomerom 4:1. Pri maximálnej rýchlosti sa budú zadné kolesá otáčať rýchlosťou 3 000 ot/min. Para pre turbínu sa bude generovať v štyroch valcovitých kotloch, umiestnených horizontálne v priestore za vodičom. Palivom bude skvapalnený plyn. Generátory pary budú mať výkon 284 kg pary za hodinu, pričom para bude mať teplotu 385 oC. Rotor turbíny bude mať priemer 330 mm. Do turbíny sa para bude privádzať štyrmi dýzami (z každého kotla jednou). Vozidlo bude postavené na podvozku s rázvorom 380 cm a jeho nosnou časťou bude priestorový rám, zhotovený z hranatých rúrok, vyrobených z nehrdzavejúcej ocele. Panely prednej časti karosérie budú zhotovené z uhlíkových kompozitov, zadná časť bude (kvôli vysokej teplote generátorov pary) vyrobená z hliníkových plechov. Konštrukciu vozidla sponzoruje približne 30 firiem, medzi nimi aj Bosch, Goodyear a SKF. Britský tím sa s vozidlom Inspiration pokúsi najprv dosiahnuť rýchlosť 150 míľ za hodinu (241 km/h), pričom tento pokus sa uskutoční na bývalom britskom vojenskom letisku Bruntingthorpe. Konečným cieľom tímu je však dosiahnutie magickej hranice 200 míľ za hodinu, teda 321 km/h. Pokusy o dosiahnutie tejto rýchlosti sa uskutočnia na dne vyschnutého soľného jazera Bonneville. Nikto však zatiaľ nevie povedať, kedy bude stavba vozidla Inspiration ukončená a kedy sa uskutoční pokus o prekonanie 99 rokov platného rýchlostného rekordu automobilov, poháňaných parným motorom. Je však celkom možné, že "parný" rekord sa dožije storočnice.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.