potenciálnych zákazníkov. Nedávno uviedol Volkswagen na trh nový model s označením Golf Plus, ktorý vypĺňa medzeru medzi "normálnym" Golfom a vanom Touran. Golf Plus je vyšší ako bežný Golf, má dopredu posunuté predné okno i prístrojový panel a ponúka viac priestoru, variabilitu usporiadania interiéru, väčšie pohodlie a bohatší výstroj. Rázvor modelov Golf a Golf Plus je rovnaký, dĺžka sa líši len o dva milimetre, ale výškou 1 580 mm je Golf Plus o 95 mm vyšší ako Golf. Nárast vonkajšej výšky umožnil zdvihnúť polohu sedadiel predných o 7,5 cm, zadných až o 8,5 cm. Cestujúci tak majú z vozidla veľmi dobrý výhľad, pričom cestujúci na zadných sedadlách sa môžu dívať dopredu cez hlavy vpredu sediacich cestujúcich. Rozšírením strechy sa zväčšil vnútorný priestor v oblasti ramien. Aj keď sa Golf a Golf Plus veľmi podobajú, majú spoločné len kľučky dverí a vonkajšie zrkadlá všetky ostatné diely karosérie sú odlišné. Zadné svetlá sú tvorené sústavami svietiacich diód. Užitočnou novinkou sú smerové svetlá, zabudované do spodnej časti vonkajších zrkadiel. Modifikovaná bola aj prístrojová doska, na ktorej sú okrúhle výduchy ventilácie, a stredná konzola. V interiéri je v závislosti na verzii až 43 odkladacích a upevňovacích miest. Hlavnou novinkou v interiéri sú však zadné sedadlá, ktoré možno pozdĺžne posúvať v rozsahu až 16 cm. To umožňuje podľa potreby zväčšiť buď batožinový priestor alebo priestor pre vzadu sediacich cestujúcich. Meniť možno aj sklon zadných operadiel. Operadlá delených zadných sedadiel možno sklopiť, pričom pri sklápaní dôjde aj k poklesu sedákov, takže vzadu vznikne úplne rovná ložná plocha. Batožinový priestor má objem 395 litrov, zatiaľ čo u bežného Golfa je to 330 litrov. Sklopením sedadiel sa batožinový priestor zväčší až na 1 450 litrov (Golf: 1 305 litrov). Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené dopredu sklopným operadlom sedadla spolujazdca, takže v ňom možno prepravovať aj veľmi dlhé predmety. Do doplnkovej výbavy patrí aj strešná konzola s niekoľkými malými odkladacími priestormi. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj dvojitým dnom batožinového priestoru, čo umožňuje prehľadnejšie uloženie prepravovanej batožiny. Golf Plus má mimoriadne bohatý sériový bezpečnostný výstroj. Patrí doň šesť airbagov (predné, bočné vpredu a hlavové), antiblokovací a protipreklzový systém, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na zadných sedadlách a úchyty Isofix pre dve detské sedačky (na vonkajších zadných sedadlách). Do štandardného výstroja všetkých verzií patrí aj elektromechanický posilňovač riadenia, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky ovládané okná, poloautomatický klimatizačný systém a diaľkovo ovládaný centrálny zamykací systém. Do príplatkovej výbavy patria napríklad zadné bočné airbagy, parkovacia ultrazvuková pomôcka, multifunkčný palubný počítač, rádionavigačný systém i elektricky ovládané strešné okno.
Na pohon modelu Golf Plus je k dispozícii sortiment štyroch motorov. Základnou pohonnou jednotkou je 1,4-litrový zážihový motor výkonu 55 kW. Veľmi modernou pohonnou jednotkou je 1,6-litrový motor FSI, ktorý má maximálny výkon 85 kW. Ide o motor, vystrojený systémom priameho vstrekovania benzínu do valcov. Golf Plus, vystrojený týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 189 km/h. Celková priemerná spotreba sa pritom pohybuje na úrovni 7,2 7,4 l/100 km, spotreba pri jazde mimo mesta je len 5,8 až 6 litrov na 100 km. Výkonné a pritom úsporné sú aj dva turbodieselové motory. Motor zdvihového objemu 1,9 litra má maximálny výkon 77 kW pri 4 000ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 250 Nm. S týmto motorom zrýchli vozidlo na stovku za 11,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 183 km/h. Pri jazde v meste spotrebuje tento motor okolo 6,9 až 7,1 l/100 km, mimo mesta je spotreba len 4,6 až 4,8 l/100 km. Celková priemerná spotreba je medzi 5,4 a 5,6 l/100 km. Najvýkonnejší motorom celého sortimentu je dvojlitrový turbodieselový motor s maximálnym výkonom 103 kW. Tento motor rozbehne vozidlo na stovku za 9,7 sekundy a zrýchľovanie trvá, až kým sa ručička rýchlomeru nezastaví na hodnote 202 km/h. Prevodovka je buď päťstupňová alebo šesťstupňová (štandard s motorom FSI).
Golf Plus sa dodáva v troch výstrojných verziách, označených Trendline, Comfortline a Sportline. Verzia Sportline má o 15 mm znížený podvozok. Mali sme možnosť vyskúšať si Golf Plus výstrojnej verzie Trendline, vystrojený 1,9-litrovým turbodieselovým motorom. S interiérom vozidla sme sa okamžite "spriatelili" pretože ponúka znateľne vyššie pohodlie ako bežný Golf. Premyslená koncepcia zadných sedadiel umožňuje prispôsobiť interiér individuálnym prepravným potrebám. Do vozidla sa veľmi pohodlne nastupuje a veľmi dobre sa z neho vystupuje. Jazdné vlastnosti netreba ani komentovať, pretože sa prakticky neodlišujú od vlastností základného modelu Golf, ktorého podvozok si hravo poradí s vozovkami rôzneho typu i s rôznym štýlom jazdy vodiča. Motor mal ešte nižšiu spotrebu ako sme čakali pri "komótnom" štýle jazdy nedosahovala niekedy okamžitá spotreba ani 4 l/100 km. Trochu nás prekvapilo, že do vozidla s takým bohatým sériovým výstrojom sa stabilizačný systém ESP montuje len za príplatok. Možno sa opýtať, či Golf Plus má v porovnaní s bežným golfom aj nejaký ten mínus. Našli sme vlastne len jeden, a to vyššiu cenu v porovnaní s rovnako vystrojeným golfom za viac pohodlia a variability ale treba, samozrejme, viac zaplatiť. Ako zaujímavosť možno uviesť, že na karosérii modelu Golf Plus nikde nenájdete slovíčko Plus. Firma Volkswagen si totiž uvedomila, že názov Golf Plus nie je príliš šťastný, pretože to podľa šéfa odbytu Georga Flandorfera evokuje myšlienku, že v porovnaní s modelom Plus má bežný Golf nejaký ten mínus. Že to tak nie je, netreba hádam ani spomínať.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.