stúpol podiel kompaktných vanov na celkovom predaji osobných automobilov v Európe z 2,4 % na vyše 7 %. Prognózy hovoria, že v roku 2010 budú kompaktné vany tvoriť desatinu celkového počtu predaných vozidiel. V triede kompaktných vanov sa dobre etablovala aj nemecká firma Opel, ktorá už predala okolo 1,4 milióna vanov Zafira prvej generácie. Koncom apríla sa v závode Opel v Bochume rozbehla sériová výroba Zafiry druhej generácie, ktorá sa na nemeckom trhu začne predávať začiatkom jla. Nová Zafira má v porovnaní s doterajším modelom o niečo väčšie rozmery, ale ponecháva si osvedčenú koncepciu, vrátane patentovaného systému upevnenia sedadiel Flex7. Tento systém garantuje maximálnu variabilitu vnútorného priestoru, v ktorom môže cestovať až sedem osôb. Jednoduchými pohybmi však možno sedadlá druhého a tretieho radu zložiť do podlahy a premeniť tak sedemmiestne vozidlo na vozidlo so šiestimi, piatimi, štyrmi, tromi alebo len dvomi sedadlami. Svojím dynamickým dizajnom pripomína nová Zafira svoju príbuznosť s modelom Astra, s ktorým má spoločný podvozok IDS. Prednej časti vozidla dominujú veľké otvory pre chladiaci vzduch v nárazníku, trojdimenzionálne reflektory a typická maska chladiča. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 703 mm a jeho dĺžka je 4 467 mm, šírka 1 801 (so sklopenými zrkadlami) a výška 1 635 mm. Predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson a priečnych ramenách, vzadu je kľuková náprava. V interiéri dominujú kvalitné materiály. Radiaca páka bola premiestnená do vyššej polohy, takže ju vodič pohodlnejšie ovláda. Nový je aj prístrojový panel. V päťmiestnom usporiadaní má batožinový priestor objem 645 litrov, čo je nárast o 45 litrov v porovnaní s doterajšou Zafirou. Maximálny objem batožinového priestoru (po zložení sedadiel) je 1 820 litrov. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené dopredu sklopným operadlom spolujazdca, čo umožní prepravu dlhých predmetov. Svetovou novinkou je za príplatok dodávaná panoramatická strecha, tvorená štyrmi sklenenými panelmi, medzi ktorými je po celej dĺžke vozidla konzola s piatimi priečinkami s celkovým objemom 20 litrov. Strešné okná možno zatieniť elektricky ovládanými žalúziami. V interiéri môže byť až 30 odkladacích priestorov na menšie predmety. Nová Zafira je prvým modelom firmy Opel a jedným z prvých vozidiel vôbec, ktoré splňujú novú smernicu EÚ o bezpečnosti chodcov, ktorá začne platiť od 1. októbra tohto roka. Predná časť vozidla sa vyznačuje deformovateľnými štruktúrami v oblasti nárazníka, reflektorov, prednej kapoty a predných blatníkov, ktoré znižujú dôsledky nárazu vozidla do chodca. Pre novú Zafiru je k dispozícii široký sortiment troch vznetových a piatich zážihových motorov. Základný 1,6-litrový motor má výkon 77 kW. Nový 1,8-litrový motor má maximálny výkon 103 kW. Ďalšou pohonnou jednotkou je 2,2-litrový motor s priamym vstrekovaním benzínu, ktorého maximálny výkon je 110 kW. V súčasnosti je najvýkonnejším motorom celého sortimentu dvojlitrový prepĺňaný motor s maximálnym výkonom 147 kW. S týmto motorom zrýchli Zafira z 0 na 100 km/h za deväť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. V druhej polovici tohto roka bude sortiment motorov rozšírený o dvojlitrový prepĺňaný motor výkonu 176 kW, ktorý sa bude montovať do športovej verzie Zafira OPC. Táto verzia bude vystrojená podvozkom IDSPlus s elektronicky riadenou tuhosťou tlmičov. Tento exkluzívny športový van, jazdiaci na 18-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 231 km/h.
Ponuka vznetových motorov obsahuje tri výkonové verzie 1,9-litrového turbodieselového motora (74 kW, 88 kW a 110 kW). Tieto motory sú vystrojené bezúdržbovými časticovými filtrami. Ide o veľmi úsporné motory, ktoré mimo mesta spotrebujú len 5,2-5,3 l/100 km. Celková normovaná priemerná spotreba týchto motorov je len 6,1 l/100 km (6,2 l/100 km pre motor výkonu 110 kW). S najvýkonnejším vznetovým motorom zrýchli Zafira z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 202 km/h. Zafira je prvým kompaktným vanom, ktorý môže byť na želanie vystrojený adaptívnymi bixenónovými reflektormi, ktoré lepšie osvetľujú vozovku v zatáčkach Medzi ďalšie prvky príplatkovej výbavy patrí pomôcka na rozbeh do kopca (zabraňuje nechcenému cúvnutiu vozidla) a systém stabilizácie prívesu. Vozidlo môže byť vystrojené aj systémom Nivomat, ktorý zabezpečuje konštantnú svetlú výšku pri akomkoľvek zaťažení vozidla. Systém FlexOrganizer umožňuje podľa potreby rozčleniť batožinový priestor na rôzne priehradky, čo umožňuje bezpečnú a prehľadnú prepravu rôznych predmetov. Nová Zafira sa bude dodávať aj s motorom, upraveným na spaľovanie zemného plynu (CNG). Firma Opel predpokladá, že Zafira druhej generácie sa bude predávať rovnako dobre ako Zafira prvej generácie a že jej denná produkcia dosiahne postupne až tisíc kusov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.